Mitt marsvin kliar sig!!
Min lille Edvin som jag köpte för två månader sedan har nu börjat klia sig. Jag har läst mycket om Ohyra på marsvin, och undrar vad det kan vara. Hans hud är lite rödaktigt, men han tappar inte päls eller nått. det är värst på ryggen och bakom öronen. vad kan det vara? jag funderar på skabb, men så allvarligt verkar det inte vara. det har varit så här i en vecka nu, han kliar sig mycket, men inte ständigt.
Snälla hjälp mig!

Oj,tyvärr vet jag inte vad det kan vara hoppas det ordnar sig =)
Annars ville jag bara säga ,, GUUU så söt <3
Vad söt! 
Kliar han hårt?
Och hur ser du att huden är rödaktig?
Kanske är det svamp?
Citerat från http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/svamp.html
"Symptomen är att marsvinet blir känsligare för beröring på drabbade områden, kan klia sig mer än normalt, få kala/torra fläckar i huden samt att man kan dra loss hårtussar och det sitter fast en hudflaga i andra änden (se bilden).
Svampinfektionen kan börja varsomhelst på kroppen, men brukar vara värst på ryggen/baken på marsvinet.
Låt en veterinär undersöka djuret för att utesluta att det inte rör sig om sellnic!"

Så regerade mina marsvin när dom hade skabb, dom kliade sig, huden var röd men de föll inte av någon päls. Men be veterinär om råd/hjälp! hoppas de löser sig 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Ja, hoppas det löser sig med den sötnosen!
Jag har haft problem med att avgöra om marsvinen kliar sig normalt eller för mycket. Normalt är väl att de kliar sig då och då, krafsar eller biter sig i pälsen längs sidorna och över huvudet (Edvin ser ju ganska långhårig ut dessutom). Tror inte att du ska behöva oroa dig, om inte Edvin kliar sig mycket mer än tidigare förstås. Du vet med säkerhet att han kliar sig allt för mycket om han inte kan komma till ro, exempelvis inte har tid att äta.
Men om du ser att huden är röd så är det nog bäst att kolla med veterinären. Tappar han päls?

nej, han tappar inte päls, men han har börjat få mjäll nu.
det är nog bäst att kolla med veterinären iaf!
Ja det är nog klokast att låta veterinären titta på honom, lycka till! 

Mina marsvin hade pälsätare för en vecka sen, det ser nästan ut som mjäll, som små vita prickar i huden och pälsen, men tittar man riktigt noggrannt så kan man se små gulvita maskar kräla omkring. Det kan orsaka att dom kliar väldigt mycket. Kanske kan det vara det?