Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1176 ggr
ElinPelinn
0

Teddy har mjäll, och huden är röd!

Mitt marsvin Teddy har börjat klia sig mycket, och har mjäll! Huden är dessutom lite röd, speciellt under magen.

Hur behandlar jag detta? Han verkar ha det ganska jobbigt med klådan!

ElinLi
0

Åk till vetten.

FeliciaS
0

Det kan vara Sellnic, marsvinsskabb. Men då brukar de inte ha mjäll… Men huden kan bli lite röd speciellt på magen och de kliar sig mycket. Då behöver marsvinet behandling av veterinär snarast.

Jag har svårt för att tro att han har mjäll, det är en sorts svamp som inte brukar klia eller påverka marsvinets hälsa. Däremot kan det säkert vara någon Ohyra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

CamillaS
0

Tappar han päls också?

idipidi
0

Usch vad trött jag är på att samma felaktiga saker upprepas gång på gång på den här sidan…

Mjäll är ett symptom som kan komma av ett antal olika saker. Det innebär bara att hud lossnar och sitter som flagor i päls och pälsbotten. Det kan bero massov av olika saker. Torr luft, allt för täta bad, väldigt fet päls, hudsvamp eller någon typ av parasit.

Ett av de typiska symptomen på sellnick är faktiskt mjällig, irriterad och skorvig hud. Huden blir inte bara lite röd utan i ett senare skede extremt röd och irriterad. Allt beror på hur långt man låter det gå.

#0 Ditt marsvin behöver troligen träffa en veterinär och få ivomecsprutor eller et preparat som heter Stronghold. Det är jätteviktigt att alla dina marsvin får behandling, även om de inte visar symptom och öven om inte veterinären tycker det. Annars finns risken att de är "friska" smittspridare och att problemen kommer tillbaks om några månader.