Vad är det för läte?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har haft mina två marsvinshonor i knappt två månader. De verkar trivas och må bra, och "småpratar" ganska mycket.
Imorse vid 5-tiden började dock den ena gumman låta märkligt och högt vid två tillfällen- så har de aldrig gjort tidigare! Den första gången blev jag bara paff, den andra gången fick jag fram mobiltelefonen och spelade in ljudet.
Jag kan inte tyda om det är ett positivt eller negativt läte. Vad är det hon vill säga?
Gör ett försök med att ladda upp filmen. Men jag har inte tidigare skrivit inlägg så vi får se om det fungerar. Det är mest ljud, eftersom kameran inte fungerar så bra mörkret. Ingen vidare kvalité…

Bra fråga. PRECIS så har ett av mina marsvin låtit med jämna mellanrum sen länge…. ca 1-2 ggr i månaden i flera månader, mitt i natten eller tidig morgon.. mkt skumt, som en fågel lixom.. vad kan det vara? Dock har det vart som mer i början av filmen.
de gör vår skinny också. jag tror att hon sjunger XD
Så låter något av mina marsvin eller om det var någon av de jag hade förr minns inte när jag hörde det sist men det är ofta mitt i natten jag vaknar av det dör ljudet. Såg en gång att båda marsvinen satt parlalyserade men jag såg inte vem som kvittrade av dem.
Jag har ingen aning om vad det kan betyda.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Aha, nu när ni liknar det med fågel och sång vet jag att det stått om detta i en av mina marsvinsböcker - men jag kopplade inte detta samman med lätet. I boken stod det att man inte visste vad det betydde eller varför det gjordes. Men nu fick jag ju lite respons - stort tack!

det lät konstigt när jag lyssnade på videon :P Aldrig hört nåt sånt tror jag .Men jag läste i en bok att marsvin kan "sjunga" och låta sådär på morgonen eller sent på kvällen nån gång i månaden :P

Har läst lite om det. Chirping tror jag det kallades (kvittrande). Långt ifrån alla marsvin kan låta så, så skatta dig lycklig!
Ett mycket vackert läte om jag får säga dey själv, hör aldrig hört det förut.
Haha vad gulligt ^^, Har haft 11 olika marsvin som på 8 år aldrig låtit så… Men har läst och hört om det.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Googlade på Chirping och hittade en del intressant som bekräftar det ni alla skriver. Tack!
Nu väntar jag med spänning på om jag kommer få höra detta igen. Hade ju varit bra om hon väljer en annan tidpunkt dock, så slipper jag nypa mig för att veta om det är dröm eller verkighet. och ni "såg" ju vilket trix jag hade för att smyga mig ner från min loftsäng utan att skrämma dom. Haha!
Oj vilket kvittrande! Jag hade ljudfilen igång och Fjodor, mitt ena marsvin, kurrade och lyssnade noga!
Första natten efter att mina marsvin flyttat hem till mig hörde jag det så kallade "brandvarnar-lätet", måste säga att det lät ganska likt detta, fast inte lika korta och snabba toner… dock lika frekventa. Men detta har jag aldrig hört igen, som tur är, eftersom "brandvaranar-lätet" handlar om oro. Det tog inte så lång tid för Grej och Fjodor att bli hemmastadda.
När jag låg i min säng för bara ån dag sen så var det nån i buren som kvittrade också, det var på morgonen det. Ådi har gjort så en gång innan. men vet inte om det var han nu också. :/
Ja hör om min förvåning när Signe igår helt plötsligt börjde kvittra… första gången och jag filmade det med kameran. Jag satt i vid datorn och de hade ljuset tänt så jag såg även hur hon och de andra tre marsvinen såg ut…
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Coolt, har aldrig nån av mina gjort men skulle önska det!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så här sjöng Signe (den helvita) igårkväll helt plötsligt… Hela hon vibbrerade när hon tog i…
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#13 Vad häftigt! Det andra marsvinet verkar inte ens bry sig om vad Signe gör. Inte mina marsvin heller när jag spelade upp det här. :p
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#13 Åh, ni skulle sett mina marsvin när jag spelade upp detta för dem.. Alla satte sig upp, lystrade jättenoga och liksom letade efter det här konstiga marsvinet med de konstiga ljuden.. Ett tag såg de alldeles livrädda ut - undrar om det ljudet är av välbehag eller obehag?!?
Jag har aldrig varit med om att ett marsvin har gjort det så inför kameran, har trott att det är ett läte de gör när matte/husse inte är i närheten..
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus

Spelade upp när Signe sjöng och min ena tjej kikade ut från huset lite nyfiket. Skulle vilja veta vad det betyder. :)
#14 Mina killar som bor i buran ovanpå brydde sig inte heller när hon sjön.
Det är så konstigt för hon har inte låtit så förut, och första gången jag hörde de ljudet var när jag lyssande på trådstartarens inspelning och det var ju dagen före…
Kanske hon hörde ljudet eftersom de bor i vårt datarum och jag sitter med ryggen en deyg halv meter ifrån burarna. :-)
#15 Ja de undrar jag också men Signe var hel lugn och de andra också, killarna bara låg kvar och kikade som vanligt.
Aldrig hört förut!
Coolt låter det iaf!
haha, när jag spelade upp sista filmen så blev alla mina grisar helt blixtstilla, precis som någon annan sa, och ingen försökte "prata tillbaka" heller.
Så jag undrar lite också lite vad det kan betyda.. för annars brukar mina grisar gå igång på det mesta grisläten dom hör, lite små mysko :P

ååh jag har alltid velat höra hur det låter! Men vad betyder det??
#18 Mina grisar var helt tysta och stilla när jag spelade upp trådstartarens inspelning av ljudet… dagen efter började min Signe låta så där och då var alla andra också stilla… så SKUMT! :-)
#20 Ja skumt är verkligen ordet! Får se om mina börjar låta mysko om någon dag då ;) haha
Ibland önskar man verkligen att man förstod dom små liven lite bättre.. vore hur kul som helst att veta vad det betyder!
Ja som ni ser är Signe lugn när hon låter, sen störde jag henne genom att öppna luckan för att det skulle synas bättre på filmen och då hoppade hon ner från hustaket lät lite mer och sne for hon in under hängmattan och somnade sött. *ler*