Hur få dom att sluta bitas?
Hej!
Nu är mina marsvinskillar ca 12 veckor gamla (var 7 när jag köpte dom). Jag tycker det är jättesvårt att få dom tama. Har haft marsvin förut, förvisso bara en, och hon blev tam hur snabbt som helst. Det är lättare att få ut dom ur buren nu än när de var mindre, då kutade de runt i buren som vildar. Jag har fortfarande problem med att de är så vilda. Men när jag sitter med dom i soffan så försöker de nafsa mig i händerna. Det gör ju inte ont direkt, men om de fortsätter så så kan det nog göra det till slut. De har grenar att gnaga på i buren (även om de inte verkar fatta att de ska göra det, för dom ser helt oanvända ut:S)
Någon som vet vad man kan göra för att få dom att sluta bitas? Och kanske vara lite lugnare :P
/Alva
Min ena grabb kan nafsas lite när han är otålig och vill tillbaka till buren igen, så jag känner igen problemet ;) Ta upp dem ofta korta stunder och trappa upp tiden långsamt, så kanske de vänjer sig vid att vara uppe längre tid till slut. Jag har kunnat förlänga min gris tålamod på det sättet i alla fall. :) Att ge dem en gurkbit eller något annat att tugga på gör dem också upptagna med det istället, så att du själv slipper bli uppäten. :p
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
En av mina killar brukar nafsa oftare än de andra tre som jag har, men alla fyra naffsas på mina händer om de får tag på mina naglar. Elle rom jag luktar grönsaker…*Haha*
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Ge dom något att sysselsätta sig med medans du har dom i knät, ex. deras favvo grönsak/frukt! Sen om du har möjliget släpp ut dom på golvet och sätt dig ner och låt dom själva komma fram till dig och äta ur handen ;) en bra början till tillit!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Mitt marsvin naffsas också, mäst på mina kläder. Men det är mäst för att han undersöker allt genom att naffsas. Eller om han har tråkigt och inte vill sitta stilla och bli klappad.
Jag tror inte dina marsvin kommer att bitas hårdare. Ialla fall har inte mitt gjort det (Han är 10 månader). Enda gången han har bitits hårt var när han blev Väldigt rädd. Men riktigt hur det gick till vet jag ej eftersom jag var bortrest och det var en som passade honom..
För att få dem att gnaga på pinnen kan du ta deras favorit grönsak/frukt och gnida mot pinnen så att den luktar som frukten/grönsaken. Då förstår dem nog att de ska gnaga. Det kan också bero på vad du har för sorts gren. Jag brukar ge mitt marsvin genar från ett äppleträd..
min yngsta, 11 månader nu, naffsade en del när han va yngre men har fattat att mina händer inte är ätbara nu =) alla bebisar naffsar inte men det är nog ganska mkt åldersrelsterat…. :)
Jag var inne på djuraffären igår o köpte mat, och då passade jag på at fråga honom om varför dom nafsar. Han sa då att den vanligaste orsaken till det är att man inte tvättat händerna efter att man hållt på med maten, och att de då vill smaka lite på händerna då det luktar gott :P Han har nog rätt, för det gör ju verkligen inte ont, det är nästan så det kittlas lite :)
#4 Vilken bra idé! Det ska jag prova! Grenen jag har nu kommer från ett äppelträd. Den är köpt i djuraffären, så det borde ju funka ;)
Ett annat problem tycker jag är att dom kissar så himla mycket när jag tar ut dom. Sitter med dom i knät eller släpper ut dom i soffan (med dubbla handdukar ;P) och då dröjer det inte mer än kanske tio minuter innan iaf en av dom kissar :P Men det kanske marsvin gör :S
#6 det blir oxå bättre med åldern =) inte alla säger till när dom är kissiga, men man brukar lära sig det… just innan "kissögonblicket" brukar dom backa lite med rumpan och är man jättejättesnabb då kan man hinna grabba fatt i grisen o slänga ner den i buren..
min äldsta kille på 4,5 säger nästan alltid till när han är kissig, han blir orolig och börjar naffsa mig i näsan/läppen.. lyssnar jag inte då blir jag blöt på tröjan :P
men som små kissar dom i tid och otid^^

#6 Det kan bero på att de märker ut revir, fast då brukar de bara kissa några droppar.. Men marsvinen lär sig så smånongom att bi rumsrena. Man sätter ju ner marsvinet i buren när det har kissat och då förstår marsvinen att det är i buren den ska kissa ;)
nafsa kan ju också vara ett tecken på att dom vill säga dig nåt?
tex min ena hane nafsar mig jämnt i handen när han blir trött på att gosa och vill in i buren eller när jag tar honom mot buren och ska släppa ner honom kan han nafsas lite smått. Försöker få honom och sluta, dock e han redan ca 1 år så tror det är nu endel av hans personlighet. Men men, man kan ju prova träna bort det iaf ;)
Hej
våra är 14 veckor. har haft dem i 2 , och den ena har börjat bitas ordentligt när man håller honom. Vad kan det bero på och hur får man honom att sluta?
#10 Som det står i inläggen ovan verkar det för flera vara ett tecken på att grisen vill tillbaka till buren. Säger samma sak som jag skrev i #1: Ta upp marsvinet ofta korta stunder och trappa upp tiden långsamt, så kanske han vänjer sig vid att vara uppe längre tid till slut. Att ge honom en gurkbit att tugga på istället måste ju också hjälpa. :)
Jag har inte läst inläggen ovan så noga, men ta upp de ofta kortare stunder och ge dem något att tugga på. Ignorera deras bitande och sätt definitivt inte tillbaka dem i buren när de börjar bitas, då "vinner" de bara över er och får som de vill. Vad jag har märkt på alla marsvin jag haft när de varit unga är att de har en bitperiod när de är några månader (lär ju variera från marsvin till marsvin). Det har gått över med åldern på samtliga. Just yngre marsvin är spralliga, busiga och påhittiga - för att stimulera deras nyfikenhet kan man träna lite tricks med dem och busa lite med dem ^^, Mycket inredning i buren och att de får springa omkring i inhägnad minst ett flertal ggr/vecka gör också att de blir mindre rastlösa och understimulerade. Dessutom är det bra att de rör på sig :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
ok tack =)
#12 Haha, Cinnober är åtta månader nu och det har inte avtagit än ;P Räknas han fortfarande som "några" månader gammal, tro? x) Fast iofs är han fortfarande sprallig, busig och påhittig som en liten tremånaders grabb.