tid mellan parningar?
Undrar hur lång tid det max får gå mellan en kull och omparning? Vet att honan ska vara 5-7 mån vid första parningen och att hon inte bör få mer än tre kullar, men under vilket tidsintervall?
Du ska vänta minst 3 mån efter att ungarna fötts men inte gärna längre än 6-7 mån efter om du ska para om.
ca 4 månader tycker jag är lagom. Väntar man längre finns risken att honan blir för tjock, och då kan en dräktighet vara riskfylld.
Det är enorm skillnad mellan olika honor. Vissa honor mår bäst av att paras väldigt tätt, medan andra mår bra av att vila lite längre. Generellt sätt finns det mycket större risker med att vänta för lång tid mot att vänta kort tid. En normal hona hinner lägga på sig ganska mycket hull på 6-7 månader efer att kullen fötts och det är en stor riskfaktor.
#3 ok jag hade hört att man kan vänta så länge men själv parar jag 3-4 mån efter kullen fötts! Om honan är i lagom bra hull!

Tack för svar! Nu blev jag lite klokare.
#3 Hur märker man vad just sin hona/honor mår bäst av?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Framför allt beror det på hur fort de lägger på sig i hull tycker jag. En del honor tappar mycket hull under digivningen och de kan behöva lite längre tid på sig mellan kullarna. Andra honor är uppe i normalhull redan direkt när ungarna har slutat dia. Såna honor kan det faktiskt ibland vara det bästa att låta henne bli omparad direkt på födselbrunsten eller nästkommande brunst. Så det är absolut inte så att ju mer vila desto bättre. Övervikt är den största faran för avelshonor!
#7 Okej ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus