Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1549 ggr
MalinArv
0

Desperat rop på hjälp!!!

Nu vet jag inte vart jag ska vända mig, hoppas att någon har erfarenhet.

Min ena ängel gick bort för drygt en månad sedan och då skaffade jag en omlacerings tjej istället för att köpa bebis. Men nu börjar jag bli förtvivlad på allvar.

Det verkar som om den nya tjejen som är lite kaxigare än min äldre mobbas. Alannah som är omplaceringstjejen går ständigt på Greta. Kan jaga in en skrikande Greta i huset och sen lägga sig utanför på vakt så Greta inte kommer ut. Häromdagen låg Greta i huset i nästan 3 timmar medan Alannah låg utanför. Ingen blöder någonstans men jag känner mig så hjärtlös när min lilla ängel skriker och ligger i ett hörn. Hon verkar vara rädd på riktigt för Alannah.

Har någon annan haft liknande problem eller kanske känner någon? Jag vill ju att alla ska må bra.

Tack på förhand

tantnett
0

Är buren tillräckligt stor?

Har dom varsit hus samt matskålar?

Får dom även golvmotion? Det brukar "trötta" dom lite från att orka bråka.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

MalinArv
0

buren är 140*70*40

Två hus, matskålar och motion varje dag…

Har varit kontakt med Irene på Eragons där jag adopterade henne ifrån och jag får lämna tillbaka henne.

Det är himla tråkigt och jag känner mig dum… Men vilken hälsa ska man äventyra? Alannah eller Greta?

MikaTela
0

Kan du inte testa att ta bort huset och istället ha ett hyllplan eller hängmatta dom kan gömma sig under så hon inte blir instängd på samma vis?

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

MalinArv
0

De har flera olika gångar, rör och vråer de kan gömma sig i. Tror det är kemin. Personligen tycker jag inte att man ska behöva bli jagad och förföljd…

MikaTela
0

#4 Det var bara ett förslag som du bad om i första inlägget!

Ibland kan det ta tid för en flock att bli lugn och trygg med varandra och att ta bort hus med endast en ingång som kan blockeras kan vara ett sätt att ge din gamla en trygghet - att hon alltid har en utväg.

Jag hade två marsvin som skrek så fort dom såg varandra och höll på i säkert 1,5-2 månader för att en dag helt sluta och då var dom bästa vänner sen dess!

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

idipidi
0

Jag har satt ihop honor i olika kombinationer hundratals gånger. Så gott som alltid brukar det lugna sig efter en tid. Enstaka gånger fungerar inte två djur ihop, men då brukar det handla om att det är ett marsvin som knappt fungerar med andra marsvin. Men de djuren är tack och lov sällsynta.

Håll bara koll på att den lilla inte magrar av.

Stormviskaren
0

de brukar gälla att inte vara för hönsmammig bara.

[findusen]
0

på jobb flyttar vi runt honorna allt efter burbyte och vila efter kull osv och vissa honor är ju tuffare än andra men det brukar lugna sig efter ett tag….. även om vissa av dom tror att dom är supertuffa^^ jag brukar lägga hö i husen och även ¨grönsaker om nån av dom "inte får komma ut" för den andre…… så har dom iaf mat o vätska!

MalinArv
0

Jag försöker inte vara otrevlig på något sätt här.

När går gränsen mellan "hönsmamma" och kärlek? Den nya har gett sig på min andra sen dag 1 och ingen ändring i beteendet efter 1 månad…

Hon jag adopterade tjejen ifrån säger att det som kan bättra på situationen är att sätta in en kastrat och jag är tveksam till att buren räcker för 3, tyvärr har jag ingen möjlighet att göra upp en större bur pga platsbrist.

Jag brottas med mig själv just nu. Vill inte byta bort den nya men jag vill ju att alla ska må bra. Vill inte se min gamla tjej springa och gömma sig skrikandes medan den andre är hack i häl jagandes. Det den äldre försöker göra tar den nya ifrån henne direkt. Var hon än är, den nya är där för att bevaka.

Samtidigt så vill jag ju självklart inte att den nya ska lida heller, även hon är ju min ängel. Men hon kan ju inte må så bra om hon håller på såhär konstant?

Har som vana att ge dem en liten bit gurka på morgonen innan de får frukost, den äldre tar sin direkt och springer in i huset, den nya kommer fram och nosar på biten jag håller, sen springer hon iväg in till den äldre och jagar ut henne eller bara tar den ifrån henne.

[findusen]
0

okej har det redan gått en månad…….. men kan du inte byta mot en annan hona eller kastrerad hane?
har dom daglig golvtid räcker buren för 3 marsvin.. har själv en sån bur så jag vet hur stor den är =) har dock bara 2 i den just nu pga bråk^^

idipidi
0

Buren räcker definitivt, med råge för tre marsvin! Flockar har ofta en tendens att vara mer harmoniska än par tycker jag. Men sen kanske du inte vill ha fler än två förstås.

Vet du hur omplaceringen har fungerat i grupp tidigare? Det låter nästan som om hon inte har riktigt koll på normala flockbeteenden, kanske bott ensam?

MalinArv
0

#10 Jag har kontaktat Eragons där jag adopterade den nya. Hon har bebisar jag kan byta till om ett par veckor. jag tror att jag kommer göra detta. Vill inte att någon ska lida.

Vågar inte ta på mig ansvaret för 3 i nuläget då jag väntar på operation av tummen och jag är i lite mer behov av min man att hjälpa till med rengöringen av buren och han e lite emot att skaffa 3, då säger han att jag får ta hand om dem själv.

Tror det kan bli bättre om jag byter till en liten bebis, då kan den gamla få styra och ställa lite. Har aldrig sett henne göra någon nåt ont så jag tror att det kan bli bra, eller jag hoppas iaf… När hon gick med Fanny så hände ingenting, det var aldrig några problem med de 2… Gråter När Fanny blev opererad blev hon gladare direkt när hon kom tillsammans med Greta och Greta skyddade henne. När Fanny blev sjuk innan hon gick bort vakade Greta över henne och tog jag upp Fanny för att ge henne mat blev Greta tokig och sprang runt runt och pratade. Det är kärlek. Skrattande

MalinArv
0

Tyvärr vet jag inte antalet men tror det varit många. Hon har varit hos en samlare, hos eragons, en familj och nu här. Vet inte hur hon hade det hos familjen men hos eragons hade hon sällskap.

parsley
0

Jag skulle bytt henne mot ett annat marsvin. Det kanske låter elakt, men det verkar inte som de fungerar ihop. En del marsvin fungerar i större flockar, men inte tillsammans med en kompis. Andra kan vara "rasister", dvs de får för sig att den tilltänkta burkompisen är ful och dum, eftersom den ser konstig ut. Andra kan ha egna erfarenheter av att bli mobbade och passar på att ge igen när de får chansen. Det är egentligen inget fel på något av marsvinen men i den konstellationen man tänkt sig fungerar de inte.

tantnett
0

Ja man känner och ser bäst själv hur ens djur mår.

Du har ju försökt nu i en månad och ser ingen förbättring.

Nog bättre att göra ett byte.

Lycka till.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

MalinArv
0

Ja, jag har fattat det svåra beslutet om att lämna lilla Alannah till ytterligare hem. Hoppas att nästa kan ge henne det hon behöver. Ska lämna tillbaka henne till Eragons och ta en liten en istället, så kan Greta få vara en lugn mormor och lära henne allt hon vet.  Skrattande

marsvin2008
0

Låter ju bra de där. :-)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

idipidi
0

Oftast är det de osäkra marsvinen som mobbar. De som är otrygga eller själva har utsatts för mobbing. Hackkycklingen brukar ofta ge igen och hacka på andra när tillfälle ges.

Det kanske inte är helt osannolikt att hon är osäker om hon har flyttat runt så.

MalinArv
0

#18 Jadå, att hon är osäker förstår jag. Har gett henne extra mycket uppmärksamhet och kärlek. Men på över 1 månad är det ingen ändring överhuvudtaget på hennes temprament. Jag tycker så synd om stackarn men jag kan inte lösa det på annat sätt.

Oftast är det ju likadant med människor, de som är mest osäkra brukar retas. Skrattande

[findusen]
0

okej låter som ett klokt beslut. en av mina yngre hanar började vara elak mot min gammelgubbe när ynglingen blev runt året och jag ville inte låta dom gå ihop, det var ju för gammelgubbens skull jag skaffade kompisar men det är ju inte schysst om dom är elaka! då tappar man liksom poängen^^

hoppas hon gillar bebben =)

MalinArv
0

#20 Tack för de fina orden.

Ja, helt rätt att poängen med sällskap gått förlorad när de inte har det bra.

Jag hoppas på att Greta tar den lilla som en egen bebis eller barnbarn och lär henne allt hon kan om mat och softa. Skrattande

[findusen]
0

#21 hehe ja, dom är ju kloka dom där gamla =) hur gammal är greta? dom blir liksom unga på nytt av en bebiskompis =) som sagt så blev det ju bråk så han som bråkade fick bo me sin kompis och gamlingen fick en ny bebiskompis och så kul dom hade på golvet, lillkillen ville ju busa o springa hela tiden så det var bara för gammelgubben att hänga på =) men lillkillen (som nu vuxit om gamlingen med 400g) är jätte "pappig" och vill inte vara utan sin  "pappa" :P så det blir nog kanon med en bebis =)

MalinArv
0

Det var en väldigt söt historia! :)

Greta blir 4 år den 7 dec, börjar bli orolig för henne för hennes vän som gick bort den 12 oktober fyller 4 år idag. Hoppas att hon lever mycket längre. Hoppas denna lilla ser greta som sin mamma sen. :)

FeliciaS
0

Jag har inte läst igenom alla inlägg, men hur beteer de sig mot varann på större yta eller yta som inte är revir? (ex inhägnad på golv eller likn.)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

MalinArv
0

De försöker undvika varann, eller rättare sagt Greta försöker undvika den nya på alla sätt hon kan.

[findusen]
0

#23 min gammelgubbe är 4,5 år o har vatt med om mycket. blitt sövd jättemånga ggr och fått fixat tänderna, en böld o dratt ut en framtand osv.. jag tror han kan bli jättegammal med mycket kärlek och god mat =) tror nog att din greta kan det med!

FeliciaS
0

Hrm… Låter problematiskt. Du kan inte byta hona hos Eragons då? För en kompis måste hon ju ha, men du verkar också ha provat alla möjliga sätt för att det ska funka mellan dem. Tyvärr. Jag är väldigt optimistisk när det gäller sammanföringar och hurvida marsvin fungerar ihop, men nu kan jag faktiskt inte se någon lösning.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Caspia
0

# 27, läs inlägg 16. Flört

Envishet och drömmar