Utväxt i mungipan...svamp?
Vi har ett par marsvinspojkar/ teddy…nu ikväll så upptäcker jag en utväxt i mungipan på vår ena kille, lite torr och fnasig.
Märkligt att jag inte upptäck den innan, kan det komma fort? Den var som en lillfingernagel och ser svampig ut i konsistensen. Pillade lite på den men det gillades inte…verkade ha lite ont av den.
Kan svamp bli som en utväxt?
Jag ger inga syrliga grönsaker och frukter i överflöd utan det är nån gång ibland som dom får äpple…
Ska jag smörja med pevaryl vad tror ni?
när mina har haft svamp har det mest satt sig uppe mot nosen i munnen (om det var en begriplig förklaring? hehe) och det brukar gå att pilla bort, även om det inte gillas… kan du inte lägga in en bild?
Ja jag tittade på det här nu igen men han gillar inte alls att jag är där och petar. Han piper sällan och gnyr men det gjorde han nu :-(….lite ledsen man befarar ju det värsta tänk om det är en cancer knöl? han är född i april så han är ju inte gammal.
Den är ganska hård i konsistensen lite knottrig.
Kan se om jag kan få till ett foto imorgon då dom vilar för natten nu.
Blir väl veterinär annars
ja det låter inte som nån svamp jag sett då det mest är gegga typ… men nån annan kanske har sett nåt liknande?
han har inte lyckats få ett sår el så? så en skinnflik har lossnat….
men det underlättar nog med ett foto ja :) återkom imorgon så finns här säkert nån som vågar sig på en gissning :) annars är det ju vet som gäller och OM det skulle vara cancer så är det ju snabbt upptäckt och borde gå att operera bort :)
Mina marsvin fick munsvamp och det blossade upp jättefort på dem. På den ena, Charles som blev mest angripen, så blev det som en slags hård sårskorpa som jag mjukade upp med lite babyolja på en sån här bomullsrondell. Är de hårda gör det förstås ont att ta bort dem som de är. Smörjde med Pevaryl morgon och kväll i två veckor och har uteslutit allt syrligt, det törs jag inte ge alls nu eftersom det blev så mycket så fort på honom.
Sitter och gogglar…än sover alla i huset. Hittar inget som liknar det han har fått. Ser ut som det sitter fast innefrån kinden och så ut…
Tänkte ringa uppfödaren idag också o se om hon kan tänkas veta vad det kan vara. Annars får det bli veterinär.
Finns det någonstans man kan titta på bilder på olika sjukdomstillstånd på marsvin på nätet?
Behandlas det med pevaryl också…när det sitter inne i munnen och ut?
Ja det tror jag. Men bara såatt du vet så om man använder pevaryl så går svampen endast bort för ett tag men kommer alltid tbx .. så det bästa är att åka till vetten å få sprutor
Det finns inga sprutor de kan få från veterinären som hjälper mot svamp!
Visst kan det vara munsvamp, det kan bli rejäla utväxter, men det brukar inte komma så plötsligt. Titta inne i munnen. Sitter det klet mellan tänderna? Skorpor runt munnen? Eller är det bara den här klumpen?
Om det bara är klumpen och den dessutom är hård (stenhård!) i konsistensen så tror jag faktiskt att det handlar om sperma… Det är inte ovanligt att två hanar håller på och porrar sig mot varandra och sen fastnar det sperma runt munnen när de tvättar sig. Det blir verkligen stenhårt, nästan som plast, och inte det enklaste att få loss…
Jaha ok ^^
Jag blev helt paff i morse när jag tog ut honom för att titta efter.
Det var borta!
…både jag och maken tittade ju på det igår och det satt ju fast inne i kinden och ut! Han hade ju ont när vi kände på det och allt.
Inte ett spår av sår eller blod!?
Det här var ju märkligt alltså….vad kan det ha varit!?
Jag bad riktigt igår om att det inte skulle vara något farligt och så är det borta idag, nästan så man blir religiös…synd att jag inte hann fota det så ni fick se! Ska kolla buren sen om det ligger där….
Glad är jag iallafall!!!!
Ja, jag har ju redan sagt vad jag tror. Det håller jag fast vid. :)
#14 va har har bara porrat sig???? *ha ha*…..
Skrämde ju nästan ihjäl mig här ju! Men den satt verkligt fast!
Man lär så länge man lever
Det kan sitta fast stenhårt så att de skriker när man försöker få loss det. Har varit med om att det sitter så fast i pälsen hela vägen ner till huden att det blivit sår när man tagit loss det. Himla opraktiskt, minst sagt. :)
Jag har varit med om att någon matbit faktiskt har satt sig stenhårt i pälsen/"mustaschen" på ett marsvin jag hade… Tog ett bra tag att försöka få bort och vetesjutton hur det kunde satt sig så stenhårt. Men det var många år sen nu, kommer inte ihåg så mycket mer.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus