Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2622 ggr
MalinArv
0

Meningen med chirping? (jag e så stolt!)

En av mina nya älsklingar har börjat med ett nytt läte. Chirping! Igår kväll när jag gått och lagt mig hör jag ner ifrån vardagsrummet nåt litet annorlunda läte, väldigt svagt. Men sedan blev det högre och högre till slut vaknade min man och han är inte lättväckt. Glad

Själv låg jag bara och log, som en jättestolt mamma. Äntligen fick jag höra det i verkligheten. Jag fick tyvärr inte sett vem det var men innan jag somnade hann hon med 4 vändor kvittrande!

Varför jag är så stolt vet jag inte då jag hört att det är en typ av varningsläte. Skrattande

Kanske finns någon här inne som vet vad det betyder?

ElinLi
0

Om den låter så måste den tas till vetterinären då den kan ha hjärtfel , Det har jag hört iaf

trocadero
0

#1 Nej det är verkligen inget hjärtfel dom har.

Det är ett naturligt läte som bara endel marsvin använder. Varför dom låter på det sättet är det däremot ingen som säkert vet, bara olika teorier.

ElinLi
0

aaha för när jag läste ordet chirping så kände jag igen en tjej som hade marsvin som spelade in det lätet och satt ut på nätet och hon fick alltid samma svar att hon skulle ta marsvinet till vetten för att den kunde ha hjärtfel

ElinLi
0

Eller är det kvitter du menar  ? den såkallade fågelsången ? Som e ganska ovanlig ?

[Liinda]
0

Jag har också haft turen att höra det lätet min marsvinhane Konrad gjorde det en gång, jag trodde det var ett billarm någonstans långt ifrån först XD

trocadero
0

#3 Men då kanske det var så att den tjejens marsvin inte kvittrade (som även kallas chirping) utan hade nått rosslande läte.

Lätet kallas ganska många saker i sverige. Fågelkvitter, brandvarnarläta osv. Ja lätet är relativt ovanligt.

MalinArv
0

#4 Ja, det är fågelsången jag pratar om. :)

#5 Ja, det är ett väldigt intensivt ljud. Men samtidigt vackert. Har han bara gjort det 1 gång? Hade varit kul att höra det igen… :)

tantnett
0

Ja det är ett mysterium vad marsvinen menar med detta läte.

Och det är väl inte fel? vad säger att vi måste veta allt?

Själv har jag hört det vid några tillfällen från mina. Var gång har det varit vid läggdags när man precis släckt och lagt sig.

Jag tycker det låter lite mäktigt men samtidigt lite skrämmande för allt och alla runt omkring tystnar och man hör endast den "lille tenoren".

Marsvin 4-ever Tungan ute.

MalinArv
0

#8 Ja, så va det här med. Den lilla blev aldrig "tillsagd" av de andra 2 i buren. det verkade som om de stannade upp helt.  Undrar hur deras små öron klarar det ljudet när det nästan var för högt för oss som låg där uppe. Det hjälpte inte ens att stänga dörren. :)

Jag låg bara o mös och såg mig som lyckligt lottad att jag fått höra det, min man däremot som skulle upp 04.20 och blev väckt 23.55 var kanske inte lika lycklig. :)

luneas
0

Detta läte har jag hört en hel del gånger genom åren. Och jag blir verkligen inte stolt när jag hör det. ;-) Snarare panikslagen eftersom det alltid händer på natten, vi har marsvinen alldeles bredvid sovrummet och jag vet att det är nästan omöjligt att avbryta ljudet, vilket alltid resulterar i att jag inte kan sova och risk för att min sambo, som oftast ska upp mycket tidigare än jag, vaknar och inte heller kan somna om… Så för mig är det här inget välkommet läte. ;-)

MalinArv
0

#10 Har man hört det en hel del gånger så förstår jag dig. Det var första gången för mig och jag blev så glad för att få höra det. Även om våra älsklingar är i vardagsrummet på bottevåningen så var det otroligt högt. Hoppas att det inte händer varje natt, men jag hoppas att det kommer hända någon mer gång.

[jejjas]
0

Precis det lätet hör jag varge kväll när jag har släkt ner och ska till å sova. här är det billyh som sjunger inte så hökt men i ett littet rum hörs det väll ändå. Han började när han gick med en av våra honor. Jag tolkar det som om han är lycklig å nöjd Skrattande. då det alltid kommer när han ligger på hus taket och fått alla sinna grönsaker mat å hö.

Emma-U
0

Jag vill gärna tro att det är ett lyckligt läte, men med tanke på att de andra stannar upp som i trans så verkar det väl kanske mer vara ett dåligt läte?!?
Och på något sätt hoppas jag att det inte är ett lyckligt läte - för mina har aldrig gjort det så att jag har hört det.. Och jag vill självklart tro att mina grisar är lyckliga liksom ^^
Man kan spekulera fram och tillbaka om vad det betyder och frågan är om vi någonsin kommer att få något svar..
Jag skulle vilja höra lätet live någon gång - förutsatt att det är ett sätt för dem att uttrycka att de är lyckliga - är det missnöje så vill jag aldrig höra det ;)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Jappeloup
0

#13 de kanske uppskattar ljudet men inte vet hur de själva ska göra för att låta så vakert?

MalinArv
0

#14 Det du säger låter bra, den lösningen gillar jag. :) jag vill ju självklart att mina älsklingar ska må bra.

MalinArv
0

… Förresten, om marsvinen hade varit rädda hade de inte sprungit in i huset istället för att ligga framme och lyssna? :)

Emma-U
0

#14 När jag har spelat upp chirping för mina grisar så har de lystrat till och sedan bara suttit och stirrat.. De har gett ifrån sig något kutter undertiden, men annars bara suttit som förstenade..

#16 Jo, eller så är de så stela av skräck att de inte förmår att röra på sig ;P

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

marsvin2008
0

Jag spelade upp ett sånt ljud för mina marsvin och hör om min förvåning när Signe dagen efter började låta precis likadant, jag fick med det på film för jag var i samma rum (har lagt ut den i någon tråd) Ingen av mina andra grisar brydde sig och inte såg de då rädda ut alls inte.. de låg och jäste som vanligt me bena spretandes åt alla möjliga underliga håll. *haha*

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

MalinArv
0

#17 Det hoppas jag verkligen inte… Skrattande

#18 Vet att jag var inne på en sådan tråd för ett tag sedan, det kanske va dina bebisar jag såg på film då. :) Spelade upp den flera gånger för jag hoppades samma skulle hända här, men icke.

Så, igår spelade jag upp ett klipp på You tube där ett marsvin kvittrade och från min bur hörs ett kutter. Sen på natten satte en av dem igång rejält. Min man sa att de där 4 gångerna va de jag hörde, sen höll hon på många fler…

I allmänhet så är de 2 tjejerna jag adopterade från Eragons väldigt pratglada. Det hörs något från den buren hela tiden. :) Förvånad att min gamla tjej Greta tar dem så bra. Hon och hennes barndomskompis Fanny (RIP) Var aldrig så pratglada förutom när det vankades mat eller godis. :)

FeliciaS
0

Vad jag vet har jag aldrig hört det lätet från någon utav mina 11 marsvin på 8 år… ^^,

Man kan ju undra varför de låter så?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

MalinArv
0

#20  Ja, det är ju det jag undrar över. Men som tantnett säger: Vi kanske inte ska veta, ett av livets mysterier. :)

Men jag e ändå lite nyfiken. Obestämd

MalinArv
0

Inget kvittrande inatt. :(

tantnett
0

Att dom skulle vara skrämda tror jag inte för då skulle dom snarare gömma sig och framförallt vara tysta.

Detta ljud är ju mycket högt. Lite har tanken föresvävat mig om dom kallar på andra flockar?

Typ som när vargarna ylar efter varandra?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

MalinArv
0

Ja, det kanske. :) Rätt så smart gissning faktiskt. Skrattande