Ni som bor i lägenhet...
Hur många marsvin har ni som bor i lägenhet?
Vart går gränsen tycker ni?
(Detta kan bli en intressant diskutions tråd) 
Jag vet en som för tillfället har 6st marsvin i sin 1a :) Fast då är 4st ungar varav 3 snart ska flytta.
Sen vet jag en annan som bara har ett marsvin (går ej att övertala till att skaffa en till)
Och när jag flyttar så blir det väl 5st marsvin om alla fortsätter att må bra :)
Gränsen borde väl gå när man ej får plats med fler :P hehe näe men det beror ju helt på hur stor lägenhet man har. Skulle jag bo i en etta så skulle jag nog inte vilja ha fler än vad som ryms i min stora bur vilket är 2-3st skulle nog inte få plats med alla. Jag vill då inte tränga in burar överallt fast jag är marsvinsvän :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
jag och sambon bor i en etta med 4 marsvinskillar (och en hund och 6 hamstrar) finns det hjärterum så finns det stjärterum =)
marsvinen går 2 o 2 i ca 140x70 burar som delvis står under sängen/tvbänken (som blir som hus/skydd/bo) funkar kanon. buren under sängen går att skjuta in helt om vi skulle få gäster eller behöver platsen till annat tillfälligt (dom älskar att vara under sängen) och buren under tvbänken går att skjuta ihop till 100x70 (2 ihopsatta dilling-ikea-backar) och tar då ingen plats..
funkar kanon tycker jag =)
kan tillägga att lägenheten är ca 38 kvadrat..
Jag skulle aldrig vilja ha mina marsvin under sängen :P Men det var en smart lösning när man bor på liten yta :)
Hur får du hunden att låta bli marsvinen när du ej har galler och inte är hemma? Min är alldelens för nyfiken för att inte stå med nosen nere i buren och kolla vad de håller på med :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#4 vi har 4 hundar och dom rör aldrig marsvinen :)
tyckte det kändes taskit först och hade bara dom i stora buren (utdragen) på dgen och i en mindre på natten.. men dom tycker det är mysigt och ligger ofta och sover i den delen som står under sängen.. :)
hunden har jag oftast med mig på jobbet så hon är unte jättemycket ensam med dom.. men hon rör ine djuren. det är en vallhundsras och hon är inte intresserad av dom om dom inte är på golvet, men då vaktár hon bara dom..o äter deras bajs^^ hamstrarna är mycket roligare tycker hon :)
#5 Min rör dem heller inte men gillar att stå och titta på dem och det tycker jag de blir lite stressade av :)
Något jag fått för mig är att man ej får ha så mkt djur i en lägenhet, speciellt om man hyr? Eller det kanske beror på vem man hyr av?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
¤ 8 vilken underbar bild!!!
så fina.
kram patricia
#10 tack :) den är verkligen supersöt =)
Vi bor i lägenhet och har just nu 16 vuxna marsvin plus två ungar. Marsvinen har eget rum, det går alldeles utmärkt. Nackdelen är väl att det är svårare med allt avfall som blir, men i övrigt kan jag inte se vad problemet skulle vara.

Jag har två marsvinskillar i vår tvåa på 64 kvm. Vi hade tre stycken innan, och då de bråkat fick vi sära på dem och då sätta upp en bur med en liten haga till den tredje en bit från de andra. Bara då kände jag att det blev lite mycket marsvin och lite lite plats för oss.. Fast det hade säkert gått att lösa på något bättre och smartare sätt än vad vi gjorde, men jag vill ge grisarna gott om plats. Det är de värda tycker jag.
Var gränsen går är svårt att säga - jag tycker att om man planerar det väl (med kanske burhyllor eller så) så finns det väl ingen gräns för hur många grisar man kan ha.. Men jag tycker att det är viktigt man har tid för dem, har plats att släppa ut dem så att de får motion i alla fall en gång om dagen och att man själv har en hörna för sig i ens egen lägenhet.
Jag tycker att en flock är alldeles lagom för oss - de har en egen hörna i vardagsrummet med två burar och en stor filt att springa på dygnet runt.. Det tycker jag är bäst för mina grisar - sen vad andra gör är helt upp till dem..
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus

Findusen, gud så vacker hund du har! Älskar den "teckningen" elr hur man säger på hundar ;) Hur vacker som helst!
tack :) hon är en blue merle (färgen heter så) :)
Vi har fyra marsvin och bor i en stor trea. Jag vill ha fler men min man går nog inte med på det… Jag vill rädda alla marsvin på blocket :-) Jag har blivit beroende
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Jag bor i en etta på 45 kvm och har just nu 6 marsvin, 1 kanin och 1 hund :) jag personligen finner det inget jobbigt att en tredjedel av lägenheten är ockuperat av en massa djur.. har alltid haft en massa djur på mitt rum innan jag flyttade hemmifrån, så är van att bo i samma rum som dom :)
Och jag förstår inte varför dom skulle ha det sämre även om jag bor litet, dom har lika stora burar som innan, om inte större, ska snart köpa och göra en stor golvbur till honorna.
Däremot vet jag faktriskt inte om det finns någon gräns på hur många man får ha i hyreslägenhet.. men så länge ingen störs av dom så ser jag inget problem, och ingen behöver väl egentliigen veta hur många man har (A) för jag tror faktiskt inte min hyresvärd skulle bli överlycklig om han fick reda på hur många jag har.. :P

Jag bor med min sambo i en tvåa på 65 kvm. Har för tillfället 5 marsvin. Antalet kommer dock öka eftersom då jag ska börja föda upp. Jag har 4 st hanar som bor i vardagsrummet sedan är tanken att honorna ska bo i en del av hallen som jag har delat av :) Så dom har inget eget rum tyvärr, men desto mer är dom ju med mig i vardagen (även fast jag såklart skulle föredra att ge dom ett eget rum, men det får bli i framtiden). Detta fungerar bra för mig, tyvärr finns det ju dom som har synpunkter men det är ju jag och sambon som bor här och ska leva med det.
Man känner väl själv hur många man har plats för helt enkelt. Lite beror det väl på vad lägenheten ger för möjligheter också.
Bor i en etagelägenhet med mamma och brorsan ibland, hund och 5 marsvin
Helena
Min uppfödning varierar i antal men ligger runt 17-25. Bor i en lägenhet på 64 kvm. Tycker det går jätte bra och grejjar jämt med marsvinen och har hållt på i 5 år. Anledningen till att jag skapade denna tråden är att en person hotat med att ringa hyresvärden om inte jag gör mig av med mina marsvin. Därför ville jag veta och skapa en liten diskution.
Någon som vet om det finns nån gräns på hur många djur man får ha i en lägenhet?

# 21. Ingen aning… Ring Jordbruksverket och fråga? Eller Hyresgästsföreningen.
Jag bor med tre marsvin i ett studentrum (i korridor) som är 13 kvadrat (då är badrummet inräknat). Det är trångt, det ska väl erkännas, men vad sjutton. Jag vill ju ha det så. Det jobbigaste är att sopnedkastet är för litet för att få ner en sopsäck med spån i. :)
Min uppfattning om hyresvärdar är att de kan göra lite som de känner för (i vart fall där jag bor) så det är nog viktigt att hålla en god relation till dem när man lever lite udda eller vad man nu ska kalla det.
Envishet och drömmar
Jag bor i en 2:a och har sju marsvin, en dvärghamster och en Grand Danois. Grisarna bor i mitt sovrum, hamstern i vardagsrummet och vovven brukar ligga lite här och där.
Kolla med din hyresvärd, det kan ju vara ett plus i kanten om du själv tar första kontakten. H*n kan ju komma och se med egna ögon hur det ser ut. Om sedan personen kommer och gnäller så vet ju hyresvärden redan hur många djur du har och hur dom bor. Burskåp och golvburar brukar imponera på de flesta har jag märkt.

# 22. Jag håller med, men man får nog vara lite pedagogisk under sitt visande, t ex "och här på baksidan har vi fäst en våtrumsmatta som är silikontätad och därför håller helt tätt så att det inte kan bli några fläckar på tapeterna, ett sätt som många marsvinsälskare kommit fram till är det ultimata" och "som du ser står golvburen på en upphöjnad för att inte skada golvet".
Envishet och drömmar
#21 prova avfallspåsar! jag har testat sopsäckar, stora ikea-papperskassar osv osv.. alltid lika svårt att bli av med kisspånet sen.. men nu kör jag på avfallspåsar, kostar ca 5kr för 25 st i en rulle, och dom passar ju kanon i sopnedkastet =) jag kan trycka ner allt spån från en 140x70 bur (om jag inte har för tjockt lager) i en påse! =) kanon!
Spånet kan man väl köra till soptippen eller liknande?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#25 men det blir ett jädra körande :P städar ju 1-2 gånger i veckan iaf! hehe (har inte heller plats i förrådet att "lagra" för att köra en gång i måndaden heller)

# 24. Um, kanske det. Tycker att det är så smidigt med sopsäckar för då kan man trä de runt kortändan och "hälla" ner allt på en gång. Dock funkar de inte med Eldorados säckar, de är för tunna.
# 25. Jovisst, klart att man kan. Har man ingen egen kompost är det ju det ultimata. Dock har jag ingen bil och det är flera mil så jag tänker inte cykla. ;)
# 26. Känner igen problemet, har inget förråd alls.
Fast nu blev det kanske lite väl mycket "Var gör du som bor i lägenhet av det smutsiga spånet" av tråden.
Envishet och drömmar
#27 hehe jo sant, men det hör ju till som problem när man bor i lägenhet =S
jo det är smidigt med sopsäck på så sätt, men den dära jädrans hålet i väggen är på tok för litet^^
men det är alltid välkomnande med tips och råd hur man kan städa lätt och smidigt =) säkert någon som uppskattar vår utsvävning här :P
Jag har jätte nära till sop tippen, och är perfekt då jag gör rent i burarna 2 ggr i veckan :)

Jag bor i en 1:a (41 kvm) med 5 marsvin och en hund vilket jag tycker fungerar bra. Jag har 2 burar, den ena buren ovanför den andra, så det tar inte upp mycket plats alls, ca 140*69(den undre burens storlek). Sen har jag även en utehage men den går att vika ihop. Det enda som jag tycker är lite jobbigt med att sova i samma rum som dem är när det dricker på nätterna. Ludde har nämligen en vana att dra i flaskan för att sedan släppa den hårt mot gallret innan han dricker. Jätte irriterande när man försöker sova!
#30 smidigt med hjul på buren och den bänken =)
Jag har en etta på 45 kvadrat. Jag har för tillfället 8 marsvin.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com