Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 3219 ggr
Amoz
0

"Snabb fakta" marsvin

Vi hade som uppgift i skolan att skriva ett kortfaktahäfte, ett av de djur som ska vara med är marsvin. Jag har redan fått G på arbetet men vill gärna ha häftet som "hjälp", det är skrivet från böcker i skolan. Ni kan gärna säga om något borde ändras/läggas till ^^

Marsvin:

Vetenskapligt namn: Cavia Porcellus

Historik: Föddes framför allt upp av indianer, de var produktions djur och föddes alltså upp för köttets skull. Redan på 1400 talet fanns det trefärgade marsvin hos indianerna.

De spreds med skepp och har därför fått sitt namn "Guinea Pig" vilket betyder "Havs gris".

Beteende: De är verkligen ett flyktdjur, de är ovanligt att de skulle gå till attack om något hände, har de chansen så flyr de.

Att ha minst två marsvin är det lag på då de är flockdjur och väldigt sociala, till skillnad från många djur funkar hanarna ofta minst lika bra ihop som honor, även om man flyttar in en ny t.ex. hane till en redan vuxen (det bästa är då om den nya inte än är könsmogen) ibland kan det uppstå bråk, och detta gäller även honor, och då måste de säras på.

Könsbestämning: Håll marsvinet med ett grepp runt bröstkorgen och i ryggläge. Huvudet ska hållas uppåt. Tryck försiktigt med två fingrar strax ovanför och på bägge sidor, om könspapillen som krängs ut.

Hos hanen framträder då penis.

Hos honan en halvcirkel formig springa.

Fortplantning: Tidigast för honan vid 4-5 månaders ålder, hon måste haft sin första kull innan 1 år om man önskar ta ungar på henne. Honan kan ofta användas i avel upp till 3-5 års ålder. Honan kan släppas in i hanens bur eller tvärt om.

Honan är dräktig ca 70 dygn (68-72 dygn). Vanligen 2-4 ungar i en kull (kan bli upp till 6-7 ungar, men detta sliter väldigt på honan så en sådan ska man helst inte avla på.)

Ungars utveckling: De föds med öppna ögon och päls, de diar i ca 2-4 veckor. Ungarna är självständiga vid 4-5 veckors ålder, vid tidigast 6 veckors ålder kan de separeras från mamma och syskon, hanarna måste separeras vid senast 8-10 veckors ålder! Honorna blir könsmogna vid 4-5 veckors ålder (måste vara separerade från pappan!)

Livslängd: Vanligast 5-7 men över 8 år förekommer.

Foder: Sädesslag, fri tillgång till hö (gräs när det finns att få tag på), grönsaker, frukt, saltsten eller mineralsten är vad de vanligen ska ha. Di givande/dräktiga, underviktiga samt växande (ungar) ska ha pellets,

Något intressant: Skall bo minst 2 och 2, på sommaren kan man gärna ha dom utomhus i sele eller utebur. De ska även få komma ut och springa minst 1 timme om dagen även inomhus.

Marsvin kan INTE bo ute året om och ska inte lämnas utan uppsikt ute.

ElinLi
0

Nej det e Marsvin som betyder Havs gris

Amoz
0

#1 Ja? De engelska betyder väl samma sak?

ElinLi
0

#2 ingen aning :/ men det e lättare att du skriver Marsvin ..

Amoz
0

Det jag hört är att Guinea Pig betyder havs gris?

ElinLi
0

Gjorde själv ett fakta blad om marsvin när jag var 11

ElinLi
0

#4 Guinea pig = marsvin på engelska , Marsvin = havs gris ( på tyska tror jag )

Amoz
0

Okey

Amoz
0

Hum, okey

Denna kommentar har tagits bort.
Abico
0

Ingen saltsten eller mineralsten - kan orsaka bla. urinsten som kan leda till döden. Sele är inte att föredra, ett ryck i selen och marsvinets rygg kan skadas allvarligt. Marsvinet mår mycket bättre lös i en hage.

Hanna 

Creation
0

Att honor ska avlas tills de är 3-5 år tycker jag är alldeles för länge… max 3 år säger jag, så länge det är en hona som behöver mycket tid på sig att vila mellan kullarna.

Namnet marsvin kommer från tyskans namn för havsgris, ja(vilket inte är marsvin, men något liknande ord). :) Tror att du kan hitta det bara du skriver marsvin på google, wikipedia eller så.

Förstår inte meningen "(kan bli upp till 6-7 ungar, men detta sliter väldigt på honan så en sådan ska man helst inte avla på.)" dock? =/ Tror inte att vissa honor alltid får stora kullar, om det var så du menade, det är snarare slumpen som avgör..

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Amoz
0

Alla har ju dock inte uteplats, och att rycka i selet borde väl ingen göra med ett marsvin?

Det jag menar är just honor som får stora kullar varje gång.

Creation
0

#12 Om marsvinen blir skrämda av något springer de ju och rycker på egen hand i selen. Sedan finns ju risken att de tar sig ur selen. Bäst att inte riskera det. :)

Amoz
0

Så marsvin ska hållas inne hela sommaren?

ElinLi
0

#14 nej men man kan ha dom i en hage ^^

Amoz
0

Nej, inte om man inte har uteplats.

Mari
0

#16 Då får de väl vara inne då :) De behöver inte vara ute

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Creation
0

#16 Men om man inte har uteplats, var ska man ha marsvinen i sele då? På samma ställe som man tänkt ha marsvinen i sele kan man ju istället ta med en hage till och ställa där tillfälligt. Det gör ju ingen skillnad. ;)

Sandra-B
0
  • En hona ska absolut inte sättas i avel innan fem månaders ålder och ska hon sättas i avel så tidigt som vid fem månader bör det vara en mycket stor och mogen hona.
    Normalt sett (tycker iaf jag) att man ska vänta tills de är minst 7-8 månader.

Sen stämmer det inte heller att de måste ha fått sin första kull innan de fyller ett år. Är de i ba kondition etc så kan de även vara äldre.

Och att låta en hona gå i avel i så många år tycker jag personligen är elakt, honorna förtjänar också att få bli pensionärer och bara njuta av livet.

Tycker även att du bör tillägga att en hona inte ska ha mer än maximalt tre kullar/ 12-månadersperiod.

• Ungarna måste vara kvar hos sin mamma i minst fyra veckor och vid fyra-sex veckors ålder bör hanarna flytta från mamam och systrar, gärna till en äldre hane som kan ge dem trygghet och uppfostran.

Skälvklart ska pappan vara separerad från honan när ungharna föds eftersom honan brunstar direkt igen och risken är annars stor att hon blir omparad.

• Marsvin sak alltid ha fri tillgång till hö, det spelar ingen roll om de får gräs också utan de måsta ha hö.

C-vitamin måste ges till dem dagligen, rekomenderat genom en varierande grönsakskost, exempelvis vitkål, paprika och persilja.

Salt- och/eller mineralstenar ska de absolut inte ha, det är skadligt för dem.

Det är det jag kom på rätt och upp er nu iaf.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Amoz
0

Det är lite jobbigare att släpa med sig en utebur.

Amoz
0

Hur många år "ska" en hona gå i avel enligt dig då?

Abico
0

#20 - Men om det är så jobbigt så behöver man inte ta med sig marsvinen ut, eller skaffa marsvin alls kanske? Det är inte bara lätt att ha marsvin.

Hanna 

Amoz
0

För att man inte har uteplats ska man alltså inte kunna skaffa marsvin?

Mari
0

#23 Man kan ju plocka in gräs åt dem ist för att ha dem ute :) Mina är nästan aldrig ute och jag har stooor gräsmatta fast dåliga burar så jag vill inte sitta ute och vakta dem hela dagarna.

Vill man ha dem ute en stund med uppsikt så kan man ju göra en bur av kompostgaller (lätt att bära med sig!).

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Creation
0

#20 Behöver ju inte ha med sig en hel utebur. :p En hage gjord av ex. kompostgaller eller liknande bör en vuxen människa orka bära med sig.

Abico
0

#23 - Om det är så förskräckligt jobbigt att lyfta fram en utebur åt sina älskade djur så nä, då tycker jag att man bör överväga hur gärna man eg. vill ha marsvin.

Hanna 

Hamzter95
0

Dom ska INTE ha saltsten och sele ska man nog inte ha tror jag.

marsvin2008
0

Visst går du djurgymnasium och funderar på uppfödning av marsvin och en affär? Då borde du åtminstone veta att de inte ska ha saltsten och mineralsten.

Sele må se gulligt ut och tyckas praktiskt men är det verkligen för djurets bästa att de måste ut på sommaren och i så fall måste gå i sele? Gräs är bra men om det är en sådan stor uppoffring att fixa en säker plats som inte innefattar sele åt sina marsvin då tycker jag man kan ta in gräs åt dem istället.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Creation
0

Tips: Humlans marsvin.
Där finns mycket och korrekt information som du kan använda till din redovisning. :) Det är inte så sällan böcker om marsvin är ouppdaterade, felaktiga eller innehåller myter, så det är ganska svårt att förlita sig på dem.

FeliciaS
0

Jag lägger mig inte i hela diskussionen, men Guinea Pig betyder inte havsgris.

Mar (hav på bl.a. latin tror jag) + svin (gris) = marsvin = havsgris
Ursprl. tyska meerschwein. Guinea betyder inte hav, Guinea Pig är bara ett engelskt ord på marsvin som inte har med havsgris att göra. Hoppas du förstår min knepiga förklaring, är inte bäst på skrifliga sådana ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus