Vilken färg har han?
Vad är färgen på ögonen?
Gissar på Creamagouti/Cream/White
svarta ögon ;)
inte rubin då? :P
Nepp, kol svarta ;D
Om han har svarta ögon så måste bas färgen vara svart med för att kunna stämma med färg beskrivningen :/
Basfärgen? den som e närmast kroppen?
Yepp :)
Ja, då är hans basfärg brun, svarta ögon, brun spräcklig kropp, vit och gul aktiga fläckar ;)
Tror ändå han har rubin :P Creamagouti/Cream/White :D
Kan inte komma fram till något annat..
Jag tycker att han ser ut att vara goldenagouti men jag är inte bra alls på färgbestämmning :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Om han skall vara golden agouti så skulle han haft svart bas färg.
Men dom e kol svarta, kollade noga, lös t.o.m med en lampa i ögonen på honom. Dom är svart XD
Han e ett litet mysterium ;D
Här ser du…
Bas Tickning Ögonfärg
Golden agouti
svart
golden
mörka
Silver agouti
svart
vit
rubin
Cinnamon agouti
choklad
vit
rubin
Lemon agouti
svart
cream
mörka
Buff agouti
svart
buff
mörka
Orange agouti
choklad
golden
rubin
Saffron agouti
choklad
buff
rubin
Cream agouti
choklad
cream
rubin
#15 Jag tror hon menar färgen närmast kroppen på de flerfärgade hårstråna
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Vilken sötnos! Hur gammal är han? :)
Jag tror han är Goldenagouti/Golden/White eller möjligen Buffagouti/Buff/White.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
jag tror också mer på Buffagouti/Buff/white
Först tänkte jag mer år Buffag. hållet, men så jämförde jag med min ena gris här hemma som är Goldenag. och började fundera på det. Har haft båda två varianterna, men kan faktiskt inte avgöra vad din pojke har för färg (vet själv hur olika färgtonerna har blivit på agoutifärgerna på mina grisar beroende på kamera, blixt, ljus osv).
Ögonen däremot blir ju rubinfärgade på fotona så då kan han väl inte ha svarta ögon…? Mörkt rubinfärgade och svarta är svåra att se skillnad på tycker jag. Om det inte är tydligt dagsljus.
Mvh Felicia
Ett marsvin kan inte både vara goldenagouti och cream/buff måste jag bara påpeka ;) När det är agouti kan de två andra färgfälten bara vara i vitt och agoutins tickningsfärg.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Är du säker på att han har chokladbas förresten och att det inte är tickningen som lurar dig till att tro att basen är ljusare än den är? Hans hud ser väldigt svart ut härifrån i alla fall… =/
Ta och lägg ett hårstrå på ett vitt papper och kolla närmre, så syns färgen bättre. :)
asså, om jag blåser i pälsen e det typ mörk choklad brunt, asså det e håret närmast kroppen som ser ut så.
Huden är vit aktig/ljus,
sen ser han ut att vara svart/brun spräcklig vid troppen av pälsen. Magen är typ ljus gul och sen har han vita fläckar ;)
Ögonen ser verkligen kol svarta ut. Syns int minsta rubin i dom hur man än kollar, iten ens mörk rubin.
#24 Är huden verkligen ljus under agoutifärgen? :s Hans öron ser ju jättemörka ut…
Jepp, öronen är mörka men när man blåser på kroppen är huden vit/ljus, inte svart elör brun.
Ingen som vet?
Lite svårt att se på fotona. Men är nästan helt säker på att han är buffagouti/white. Några andra färgfält ser jag inte, men om han har det är han buff också. Färgen på magen tillhör agouti teckningen.
Buffagouti/White, ser inte ut som någon tveksamhet tycker jag. Att magen är gul är en del av agoutifärgen så det räknas inte som att han är trefärgad.
okey, tack då vet jag :D
#21 Har någon nämnt det ens? ;P
#29 Min CH-teddyhona är reggad som Goldenag./Golden/White - men bara magen är golden. Är hon egentligen Goldenag./White då?
Kommer nu på att Sera var reggad Buffagouti/White trots hela magen buff (har aldrig tänkt på det innan, att magen inte är agouti).
Mvh Felicia
#31 Det beror på. En goldenagouti kan också ha en goldenfläck på magen. =) Om håren är rent golden hela vägen in till huden så är det en goldenfläck. Om det bara är agoutiteckningen så är håren istället svarta (nåja, troligen grå) längst in vid huden.
Han ska tydligen vara en lemon agouti/white ;)
Får skriva honom som det tills jag får iväg honom på en utställning får dom avgöra vilken färg han igentligen har XD
Lemonagouti eller buffagouti är en tolkningsfråga. Genetiskt sätt ligger de väldigt, väldigt nära och det är väl nästan mer regeln än undantag att även ganska vana personer (t.o.m. domare) misstar sig mellan dessa två färger. Så kalla honom lemonagouti du om du vill, men det är en ganska mörkt gul lemonagouti i så fall. :)
#34 får jag väl låta 5 kunnig personer på utställningen säga vilken färg det är och den som dom tror mest på "är" han XD
#32 Ah, okej ;) Antar hon är Goldenag/golden/white då ^^,
Mvh Felicia