Köpte superbilligt hö
Från en bonde här i närheten, såg annonsen på blocket att han sålde skulltorkat hö för 2,5kr/kg så vi ringde och åkte dit nästa dag. Två stora höbalar fick vi in i vårt bagage. Vi betalade 100kr och när vi kom hem och fördelade höet i svarta sopsäckar så blev det fyra st av en bal och då var det ändå packat i mindre block…
Snacka om att marsvinen kommer så mumsa hö fritt å de lär ju räcka en bra bit efter julen också.
slänger in en bild fårn senaste golvrastningen medan jag bytte i burarna. Agnes och Signe fick hela den genomskinliga säcken med hö från Granngårdens 110liters säck. I en hel timme var de därinne och gå på golvet.. nä vad är det?!
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Trevligt att ni fått tag i fint friskt hö. :)
Då jag fram tills i somras hade egen häst hemma så tog jag av hästens hö. Nu köper jag en hårdpressad bal på ca 10 kg för 20 kr av min kompis som har kvar sin häst i stallet. :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Oh, jag blir lite avis ^^
Men det är alltså på blocket man ska leta efter hö? *s*
Hanna
#2 jepp de verkar så :-)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Vilken tur :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
hade oxå sånt "hästhö" förut, men tyckte det var så hårt o kraftigt.. men det kanske varierar från bonde till bonde/hö till hö?
jättehärlig känsla att ha typ obegränsat med hö och bara ösa in i buren så dom kan gömma sig massa =)
..själv har jag köpt ett allt för dyrt norskt fjäll-hö idag. Väldigt fint… men jag bör liksom ni söka upp en bonde.
De här höet är tunnare än de Granngården har i sina säckar och som bonden sa " de är riktig hö!" *hehe*
jaha ojdå! vet iofs inte vad granngården har för hö :P men det är nog inte så grovt som det jag hade^^
#8 ja kanske. De är iaf inte silage… Höet som är på bilden är de som var kvar från Granngårdens hö, jag kan lägga in bildskillnad sen om nån är intresserad.
De tunna stråna är de som innehåller mest näring. De grova och lätta (känns nästan lite… hur ska man säga… "tomma") innehåller betydligt mindre näring. De finns hästhö som har antingen eller (eller både och), särskilt på vintern är det mindre näringsrikt och på ridskolor eller till hästar som är lite överviktiga. Men köper man från bonde och inte ett specifikt stall borde man kunna hitta lite både och. I alla fall min erfarenhet ;P
Ringde också runt till bönder (annonser i lokaltidningen) men de verkade mest tycka att jag var dum som bara ville köpa några kilon och skrattade åt mig när jag sa att det var till marsvin… *s*
Mvh Felicia

Nu när det ändå är prat om hö. Jag har försökt få tag på en bonde, som jag kan köpa hö av, utan att lyckas! Jag bor i Norrtälje, är det någon som vet om det finns att köpa i detta område, och/eller in mot sthlm?
#10 bonden vi ringde sa så här när vi berättade att det var till Marsvin "ja de är ju gräsätare". Inget konstigt med det alltså :-) Men de är nog få som förstår hur mkt hö de egentligen faktiskt äter.
#11 Ingen aning, det bästa är nog att kolla efter annonser på ex. blocket och Equippa samt i tidningar.
Mvh Felicia
#1 Hur stor är en på 10 kg? Har du någon bild eller mått ungefär? Jag har också sett annonser om hö för 2:- kilot men att de oftast inte säljs i mindre balar än tex 14 kg. Hur stor är en sån tro? Går den in i en liten Opel och får man plats att förvara det i ex förrådet?
http://www.blocket.se/vi/18659025.htm?ca=1_9_s
Det var annonsen vi köpte ifrån, den lilla är ca 15 kg och den ryms nästan i en svart sopsäck, den sticker upp två-tre decimeter kanske.

Lule´är en bit bort… 

Lyx :D
En 14 kgs bal är inte så överdrivet stor, Då tyngre balar är hårdpressade. Som #15 sa det rymmer troligen nästan i en sopsäck, oftast är dom dock lite för breda och/eller lite för långa. Men jag fraktar 2 st 10 kgs balar LÄTT i min Volvo S70. :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Kanon! Då kanske man ska kika runt lite då.. I värsta fall finns säkert en större bil jag kan få tag på. :) Det är ju enorm skillnad på både pris och kvalitet (inbillar jag mig iaf) jämfört med Granngårdens hö.