Utvecklig av tråden "vad väger era grisar"
Det är många som fyller i sina marsvins vikt och jag blev nyfiken på följande:
_1. Vilken/vilka vikt/vikter vill du uppnå och varför?
__2. Vad gör du för att öka/minska vikt på marsvinen?
_3. Finns det någon "regel" hur mkt/lite marsvin ska/bör väga beroende av ålder/ras/kön?
Var har du för åsikt gällande just mina fyra marsvins vikter:
Första vägningen (killarna är 2 mån och 4 dagar):
Albin 576 gram och Marwin 622 gram
Senaste vägningen (22 dagar senare):
Albin 731 gram (+ 155 gram)
Marwin 815 gram (+ 193 gram)
Första vägningen (2/11 tjejerna är ca 2½ år och 1½ år): Agnes 773 gram och Signe 699 gram
Senaste vägningen (15 dagar senare):
Agnes 934 gram (+ 161 gram)
Signe 840 gram (+ 141 gram)
Jag kan tycka att det låter mkt men jag är ju nybörjare så vad vet jag. Jag har inte gjort någonting speciellt för att göra upp dem mer än att Anges och Signe som båda var undernärda när de kom hit har fått mat varje dag som de ska ha!Killarns ska väl växa för att de bara är ungar?
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Jag ser väl detta med viktkoll som ett bra tecken på att snabbt se om något fattas djuret i fråga.
Marsvin är ju som du nog vet väldigt känsliga djur, och därmed tappar dom fort i vikt om dom skulle vara nedsatta i konditionen. Därför är det en fördel att veta deras normalvikt så man snabbt ser om något fattas.
Sen kanske det även finns andra orsaker till viktkontroller men dom är inte jag insatt i.
Marsvin 4-ever
.
#1 Okej. Men vad tycker du om mina marsvins vikter då? :-)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Killarna har bra vikter för sin ålder tycker jag. Tjejerna vägde lite när du tog hand om den, men nu har de gått upp i vikt, vilket är positivt.