Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2146 ggr
Rafflan
0

Nu är Believe hemma :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är min underbara ridgeback hona Believe hemma<3

Hon sitter väldigt ihop kurad på bilden. Men ja, hon är tjock. Men borde inte en uppfödare i SMF veta vad hon talar om när hon säger att den är redo för att bli parad? :s

Rafflan
0

En bild på magen, när jag håller en hand rak under bak kroppen ser hon ut så här :O

OBS: Ignorera kamen, jag har klappat ner den :P

Rafflan
0

Bara för att hon är så söt :D

MalinArv
0

Gud så söt hon e. :) Grattis till din nya bebis. Flört

Ska du sätta ihop henne med hanen direkt eller?

Rafflan
0

#3 nja, hade tänkt om 1-2 veckor ;) 
Men om hon är fett går det väl inte ännu :s

MalinArv
0

Så länge hon verkar sund så går det väl bra? Hur mycket väger hon då? Hur gammal va hon? Sorry, har glömt… :)

Rafflan
0

#2 hon vägde 1227, dock e hon väldigt "kraftig" elr vad man ska säga :P
Klart större än min abby hane, men ungefär lika stor som min ridgeback hane ;)

MalinArv
0

Alla väger ju olika. Inte för att jag kan något om avel då jag bara har 3 pet honor. Men om uppfödaren sa att det va ok så får man väl lita på dem.

Min ena hona på 4 år väger 1098, men jag tycker hon kan behöva ett par gram till. :)

Rafflan
0

#7 när man känner på henne känns hon ju inte farligt fett, typ 100-200 gram för mkt kanske ;)

Sen har hon enormt mkt hud :P Så hon ser fettare ut på bilder ;)

MalinArv
0

Jag tycker inte hon ser så fet ut faktiskt om jag ska vara ärlig. :)

Men å andra sidan som sagt har jag bara pet.

Men hon är väldigt söt, det är din hane med för den delen. :)

Rafflan
0

#9 haha, ja blev totalt kär i henne när jag såg henne :D

Å hon verkar ha trevligt temperament så detta bli nog en lyckad kombination :D

MalinArv
0

Förstår det där med kärlek. Jag åkte 70 mil för att hämta Greta. Så fort jag såg bilden blev jag blixtförälskad och jag tycker fortfarande 4 år senare att hon är helt fantastisk. Hennes temprament, tålamod och framför allt hennes sätt att vara och bete sig inför allt som händer gör att man nästan avundas henne lite. :)

Rafflan
0

ja, men hon är så snäll och lugn :D

Och verkar acceptera allt typ ;D

MalinArv
0

Mysigt, det kan bli fina bebisar av de 2. :)

Rafflan
0

#13 jepp, dom är ju fina, kraftiga och otroligt snälla :D

FeliciaS
0

Vad skoj! Hon är jättefin :)

Det är svårt att avgöra hur tjock hon är genom att bara se på bilder. Man vill ju känna efter själv liksom ^^,

Vikten spelar ingen direkt roll, marsvin är byggda på helt olika sätt.

#5 Är man fet kan man väl knappast vara särskilt sund ;) Att honan är i bra kondition inför dräktighet är jätteviktigt!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Binajis
0

Visst ser hon lite överiktig ut men det kan också bara vara "daller", som honor får efter att de haft ungar. Har hon haft kull?

Vänta och se några veckor men lagom mycket mat, grönsaker och hö. Lita på magkänslan, är hon i rätt kondis? Tycker du att hon är för fet kan du banta ner henne utan att hon kommer må dåligt under dräktigheten… så pass stor i sig är hon.

Lycka till, hon har helt underbara ögon! :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Rafflan
0

#15 jag är så dålig på att känna hur dom sak känna, ska kolla på skolans marsvin på måndag ;)
Men hon känns som om hon inte skulle dö av att gå ner 100-200gram. Dock kan det ju kanske vara bra att ha då det tar endel på hullet att ha bebisar ;D

#16 hon har jätte mkt hud, tror det beror på att hon haft ungar. har haft 4 kullar, men den senaste var ett tag sen om jag fattade det rätt, så hon har haft typ paus nu ;)

Binajis
0

# 17 Har hon haft 4 kullar så är det nog det som luras :)

Men har hon haft en paus så skulle jag nog motionera henne med rätt kost i två veckor till att börja med för att se vart det leder. Förhoppningsvis "fastar" hon till sig lite :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Rafflan
0

#18 Senaste kullen var i september ;)

Binajis
0

#19 En paus som är tillräcklig för att en hona ska lägga på sig, om det var det du syftade på :)

Rafflan
0

#20 nja, för hon ska vila upp kroppen och orka ta en ny kull mest ;)

MalinArv
0

#15 Nu var det ju inte så att jag menade att fet = sund. Snarare så att man kan inte bara läsa vikt och se ett kort. Alla kroppar är ju byggda på olika sätt, även marsvin.

Rafflan
0

Mejlat uppfödaren och fått hennes åsik, honan är inte tjock, utan naturligt stor. Sen har hon väldigt mkt skin ;)

CamillaS
0

Väldigt söt! :)
Hur gammal är hon?

Rafflan
0

#24 ca 2½ ;)

ElinLi
0

#25 då är det nog sbart dax att pansionera henne från att ta kullar. Jag tycker själv att det e dax i 3 års ålder.

Rafflan
0

#26 men ägaren sa att hon var okey att avla på och då hon inte är så "hårt" avlad på som många andra avels marsvin, så tror jag nog förra ägaren vet vad hon talar om ;)

Creation
0

#27 Men fyra kullar är ju samtidigt inte "småpotatis" om man säger så. ;P Räcker nog med att du tar den här kullen, sen får hon pensioneras skulle jag säga. Om jag födde upp skulle jag nog inte ta fler än 2-3 kullar på en hona Obestämd

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Rafflan
0

#28 okey, jag har mejlat några olika uppfödare med den frågan innan jag fick hem honan. Dom som har svarat har sagt att först ska man ju tänka på honans hälsa. Men om dom får ca 1-2 kullar/år kan man ta kull på dom tills dom är 3-5 (om man lägger ihop alla svaren)

Så får ju se hur mkt det tar på henne att få den här kullen och när hon nu ska få den :/

ElinLi
0

#29 dom rekomenderar det ja, Men sen e frågan hur svinet tycker det känns. Jag menar det e ju precis som att en 60 åring skulle få barn.. det tar mycket på än.. specielt i den åldern..

Rafflan
0

#30 Det är ju det dom säger "Dom som har svarat har sagt att först ska man ju tänka på honans hälsa." klarar hon att ta den här kullen? är hon pigg, konditon, hull, orkar hon ta den? Hon är ju trotts allt till åren. 1-2 kullar kan jag ju antagligen ta utan några problem. men sen är frågan om hon orkar mer. Det får man se då liksom ;)

Kommer ju inte ta kull på honan bara för att, och stunta i hennes hälsa och bäst liksom :O

Asså. alla marsvin är ju olika, en del kanske inte klarar att avlas på länger när dom är 1½år, vissa bör ju aldrig avlas på och vissa klara att avlas på tills dom är 3år. Olika, man måste kolla på just sitt marsvin när man avgör det ;)

Creation
0

#31 Fast inte måste man väl alltid ta kullar på en hona bara för att hon kan? Jag menar, visst kanske hon klarar av det, men man behöver ju inte tänja ut på aveln med henne bara för det. Hon kan väl få vara i god hälsa när hon pensioneras också…

Och visst går aveln ut på att få fina ungar efter henne? Efter 5 kullar tycker man att hon borde ha gett en hel del fina avkommor och bidragit nog till aveln. Om inte, borde man fråga sig om det faktiskt finns någon motivation till att behålla henne som avelshona, enligt mig.

Rafflan
0

#32 jag vet inte hur dom andra unagrna blev och det beror ju även på vilken hane dom använde till henne :/

Har jag sagt att jag ska avla på henne tills hon inte kan få mer ungar elr?

Ska ta 1-2 kullar på henne är planen, sen är hon bra för att kunna  få fler kullar kanske hon får det. Men det får vi se då…

Creation
0

#33 Fråga den gamla ägaren vetja, hur kullarna blev. :) Då har du en aning om det blir någon vits att ta fler kullar på henne ifall den här kullen inte blir så vältypad.

Oj, märkte nu hur kritiskt de första raderna i mitt senaste inlägg lät. ^^' Förlåt för det, det var inte så jag menade det. Jag vet inte riktigt vad jag menade, givetvis förstår jag att du inte kommer att köra slut på henne eller så, vilket det nästan framstod som att jag menade. *s*

Jag är bara lite no-no för 5 kullar+, tycker att det känns lite onödigt. Men det är väl ett val man gör. Man känner nog själv vad man tycker är bäst för honan. :) Ditt val blir säkert bra.

Rafflan
0

#34 jo, ska mejla förra ägaren, men hon sa att får jag en res typisk Ridgeback står hon redan på kö till den så hon borde ju ha fått det ;)

FeliciaS
0

Jaså, oj, 4 kullar (!)… Jag tycker också det är lite väl mycket med över 3 kullar. Visst beror det helt och hållet på honan och sånt, men hur många kullar som helst sätter ju sina spår och kan inte vara direkt bra för honan. Vad förra ägaren sa beror ju helt på hennes värderingar och uppfattning om det hela.

Mvh Felicia

Rafflan
0

#36 okey, ja jag vet ju inte så mkt om uppfödning ännu, därför har jag frågat några olika uppfödare och dom har sagt allt mellan 3-5 år… beror helt på honan…

FeliciaS
0

#37 3-5 år? Åldern beror ju på hur tidigt hon får sin första kull och sedan hur ofta… Men om du ska ta 2 kullar till kommer hon ju ha fått 6 stycken, det är ju inte direkt lite. Innan man sätter sig in i aveln och allt kan det vara en idé att ta reda på mer också :)

Mvh Felicia

Rafflan
0

#38 läst massor, men man kan inte lära sig allt på en gång ;) Har läst massor ;) Och kommer att läsa ännu mer innan jag tar min första kull ;)

Men står ju fel på så många sidor så bäst är ju att fråga uppfödare ;)

FeliciaS
0

#39 Okej, nä man kan absolut inte lära sig allt på en gång. Det mesta lär man sig av egen erfarenhet tycker jag. Sedan kanske inte det mest lämpliga är att skaffa massa grisar och börja avla mycket på en gång, det är ju trots att levande varelser vi snackar om ;) För att de ska få ett bra liv krävs en hel del.

Mvh Felicia

Rafflan
0

#40 Jepp, men har bara 2 för avel nu och sen letar jag, men kommer inte köpa några för avel nu utan då e det ungar som måste mogna eller prata ihop mig med en speciell uppfödare som planerat en kull som kan passa mig. Sen bara för att jag letar marsvin och vill avla i väldigt liten skala betyder ju inte det att jag kommer göra det, och om jag gör det blir det antagligen först om ca 1 år ;)

FeliciaS
0

#41 Jaså, okej ;) Hur är det med lilla stumpan nu? Är hon lugn i sitt nya hem? Har hon flyttat runt mycket eller bott hos någon/några få ägare?

Mvh Felicia

Binajis
0

Jag är också så att jag tänker på att har honan lämnat "sitt" så är det väldigt onödigt att ta fler kullar eftersom det då blir "bara för att". Men då ska man tänka på att ridgeback är i startgroparna och behöver allt avelsmaterial som man kan komma över :)

Men visst tycker jag att hon inte bör få mer än en kull till, och blir det med samma hane så känns det ju lite onödigt eftersom man märker i första kullen om dom passar ihop eller inte. Alltså om det ens är lönt att ta en kull till :)

Rafflan
0

#42 Hon är ur go, dock gillar hon inte att bli "fångad", men hon är jätte snäll att hantera. Hon är lugn och sansad när jag inte är där och ska fånga henne.
byta vatten, fylla på mat och röra mig runt buren stör henne inte det minsta ;)

Hon har bott hos förr ägaren som köpte henne från uppfödaren, sen såldes hon till en kompis, sen tillbaka till förra ägaren och sen till mig. Så alltså är jag 3 nya personen då hon bott hos samma ägare 2 ggr, men flyttat totalt 4 ;)

#43 japp, men förhoppningarna är ju att det ska bli fina ridgeback ungar, men blir det ingenting så ska jag såklart tänka om lite att kanske prova med en annan hane för att få fram ridgebacken eller skaffa en annan hona till min ridgeback hane ;)

FeliciaS
0

#44 Okej, "fångad" - du menar bli upplyft? ;) Haha, fångad låter typ som om du jagar och kastar dig över henne XD

Mvh Felicia

Rafflan
0

#45 men  verkar typ vara det hon tror man ska göra när man tar händerna emot henne, så ska hålla på och klappa en massa tills hon sitter still och låter mig klappa, då ska jag klappa henne i buren och sen låte henne vara ;)

[starlights]
0

Att honan fått 4st kullar tror jag också lurar att hon ser tjockare ut än vad hon egentligen är. Dräktigheter sliter alltid på en hona, och därför anser jag också att man i de flesta fallen inte bör ta mer än 3 kullar på en hona.
Att detta nu är en Ridgeback, en mycket liten ras, kan vara ett bra skäl till att man kan ta mer än 3st kullar, tycker jag. Men då ska det vara förutsatt att honan är i mycket god kondition, en bra mamma och lämnar riktigt fina ungar. :)

#32 Håller faktiskt med dig väldigt mycket i att honan förtjänar att få vara i god kondition även när hon pensioneras.
Redan efter 3st kullar borde honan som sagt iaf ha lämnat några ungar som är av bra avelsmaterial, och detta absolut efter 5st kullar!

#34 Att fråga tidigare ägare som fått kullar efter honan ett jätte bra tips och jag tycker absolut att man bör göra det. Då får man ju som sagt en bra uppfattning om det är värt att utsätta honan för ännu en dräktighet.

#36 Precis, i de flesta fallen tycker inte jag heller att man bör ta mer än 3 kullar/hona. Att uppfödare gör det sen beror precis som du säger på deras värderingar och uppfattning om det hela.
Anser man nu verkligen att det är fel och vill skona honor från att få fler än ca 3 kullar och går i pension vid 3 års ålder, är det ju enklast att man bara inte köper marsvin av dem som inte gör så. ;)

Sandra-B
0

"Anser man nu verkligen att det är fel och vill skona honor från att få fler än ca 3 kullar och går i pension vid 3 års ålder, är det ju enklast att man bara inte köper marsvin av dem som inte gör så. ;)"

Håller fullständigt med dig Anna!

Jag skulle aldrig köpa marsvin från någon som jag vet avlar massor på sina honor, tar hand om sina djur på ett dåligt eller tvivelaktigt vis eller på något annat sätt skiljer sig från mina moraliska ståndpunkter. Skulle aldrig någonsin vilja stödja en sådan avel.

Precis på samma sätt säljer jag aldrig mina marsvin till någon där jag inte tror att marsvinen kommer att få det bra; bli sönderavlade, sitta ensamma, få dåligt med mat, bli rundsålda eller något annat som jag inte tror är bra för dem.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

tantnett
0

Först vill jag säga att Beliver ser helmysig ut. Grattis och lycka tillmed henne.

Men vad är hon avlad med i dom förra kullarna? Är det ridgebackhanar?

Sen som #30 skriver så vill inte jag jämföra ett 2,5 årigt marsvin med en 60 åring. Möjligtvis 30-40 åring. Och då är min åsikt att om Beliver`s tidigare kullar ej varit renrasiga ridgeback så kan hon nog paras en sista gång under förutsättning att syftet är för att hon skall tillföra rasen något.

Men sen tycker jag att hon inte skall ha flera kullar, utan då får hennes avkommor ta över.

Men jag vill tro och hoppas att du Rafflan vet vad du gör.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Rafflan
0

Kan alla ta det lugnt nu va? Jag har sagt att jag iaf ska ta 1 kull på henne. Sen får vi se, inget att "hetsa" upp sig för :P

Jag vet bara att hon bör ge ridgeback typiska ungar då förra ägaren ev är intresserad av en ridgeback unge efter honan ;)

Sen vet man inte, hanen kanske förstör allt, men då detta är en så ras av marsvin man ännu inte vet så mycket måste vi först ge henne en chans med min hane och se…

Ingen har sagt att jag ska avla på henne efter hon är 3år :)

ElinLi
0

#50 du vet väll att en hona ska ha ett mellan rum på 4-5 mån efter varje kull ?

idipidi
0

#51 Varför då? Och vilken erfarenhet har du av avel, med tanke på att du ger såna råd?

ElinLi
0

#52 jag har frågat uppfödare samt läst mycket. Ett marsvin ska alltid ha stort mellanrum mellan kullarna för att hämta sig efter kullen. Tänk dig själv att behöva föda barn 1 mån efter att du fött det första. En hona ska helst bara ha 2 kullar pär år .

idipidi
0

#53 Alltså ingen egen erfarenhet?

Tråkigt att folk ska behöva bli så påhoppade på den här sidan och dessutom behöva "vada" i felaktiga råd. Jag har börjat tröttna rejält…

För vissa honor är det rent av livsfarligt att få kullar med så långt mellanrum. Det är inte speciellt svårt att ta livet av en hona genom att låta det gå för lång tid mellan kullarna. För vissa honor vore det klart bäst att få tre kullar mer eller mindre direkt efter varandra och sen inte få några fler kullar.

ElinLi
0

#54 vad har du emot mig egentligen ? Tråkigt att folk ska behöva bli så påhoppade på den här sidan och dessutom behöva "vada" i felaktiga råd. Jag antar att du menar mig. Tack!. Jag säger saker som jag själv hört genom uppfödare .. Det värkar som att du tror att du alltid har rätt .

idipidi
0

Jag har inte något emot någon alls här som person, däremot ogillar jag skarpt när folk ger råd om sådant som de inte har någon koll på. Det borde vara enkelt. Om man inte vet svaret på en fråga så håller man antingen tyst eller, om man har en gissning, så kan man säga något i stil med "jag har hört att…" eller "jag har läst att…". Att bara kläcka ur sig en massa råd till höger och vänster sänker hela trovärdigheten på en sån här sida och skrämmer dessutom iväg de som är seriösa och verkligen kan någonting.

Och angående påhopp så är hela den här tråden full med "täckta" påhopp…

ElinLi
0

Me typ alla säger ju att man ska vänta i några månader efter varje kull så att honan såatt säga får äta upp sig lite och vila och jaa hinna bli redo för nästa.

tantnett
0

Håller fullständigt med idipidi gällande ElinLi´s "råd" samt kommentarer i inte bara denna tråd utan även i andra trådar.

Man börjar tröttna.

ElinLi skall du komma med råd ha i så fall kunskap samt framförallt håll en god ton.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

ElinLi
0
Rafflan
0

Asså, kan inte alla ta det lugnt nu?

ElinLi har bara sagt vad hon tror och har läst ska stämma och om jag vill lyssna på det eller ej är ju mitt val, hon menar ju inge illa med det hela ;)

Så ta det lugnt, jag läser på bra sidor, och frågar "stora" uppfödare om råd när det gäller viktiga saker, andra kan jag fråga om här och ta det som verkar stämma bäst ;)

Men nu tycker jag min tråd har spårat ut totalt, ska vi kanske låsa den?

Har ju fått hem honan nu vilket var typ vad hela tråden handlade om ;)

ElinLi
0

#60 jaa det e klart du bestämmer :)