Hane jagar den andra
Hej!
Köpte ett marsvin som inte ville vara själv så jag köpte ett till igår, lät dom gå på "neutral mark" som jag läst att dom ska göra så att dom träffas och bestämmer vem som är ledaren osv. Men den som jag hade först (Dude) är taskig mot den nya (Sune) som är mycket mindre än den andra, Sune är 3månader och Dude är 10 månader. Sune får inte äta av grönsakerna för då jagar Dude bort honom och han fick dricka lite när Dude tuggade lite på hö men helt plötsligt tyckte inte Dude att han skulle få dricka längre. Vad ska jag göra? tycker synd om den lille sune, han får ingen ro, dude tycker om att jaga runt honom och hålla på rättså mycket, sen skrek den lille högt precis så dude bet nog honom hårt…Men sune måste ju få dricka och äta iallafall:/

Mina var också så från början. Dom bet varann o allt. Men nu så är dom kompisar. Dom kan ''bråka'' om vem som ska vara ledare rätt länge. Mina höll på i flera veckor med det.
Som #1 har skrivit kan det vara en tillrättavisning som försvinner med tiden de lär känna varandra. Jag tror Sune kommer bli mycket tuffare när han anpassat sig och vuxit till sig. Det underlättar om buren är tillräckligt stor (minst 120*60 cm) och om du sprider ut mat på olika delar av buren. Ha flera gömställen och hus så Sune kan komma undan Dude. Om de kommer bättre överens på neutral mark, ha de där ett par timmar/dag och dela ut maten då. Särskilt ungmarsvin kan vara lite ynkliga i sitt beteende och tjuta till för ingenting, har haft ett par sådana "mesiga" grisar ;) Alla har sin personlighet.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus