Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1456 ggr
marsvin2008
0

Lunkarya unge

Jag skrev en tråd om en annons om en sån hona som jag är sugen på. Honan därför att jag tänker att de är lättare att sätta ihop med mina honor. En till hane i killburen går nog inte så bra… 

Tjejen som har annonsen svarade just via epost att hon finns kvar, så jag vill åka och kika på henne… väntar på att hon ska säga om det går bra.

Men hur är lunkaraya att sköta om, päls och sånt menar jag?`Tips från er härinne som har den sorten emottaget tacksamt.  Under tiden ska jag googla omkring på sånt.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

marsvin2008
0

Oskyldig

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

paronskrutten
0

Ska du inte ställa ut henne ska hon klippas (annat är elakt tycker jag)

Helena

idipidi
0

Det är inte så knepigt. Du klipper pälsen i den längd du vill ha den. Framför allt håller du kort baktill så att hon inte kissar på sin egen päls. Känn igenom pälsen när du har henne ute ur buren så att det inte sitter spån eller hö fast inne i pälsen och bildar tovor. Om du vill kamma så använd en kam med glesa piggar.

marsvin2008
0

#3 okej. :-)

Abico
0

Lunkapälsen är jättelätt skött, håll den ganska kort i rumpan så hon inte kissar ner sig så sköter den sig själv sedan ^^ När min lilla hade något längre päls så ägnade jag en stund varannan dag åt att plocka ur lite spån och höstrån som fastnat i pälsen, nu när hon är "kort"klippt så är hennes päls lättare att hålla ordning på än teddyns ;)

Hanna 

marsvin2008
0

# 5 Hur vet man om en päls är teddy? För jag undrar just om min ena kille eftersom han har en annorlunda päls än de andra tre. Den är som sträv och burrig nästan som om den växer rakt ut men ändå inte… Svårt att beskriva (jag är alltid dålig på sånt) Känns nästan som en gosedjursnalle eller nått…

FeliciaS
0

Naw, lunkor är sååå söta! <3 Jag har varit på väg att köpa några ett flertal gånger.

#6 Teddy är en marsvinsras med en kort, sträv päls som står ganska rakt upp.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

Hmm kan Marwin vara en teddy fast han är blandras med virvlar? Kan man se på pälsen om det är en teddy (tänker om jag tar kort) eller måste man känna på den också?

Om jag lite lamt försöker mig på en "jämförelse" så är tre marsvin lena som skinnhandskar medan Marwin är mer som en lurvit lovikavante. *haha*

Denna kommentar har tagits bort.
FeliciaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Nej, det kan han inte vara. Teddys har inga virvlar. Bifogar en bild på en Teddy.

Mvh Felicia

idipidi
0

Nja, om de är korsningar så kan de faktiskt ha teddypäls trots att de har virvlar. Men man kan ju inte säga att de är av rasen teddy då. Jag har haft en teddykorsning med åtta virvlar. :)

FeliciaS
0

#11 Jag menar rasen Teddy, om du syftar på vad jag skrev ;)

Men det klart, jag vet grisar som har päls som Teddy och virvlar, det var inte så jag menade ^^,

Mvh Felicia

marsvin2008
0

Jag menar inte heller att han är en teddy men jag misstänker att han har fått teddypäls. När han och han brorsa kutar omkring i buren är han alltid full med spån. På Albin fastnar det inte… ska försöka ta en närbild på pälsen.

Jag tycker de liknar den som du har på bilden #10 fast min Marwin har längre päls med virvlar. Jag menar alltså själva stråna. :-)

Abico
0

Teddy är en ras, ser likadan ut som rex (dom skiljer sig enbart genetiskt) med burrig, sträv päls som står rakt ut från kroppen.
Jag har en rex, teddy och en teddy korsning här hemma :P Teddykorsningen har virvlar och bra mycket längre päls än de andra två. En teddy och rex som ställs ut trimmas (man rycker bort de längsta stråna för att få pälsen så jämn som möjligt) och ser då riktigt fluffiga och fina ut :) Otrimmade står pälsen lite hur som helst, spc. på min korsning ;) Hon ser inte klok ut *s*
Bild på teddypojken, otrimmad och med päls åt alla håll *s*
Idag är han dock kort-kort klippt eftersom han är duktig på att odla svamp i den täta pälsen -.-'

Hanna 

marsvin2008
0

Svårt att ta bra kort men den här visar ganska bra tycker jag. Marwins päls är mer strävhårig som en riktigt griskulting än höna som mina andra om jag säger som så… ;-)

Mamman var långhårig och pappan korthårig

Abico
0

#15 - Visst liknar det en sträv teddy päls alltid :)

Hanna 

marsvin2008
0

En till på baken… bilden togs 8 oktober och nu tycker jag den har blivit ännu strävare och han känns grov i kroppen.