Rasstandard för Virvelmarsvin?
Känns som en dum fråga, men jag får inget grepp om detta :P
Det finns ju så kallade "virvelmarsvin", men vad heter dessa i avels/utställningssammanhang? Alltså, vad heter rasstandarden? Eller är det inte en godkänd "ras"?
snälla hjälp mig att få grepp om detta, någon! ;)
Ändrade din rubrik, tänk på att skriva en så utförlig rubik som möjligt. Det gör att det blir enklare att hitta bland trådarna. //Hanna - Medarbetare på marsvin.ifokus
Virvelmarsvin är vad man brukar kalla korsningar som har olika antal virvlar. Det är alltså ingen ras. Det närmsta man kommer när det gäller rasdjur är rasen abessinier.

Ett virvelmarsvin är en blandras med virvlar :) Den kan du ställa i pet

Oj, nästan samtidigt :)
Hehe :)
virvelmarsvin är "blandras" med virvlar alltså har den inghen ras standard.
En abessinier är ett marsvin med "virvlar" (rosetter) men dem ska ha ett visst antal rosetter som sitter på ett visst ställe. En abessinier är "korthårig" medans ett virvelmarsvin kan ha lite olika pälstyper och antal "virvlar".
Hoppas du förstår jag är inge bra på att förklara.
Tack för era svar! Nu är jag med på noterna igen 
Vill minnas att jag läst att abessiniern ska ha 8 virvlar placerade i ett speciellt mönster på kroppen? Hur ser detta mönster ut?
Och Hanna, ska tänka på det i framtiden!
#8 - "Det skall finnas åtta stora, djupa, symmetriska rosetter med nålfina centrum. De därutöver enda tillåtna rosetterna är de som befinner sig framför kragåsen. T.ex. bog- eller nosrosetter. De får dock ej påverka manens utseende. Sid- och sadelrosetternas centrum skall vara placerade på en rät linje vinkelrät mot ryggraden och parallell mot höft- och bakrosettlinjen, vilken löper över bakdelen. Sid- och höftrosetterna skall vara parallella även de.
**
De vanligaste felen:** Extra, dubbla, kluvna, platta, avlånga, öppna och/eller asymmetriska rosetter. Ojämt placerade, felplacerade (s.k. out of line) och/eller otydligt avgränsande rosetter.
**
Diskvalificerande fel:** Avsaknad av någon av de åtta stora rosetterna."
Från SMF's hemsida där du kan läsa mer om rasstandarden för abessinier.
Hanna
Tack så mycket Abico :) Ska kika vidare på SMF!