Nytt marsvin
Hej
Jag behöver lite råd från andra medlemmar:) I torsdags köpte jag ett marsvin och han har inte druckit själv sen dess, har försökt att tvinga honom att dricka genom att stoppa in röret från drickflaskan lite i munnen så han får i sig lite men han vill inte ha och börjar efter ett tag vrida o vända sig. Han hade samma sorts drickflaska i djur affären så det borde inte vara så att han inte fattar att han ska dricka ur den. Jag ger honom mer gurka och sallad varje dag så att han får vätska från maten, men nu har det gått så lång tid att jag börjar bli lite orolig. Har verkar inte trivas, han är rättså rädd men ibland vågar han sig fram. Min syster har ett marsvin har ett marsvin som är själv och han trivs hur bra som helst med det, han tror nog att han är en hund. Men när jag köpte mitt marsvin så när jag kom hem såg jag när hon skrivit ner hans födelsedatum att han var 10 månader gammal, och har han då bott med samma kompis i buren under hela den tiden kanske han aldrig kommer vänja sig vid det nya? snälla ge mig lite råd:)
Det e precis som det var med min harry! Han e troligen mycket deperimerad ;ver att vara ensam då marsvin e flockdjur! desutom e det lag på att dom ska vara minst två stycken. Om du ej köper ett till kommer han troligen fortsätta sådär tills hans avlider pga av svält!

Gurka och sallad innehåller nästan bara vatten, så han har inte nåt behov av att dricka ur flaskan helt enkelt.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#1 Huvva så får vi vekligen hoppas att det inte går. Om det är lag ska den följas tycker jag så till trådstartaren säger jag:
Köp ett till! Det blir inte mer jobb med två, eller? speciellt mkt dyrare blir de tite heller… :-)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Det kan ta ett tag innan marsvinen orienterar sig och hittar rätt i buren. Jag tog tag i mina marsvin och ledde dem till vattenflaskan och tvingade lite försiktigt munnen mot pipen så att de skulle veta att där finns det vatten. Och sedan dröjde det inte länge innan jag hörde dem dricka på egen hand.
Om det möjligt så kan du kanske skynda tillbaka till stället där du köpte ditt marsvin, alternativt ringa till dem, och i så fall köpa hans kompis - jag tror att det kan göra en hel del för din lille kille. De kan dessutom hjälpa varandra att hitta rätt och anförtro sig till varandra.
Marsvin mår bäst om de har en kompis att prata med och leka med, så om du har möjlighet att skaffa ett marsvin till så tycker jag definitivt att du ska göra det.
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Du behöver nog inte oroa dig för att han inte dricker om du ger sallad och gurka, som i princip bara innehåller vatten. Marsvin har inte något jättestort behov att vätska om man jämför med många andra djur, speciellt inte om de är ensamma och bara sitter stilla i en bur hela tiden. Klart han vet hur han ska dricka ur flaskan. Sitter den på lagom höjd? Om han är rädd kan du lägga en handduk över en del av buren där flaskan är. Det var det första… ;)
För det andra så måste du skaffa en kompis till honom! Om din syster har ett ensamt marsvin, varför går de inte tillsammans? Marsvin trivs inte ensamma och enligt lag ska de bo minst 2 och 2. Hur kul skulle det vara om någon kom och tog ifrån dig från din bästa kompis så ni aldrig mer fick träffas? Samma sak för honom, skaffa tillbaka hans kompis till honom igen. Om de bott ihop i snart ett år har de starka band till varandra!
I buren ska de ha en del gömställen de kan ta skydd under, som rör, hus etc. En stor hög hö får man inte heller glömma. 80% av marsvinens kost ska bestå av hö, vilket gör att de också behöver dricka. Angående maten, ge honom andra grönsaker (du kanske gör det också?) - broccoli, vitkål, grönkål, morötter, rotselleri, palsternacka, persilja samt gul paprika och äpple ibland :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag håller med Felicia, köp en kompis till honom, och helst den han satt med i djuraffären (även om jag annars är MYCKET emot att köpa djur i djuraffärer). Det är lag på det och inte helt ovanligt att marsvin dör av sorg (svält) om de är ensamma. Oavsett mår de väldigt dåligt, även om man kan tro att de inte gör det, som din systers marsvin. Visst, det uppförde sig säkert som en hund och följde henne överallt. Men anledningen till det var att det kände sig ensamt och ville ha sällskap! Därför ska man ALLTID ha två marsvin, om de inte är väldigt aggressiva och inte kan vara ihop.
Mina marsvin har inte druckit en droppe på flera månader, de har helt enkelt slutat och nivån i vattenflaska sjunker inte en millimeter. Det är ju viktigt att de får i sig vätska för att inte få problem med tex urinsten mm så jag ger dem gurka, precis som du gör. På sommaren är det extra viktigt att de får flera gånger om dagen.