Massa avelsfrågor?
Som några redan vet fick jag en Ridgeback i veckan. Nu har jag fått erbjudande om att få en ridgeback hona på 2,5 till avel. Men då kommer en massa frågor:
*Min ridgeback har okänd bakgrund, så ungarna kan allstå inte få stamtavla då?
* Hur avgöra man om ungarna ska kallas ridgeback eller släthårig osv då jag inte vet vad min hane bär på?
* Hur är det med olika färger på marsvin? nåt speciellt man bör tänka på?
* Om man korsar en tex abessiener och en crested blir dom ungar som liknar abessiner reggade abessiner å dom som liknar crested reggade som crested, eller kallas dom bara blandras?
* Hur länge kan man ha en hona/hane i avel?
* Vad mer kan vara bra att tänka på innan?
Så klart är detta inte aktuellt ännu, som det ser ut nu ska iaf honan hitt, men om jag ska avla på henne eller ej vet jag ej. Sen ska jag så klart läsa massor om jag väl ska ha ungar ;)
Någon som kan berätta mer om just rasen Ridgeback? Även om det bara är lite ;)
* Stämmer det att det att det kan vara svårt att förra samman hanar igen efter den ena har gått med en hona? hur vanligt är det?

Dina ungar kan registreras även om en eller båda föräldrarna saknar stamtavla. Du fyller helt enkelt i de uppgifter du har tillgång till på när du fyller i regbeviset.
Ungarnas utseende avgör vad de ska kallas. Ser de ut som ridgebackar så reggas de som ridgebackar, ser de ut som något annat så behöver så reggas eller också reggas de som den ras de är. Får du t ex en self i en ridgeback kull så reggas den som self.
Färgerna roan och dalmatiner är sk letala anlag och får inte paras med varandra. Kombinationen roan+roan och dalmatiner + dalmatiner är ger missbildade ungar.
För att ett marsvin ska vara rasrent och reggas och ställas ut ska det ha ett utseende som motsvarar rasstandarden.
Det är lite svårt att svara på att hur länge man kan ha en hona i avel. Honas kondition får avgöra. Varje dräktighet innebär en stor risk för honan bl a för att hon går dräktig länge, ca 70 dagar och föder stora ungar, ofta 75-100 g. Jag har haft hanar som parat upp till femårsåldern.
Det man först och främst ska tänka på när man bestämmer sig för att föda upp marsvin är att en dräktighet innebär stora risker för honan. Tar du över en vuxen hona ta reda på hur många kullar hon haft tidigare. En hona bör ha fått sin första kull innan ett års ålder, annars stelnar bäckenet och hon kanske inte kan föda fram ungarna.
Har du möjlighet att behålla ev osålda ungar?
Det kan vara svårt att sätta ihop hanar som gått i avel, ja, men marsvin är individer. Hos en del uppfödare får avelshanarna ägna sig åt att uppfostra små bebispojkar som flyttat ifrån sin mamma.
Annat som man kan behöva känna till är skötsel och stödmatning av sjuka djur.
Ridgeback är en ganska ovanlig ras i Sverige. Det finns en standard som anger hur de ska se ut, men jag är tyvärr inte säker på hur de ställs ut fn. Godkända raser med full standard ställs i rasklass. Nyare raser ställs som som guide. Det finns en standard, men de kan inte bli champion eller få cert. Raser utan standard kan ställas som ostandardiserade.
#2 tack för ditt svar :D (vill gärna att fler säger sin åsik/mening)
Ang färgerna roan och dalmatiner är jag redan påläst, dock har jag ingen sån hos mig (ännu iaf)
Jag vet även att dom måste få sin kull innan 1 år, och då hon är en avels hona ska jag istället fråga hur många kullar hon fått ;)
Dräktighet är alltid riskabelt på alla djurarter (föder upp chinchillor)
Jag har just nu 3 extra burar + en för honor och en för hanarna, skulle det behövas fler kan jag lätt köpa det ;)
Okey, mina killar är väldigt snälla och ingen är direkt dominant så vi får väl hoppas det, skulle vara synd att behöva sära på dom :(
Jepp, pluggar djursjukvård så sjukdomar, skötsel och stödmatning har jag kunskap om ;)
Har läst om riodgeback standarden på SMF och fått min hane bedömd från bilder av en ridgeback uppfödare ;)
Våra hannar går tillbaka till sin "hanbur" efter uträttat förvärv - utan problem.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Du har ju din hane som sällskap till en annan hane och inte avel och jag skulle inte vilja riskera att han inte skulle funka ihop med kompisen bara för han gått med hona… Men det är min åsikt. Hellre två marsvin som är goa kompisar än att den ena ska få vara med en hona en gång. Jag tycker definitivt inte att det är värt det.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 Tanken är att båda hanarna ska då få gå till avel då den ena är en Ridgeback (som tydligen ska vara väldigt fin enligt bilderna) och sen andra är en Abby med stamtavla, så båda kommer ju då användas till avel. Men för #4 funkar det ju med hanarna att ha dom med honor och sen tsm & enligt #2 ska det ju bero på individer…
Ingen av mina killar är ju dominanta och dom bor tsm i en 150 X 75 stor bur, så dom kan ju vara i från varandra ;)
Kan jag para en abby med en lakeland och få renrasiga utställnings ungar ändå? (om dom håller ras standarden)
#7 Det som gäller är att man "får" para hur man vill (undantaget roan & dalm). Skulle man få fram en OK abessinier ur en lakeland+abessinier parning så är den fullt registrerinsgbar och utställningsbar. MEN sannolikheten att få en abessinier som håller måttet är väldigt, väldigt låg om man gör en sån parning.
Sen är det olika för varje ras vad som är vettigt att para med. Det får man lära sig för just sin variant. Pratar man korthår så är det nästan alltid så att det inte spelar någon roll ifall man parar två olika korthårsraser, så länge de har samma färg, eller åtminstone en närbesläktad färg. Pratar man istället abessinier, teddy eller rex så är det nästan uteslutet att para med något annat än ett marsvin av samma ras.
Sen kan man förstås bryta mot de här "reglerna" också ibland, om man har ett syfte med det och vet vad man gör. T.ex. om man vill få in en ny färg på teddy så kan i vissa fall enda vägen vara att para med korthår.
Okey, tack för ditt svar ;)
Jag har ju ev Abby hona på ingång, men Abby honan är 2år och Ridge honan jag ska få är 2år så frågan är om det kommer bli för svårt att sammanföra dom :/
Beror ju så otroligt mkt på individ till individ :/
Gick det att förstå hur jag menade?
Att sätta ihop honor oavsett ålder SKA inte vara några problem efter en liten invänjning. I de fall som det inte funkar brukar det vara något av marsvinen som är onormalt "bitchigt" och såna djur tycker i varje fall jag att man helst inte ska avla på.
Jag jag förstog din #7, så det blir ridge med rigde och abby med abby ;)
Har gjort en egen tråd om sammanföring av "äldre" honor, som jag även kan använda när jag får hem tjejerna ;)
Ang. parningen mellan dina två "ridgebacks". Om du får ungar som ser ut som ridgebacks så registrerar du dem som det. Men räkna med att det både kan bli helt släta och väldigt virvliga ungar. Dessa är med största sannolikhet att räkna som pettar då de inte kommer hålla måttet varken som korthår eller abessinier.
#12 det är jag väl medveten om ;)
Nu ska jag skriva en ny rada med frågor om avel då jag fått svar på dom förra ;D
Nya frågor:
* I vilken ålder tycker du det är okey för honan att få sin första kull som tidigast/senast?
* Vad mer tänker du på innan honan får sin första kull?
* Vad ska honan väga som minimum innan du låter hennes paras?
* Hur länge låter du honan vila mellan kullarna?
* Hur gammal är hanen när du låter honom para sig som tidigast?
* Nåt mer du tänker på innan du sätter hanen i avel?
* Vad kännetecknar ett bra avels djur enligt dig?
*putt* ;)
#14 -
* I vilken ålder tycker du det är okey för honan att få sin första kull som tidigast/senast?
En hona under sju månader skulle jag inte para och sedan kan jag tycka att senast vid ett års ålder bör hon tas i avel första gången.
* Vad mer tänker du på innan honan får sin första kull?
Är honan i bra kondition? Är det värt att sätta honans liv på spel för en kull? Har jag plats att behålla alla ungarna? Har jag tillräkliga kunskaper om stödmatning om honan skulle behöva stödmatas/ dör och ungarna behöver det? Har jag en (gärna flera) kunnig person som har erfarenhet av avel som jag kan kontakta om något skulle gå fel eller om jag behöver tips och råd?
Vad är meningen med kullen? Söta marsvinsbebisar?
* Vad ska honan väga som minimum innan du låter hennes paras?
Det varierar, honan ska vara i bra kondition - varken tunn eller fet. Man ska ha såpass mycket marsvinsvana när man tar en kull att man kan avgöra om honan är i tillräkligt bra kondition.
* Hur länge låter du honan vila mellan kullarna?
Såpass länge som hon behöver, tar det enormt mycket på honan att få kullen så tror jag inte att jag skulle sätta henne igenom det ännu en gång. Ska man ta ytterligare en kull så ska man inte vänta för länge, risken att hon lägger på sig och blir fet är rätt stor. Tre månader sådär kan vara lagom, men det varierar för vissa honor mår bättre av att få täta kullar.
* Hur gammal är hanen när du låter honom para sig som tidigast?
Ett par månader åtminstone, trots att han är könsmogen vid 4 veckor så tror jag verkligen inte att han är mogen fysiskt och psykiskt att gå igenom en parning redan då.
* Nåt mer du tänker på innan du sätter hanen i avel?
Är han bra nog för aveln? Är det värt att riskera att han kanske inte kan gå med sin burkompis längre efter parningen?
* Vad kännetecknar ett bra avels djur enligt dig?
Beroende på vad man vill uppnå med kullen. Pet djur behöver bara vara trevliga att gosa med. Ras djur ska stämma överrens så bra som möjligt med rasstandarn samt ha ett gott lynne.
Hanna