Lagliga mått på bur?
Har varit in i en djuraffär idag och marsvinen där hade en helt sinnessjukt liten bur. Nu tänkte jag anmäla de men kollade upp måtten innan och kom på att jag är ju urusel på matte x)
Så, två marsvin, hur stor bur ska de ha för att det ska vara lagligt? Vet att ytan för båda ska bli 0,3 m2, men vad blir det i längd*djup om kortsidan är 40 cm?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
0,3 m2 är t.ex. 75 cm x 40 cm och det gäller för 1-2 marsvin. För tre marsvin gäller t.ex. 50*90.
Men jag vet inte om det gäller vid tillfällig förvaring, alltså typ försäljningsburar?
Vad jag verkligen ogillar är de här "cavia" burarna som säljs på många djuraffärer. De är ca 60x40 cm, alltså inte godkända överhuvudtaget för marsvin. Samtidigt har de så glesa galler att man inte heller kan ha några mindre djur i de burarna. De borde inte få säljas tycker jag… :(
Gräjt, tackar! Då blir det anmälan. Deras bur var typ 50*50 eller nåt, helt sinnessjukt.
Burlagar gäller även i zooaffärer jo.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Sådärja, anmält. Hon jag pratade med hade visst redan påpekat lite annat där men inget har gjorts åt det heller… Får se om det händer nånting, men det tvivlar jag på med den skitaffären :(
Bra gjort. :) Jag visste faktistk inte att det gällde även zoobutiker. Men visst finns det ett undantag för tillfällig förvaring? Men några veckor kanske inte räknas som tillfälligt iofs.
Vete sjutton om jag någonsin sett en djuraffär som följer lagliga mått i så fall…??

På den här sidan under "länkar" och därefter "övrigt" så finns det en länk till en jättebra grej där man skriver in måtten på buren (innermåtten) och vips får man ut hur många marsvin som man lagligt får ha i buren. Måste ha varit en smart marsvinsmänniska som kommit på den
.
Haha! Fast den räknar ju inte baklänges, som ju var det som frågan gällde. Så smart är den inte. ;)

#6# Dags för en viderutveckling?
#4: Ingen aning, beror nog på vad det är för förvaring. Numera får man ju inte ens ha mindre burar på mässor, har för mig att reptilfolket har stora problem med det…
Däremot är det tillåtet vid undantagsfall, typ om ett djur är sjukt och behöver mindre bur under sjukdomen.
#8 Uh, påminn mig inte. Det där hade jag förträngt… I princip får vi ju inte ens använda våra utställningsburar längre…
Helt sinnessjukt O.o Nog för att burmått ska hållas, men nån måtta får det väl ändå vara >.<
#4 I arboga har vi två djuraffärer, en som är lite si och så, eller ja, ganska mkt. Men den andra är retså bra. Har aldrig för små burmått, och rekomenderar aldrig för små burar och rekomenderar alltid minst två djur av arterna som behöver det. Men den har ju fortfarande sina brister…