Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 747 ggr
a1-eksandras
0

Pigga vid läggdags

Hm.. jag tänkte bara be om ett par råd och tips, eller helt enkelt höra om det är någon som känner igen sig?

Jag och min sambo delar sovrum med marsvinen (det enda rum vi har just nu). Det går hur bra som helst.. bortsett från en detalj. Den senaste veckan har marsvinen hållt igång och busat just när vi ska lägga oss. Vi börjar jobba tidigt på morgonen och önskar ju bara få somna in i lugn och ro. De stökar bara i en halvtimme efter det att vi släckt ljuset, sen sover de gott hela natten. Men just den halvtimmen är det förstås viktigt att det är lugnt..

Finns det något vi kan göra för att få dem lugna när vi lägger oss? Jag har försökt hålla dem aktiva, låtit dem springa på golvet strax före läggdags och tvärtom låtit dem vila. Kan det hjälpa att lägga en mörk filt över buren en stund före vi ska släcka, så de hinner busa i mörkret en stund?

Tyst tack för tips

parsley
0

Testa med filten. Dom kanske håller på med någon skymningsaktivitet.

Abico
0

Mina får mat precis innan jag går och lägger mig, då är dom sysselsatta och relativt stilla tills jag somnat :) Funkar för mig åtminstone.

Hanna 

a1-eksandras
0

Ja jag får testa att lägga filt över buren ikväll.. det är utan tvekan skymningsaktivitet!

Har testat ge mat samtidigt som vi lägger oss, men det blir dem ju så glada och spralliga av…

FeliciaS
0

Marsvin är aktiva i gryning och skymning, när det är som minst chans att de blir tagna av rovdjur. I alla fall mina marsvin är lite slöa (vilar) efter maten, så ge de mat någon timma innan läggdags. Hö får mina precis innan jag ska sova (har grisarna i rummet). Hjälper inte de föreslår jag att du lägger en mörk filt över buren under tiden ni sover, det gjorde jag med mina första marsvin. Nu har jag turen att ha grisar som tystnar när ljuset släcks och att jag efter nästan 8 år lärt mig sova bort från marsvinsljud… ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Caspia
0

Jag har haft marsvin i samma rum som jag sovit i snart 15 år (men hjälp, plötsligt låter det som att jag är hur gammal som helst). Tycker snarare att det är svårt att sova som nu, när jag inte har marsvin i närheten. Det är så mysigt att höra på hö-tugg när man somnar. Hur som helst, oftast tycker jag att de vant sig vid min dygnsrytm och anpassat sig så att de "går och lägger sig" när jag gör detsamma. Ibland har de vart lite tjatiga och då har jag argt sagt "Tyst Julgrisen! Nu ska vi sova!" och det funkar …sådär.

Med fåglar är det ju vanligt att man täcker över buren, så det kanske funkar med marsvin också. Fast inte om man har en Duna-bur (plast"akvarium" med galler enbart i taket), då får de nog syrebrist, stackarna.

Envishet och drömmar

Mari
0

Jag har samma problem fast tvärt om.. så fort marsvinen hör någon av mina föräldrar eller min syster som kliver upp tidigare än mig typ vid kl 5-6 på morgonen så börjar de skrika och springa runt och ska ha frukost!!

Fast jag har dörren stängd så hör de ändå att de går där ute i hallen och är jag ledig någon dag så väcker de mig ändå vid kl 7 (då jag brukar gå upp) för att de ska ha mat, ibland kliver jag upp och ger dem mat men oftast fungerar det ej utan de fortsätter med sina morgon fanfarer tills jag inte står ut längre Skrikandes

Det är det värsta att vara marsvinsägare och bo hemma så jag längtar tills jag kan flytta så marsvinen får stå i ett annat rum så jag kan få sova! har ju så sjukt dåligt morgonhumör och marsvinen har fått lida många gånger av att gå kuddar kastade på buren eller sjukt fula svordommar inlindade i sina öron :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

a1-eksandras
0

Glad nyhet! Filten funkar! Har lagt filten över buren en stund innan vi ska sova.. och marsvinen stökar av sig den mesta energin innan vi släcker lampan. Frid och fröjd :)

4# Aha! Det är ju så viktigt att förstå sig på djuren ur sitt ursprung.. Glad

#5 nejdå, vi har ingen Duna-bur. En helt vanlig gallerbur.. och filten täcker inte hela buren utan lämnar sidan mot väggen och en kortsida öppen. Jag tänkte just på burfågel-fenomenet med filt vid läggdags… funkar ju inte exakt likadant. Men jul-grisarna ser ut att trivas i mörkret, känns väl tryggt om inget annat!

#6 ja.. det där med frukosten är likadant här! Dem vet att ställa krav på en! Flört Men vi går upp samtidigt på vardagar, marsvinen och jag, …som tur är!