Sammanföra 2 vuxna?
Tror ni det går att sammanföra 2 vuxna honor? Båda är 2 år.
Den bur som är tänkt till tjejerna är 80x50,
och går inte dom ihop i den kan jag ha tjejerna med kaninerna i deras bur som är 150x75 (där hanarna är just nu)
så får harnarna bo i 80x50 buren (dom gick i den när dom lärde känna varandra)
**Men går det ens att få ihop 2 honor på 2år?
**elr är det totalt omöjligt?
Vet att det beror mycket från individ till individ. Men ändå ;)
80x50 buren e alldeles för liten. Om du har dom med kaninen kan den sparka ihjäl dom.
men den e ju 0.4 och marsvin ska ju bara ha 0.3 enligt lag :O (dock tycker jag 0.3 är för litet)
Jag vet jag vet, alla tjatar jämnt om det där med kanin med marsvin osv. Men kanienrna har alltid gått med mina marsvin utan problem.
Och kaninern är vana med marsvinen och rädd om dom. Så jag ser inge problem i det (det är 2 små kaniner)
Att få ihop två honor ska definitit inte vara något problem, men att vänja ihop dem i 80x50 känns lite taskigt även om det säkert kan funka. Det är bättre om de kan springa undan om det blir tjafs i början. I en liten bur kan de ibland nästan få panik och bar springa runt, runt för att det inte finns någonstans att fly.
Två hanar på 80x50 riskerar också att bli problem. Två väldigt snälla hanar kan absolut funka, men det är inget man kan räkna med.
Den är godkänd för två marsvin.
#4 jaa godkännd ja ? men det e taskigt att ha dom i en sån liten yta. sen så är det så att marsvin är bytesdjur så om dom känner sig hotade springer dom iväg och gömmer sig men i en sån liten bur vart ska dom springa då ? och som idipidi säger kan dom få panik.
Det jag skrev är att den är laglig. Inget annat.
http://web.comhem.se/idefix/burstorlek/ kolla själv om du inte tror mig att den är godkännd för två.
#3 honorna ska få träffas i en extra bur som är 100x50 där dom ska få lära känna varandra och bo där tills dom gjort upp rangen. Sen om det känns som om dom kan sova nära och vara tsm utan att slåss får dom flytta in i 80x50 buren ;)
Första gången dom träffas ska även vara på golvet under uppsikt!
Mina hanar är otroligt snälla. Dock har dom inte gjort upp rangen klart ännu. Om honorna inte funkar i 80x50 får hanarna ta den. Haft dom där när jag gjort rent utan problem, 2 hus så e dom glada, även fast Sebbe vill sova med Sammy men inte får det XP
(anledningen till att marsvinen inte kan bo i 100x50 buren är pga att den är trasig och kan bara användas tillfälligt)
#6 Jag vet att den e laglig men fördet betyder det inte att någon rekomenderar att man ska ha dom i den.
#7 rangen kommer dom förevigt hålla på med. Och i en sån liten bur kan det bli allvarligt bråk. ( jag tippar på 80x50 buren )
Vi hade två hanar i en liten bur (har inga mått men kan säga att den var för liten och detta var väl för… minst 6 år sedan, då var det inte ens lag på att marsvin ska vara minst två!) så det kan funka, men där kom den ena in som en liten unge och den andre var ca 1 år.
Honor har jag hört ska vara ganska "lätta" att sätta hos varandra men det är nog olika skulle jag gissa på.
#10 okey, då borde ju denna oxå kunna funka ;D
#11 ehem någon som e lite putt ? ;). Men då tycker jag att du ska sluta ta emot djur om du inte har plats. Du kan alldrig säga att det kommer gå .. det kan gå men kan oxå sluta med att någon av svinen dör . hur vet du att dom inte lider då ? jag skulle lida om jag var tvungen att sitta i mitt rum hela dagarna.
Jag är varken arg eller dum . det e bara det att jag BRYR mig om mina djur. Jaa jag har jättestora burar till mina djur .. hade jag varit tvungen att sätta dom i för små hade jag struntat i att köpa djuren för jag bryr mig om dom.

# 11. Fast har du nu ont om plats förstår jag inte vitsen med att köpa två honor till och börja avla.
Men okej, frågan var om det går att sammanföra två tvååriga marsvinshonor. Svar: ja.
Envishet och drömmar
jag tycker inte att jag förstör tråden din fråga var :
Tror ni det går att sammanföra 2 vuxna honor? Båda är 2 år.
Den bur som är tänkt till tjejerna är 80x50,
och går inte dom ihop i den kan jag ha tjejerna med kaninerna i deras bur som är 150x75 (där hanarna är just nu)
så får harnarna bo i 80x50 buren (dom gick i den när dom lärde känna varandra)
**Men går det ens att få ihop 2 honor på 2år?
**elr är det totalt omöjligt?
Vet att det beror mycket från individ till individ. . Jag svarade bara att jag inte tycker att det skulle bli bra. alltså har jag inte på något vis förstört.
#15 håller med dig till 1000
**#13 & #15
**Asså, jag har plats för honorna och så ev ungarna som blir kvar. Jag ska ju inte skaffa typ 8 marsvin, utan 2, det har jag plats för och ev om jag får 1 elr 2 kullar kvar som jag inte kan få sålda så har jag ju plats för dom så länge det behövs ;) (tar ju inga nya om jag har 1-2 osålda kullar kvar)
Så honorna kommer ju få större burar när dom har ungar osv, men när dom sen går och vilar eller bli pensonärer får som bo i 80x50 buren ;)
Förlåt om jag blev sur men liksom, allt är så "det kan bli så här" elr "detta kan hända" och mkt om det ni säger har jag hört typ 1000 ggr innan, inte precis så att jag är ny på marsvin ;)
Så nu till en liten sammanfattning då jag fått mina svar:
Jag kan asså sammanföra vuxna honor och ha 2 honor elr 2 hanar i 80x50 buren om det är snälla (vilket man inte kan veta i för väg)
I annat fall (vilket man alltid ska vara) är jag beredd på att det inte kommer funka och kommer ha lite alternativa lösningar beroende på vad som inte funkar.
Jag har plats för ev osålda kullar och om hanarna inte kan bo tsm pga att dom träffat honorna, elr honorna aldrig kan gå tsm.
Låter detta bra? Har ni några komentarer nu? ;)

Jag kan ju bara svara för mig själv, men jag skulle inte ha två hanar i en 80x50 bur. (Inte två honor heller, men absolut inte två hanar).
Fast jag måste erkänna att jag fortfarande inte förstår. Om du har plats, varför då inte skrota den lilla buren och skaffa en större?
Envishet och drömmar
Det är det att den ska stå på min andra bur. Vilket gör att är den kommer stå på luckan som kaninerna gillar att putta på och då finns det risk att dom puttar på hela buren. Fatta jobbigt för marsvinen :S
Nu står buren på kanten precis brevid luckan och då kommer dom inte åt den ;)
Bild på buren-->
Där trä-"leksaken" stå ska det stå 2 hus i brädd som jag ska snickar ihop själv ;) (kommer ta upp den kortsidan)
Sen ska det vara en ramp upp på huset där ska matskålen finnas sen ska det ditt en vattenflaska och lite leksaker så är buren klar ;)
Den svart/bruna fläcken på bilden som vägrade vara still är min ena marsvins kille som fick leka model ;)
Kan någon låsa tråden?
Fått svar på min fråga XD
Ja, två honor ska inte vara några problem. När jag har sammanfört har den mest laddade situationen varit mellan två honor, men de löste sig rätt fort och de blev kompisar sedan. Dock tycker jag 80*50 cm är väääldigt lite (alldeles för litet) för marsvin att bo på även om de nu kommer bra överens.
När du sammanför dem är det mycket bättre att låta de träffas på golvet under uppsikt, än i en bur.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Som jag skrev i #7 ;)
Första gången dom träffas ska även vara på golvet under uppsikt!
Sen jobbar man utifrån hur bra det gick ;)
80x50 låter alldeles för litet.
Jag säger minimi 100x50 för två marsvin… hellre 120x60. De ska ju få ha lite utrymme att få röra sig på, eller hur? Det där räcker inte för det…
Om du dessutom tänkt att avla med hanarna(?) är chansen förmodligen minimal att de går ihop igen efter det med
#18 Det är rejält svårt att kunna komma framåt i aveln med bara två honor… är det 2-åringarna du tänkt avla på? Har de fått kullar förut?
#21 Nu förstår jag inte riktigt? Om du bara har plats att ställa en liten bur på kaninernas bur, hur ska du ha plats för andra burar sen? :s Har man plats för osålda kullar, att hanarna hålls separat osv. måste man ju ha plats för att ställa en större bur någon annanstans?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Läste lite längre upp om att ha marsvin tillsammans med kaniner…
MAN SKA INTE HA MARSVIN TILLSAMMANS MED KANINER!!!!
DET SPELAR INGEN ROLL ATT KANINEN ÄR LITEN!!!!
Jag köpte ett marsvin och en liten!!!! kanin och satte ihop dom pga oförstånd och felaktig information från böcker, djuraffärer osv…
Det slutade med att kaninen råkade sparka till marsvinet så hon fick en fraktur på lårbenshalsen. I och med att hon tyvärr var oförsäkrad kostade röntgen+medicin en bit över 2000 kr. Trots mina insatser med smärtstillande och att jag omedelbart separerade dem så blev hon akut dålig och jag fick åka in till veterinären i ilfart. Hon var då döende och på veterinärens inrådan fick hon en spruta.
Min älskade Kutterfia dog i famnen på mig… Hon blev fyra månader.
Om du är osäker kan du bada båda innan så att dem får ungefär samma lukt :) Och vissa honor kan bråka i 1-2 veckor men sen brukar dem bli kompisar.
Lycka till!
Att sätta ihop två vuxna honor ska inte vara några problem. Men personligen tycker jag att en bur på 80x50 är alldeles för liten, 100x50 är en mycket bättre storlek till två marsvin som någon annan skrev.=)
Två hanar i en 80x50 bur är heller inget jag skulle rekommendera, då hanar oftast behöver en större buryta än honor för att må bra i en flock.
#7 #18 Om du nu har en bur som är 100x50, som du dessutom ska använda till honorna i början och vid eventuella dräktigheter, varför då trycka in dem i en mindre bur sen? Jag förstår faktiskt inte resonemanget heller, eftersom du dessutom säger att du har plats till ännu fler burar.
#27 ICKE LÄSKUNIG ELLER? Jag är redan väl informerad om det, inga kommentarer om detta tack!!!!!
Kan någon låsa denna tråd då den inte är aktulle längre? 
Om du nu pluggar till djursjukvårdare så förstår jag inte var du har varit på lektionstid?!!
Jag vet jag vet, alla tjatar jämnt om det där med kanin med marsvin osv. Men kanienrna har alltid gått med mina marsvin utan problem.
Och kaninern är vana med marsvinen och rädd om dom. Så jag ser inge problem i det (det är 2 små kaniner)
Att inte lyssna på andra människor som har mer erfarenhet är både otroligt korkat och egoistiskt gentemot dina djur!!!
Jag har ju själv ett konkret exempel på hur illa det kan sluta och jag önskar ingen annan den upplevelsen! Ett skräckexempel som mitt borde ju kunna avskräcka dig men det verkar inte som du tar in det andra berättar för dig. Kaniner har otroligt starka bakben och ett litet marsvin har helt enkelt ingen chans.
Å dina marsvins vägnar så önskar jag verkligen att du håller dem separerade från kaninerna!

Varför inte försöka ta åt sig och fundera över den kritik/de tips man får istället för att bara anse att man själv har rätt och alla andra fel? den berättelse som #27 delar med sig av är väl ett riktigt konkret exempel på hur det KAN gå. Jag är dessutom helt övertygad om att 2 marsvin i en 80x50 bur inte kommer kunna röra sig naturligt. Ju större desto bättre, men jag säger absolut minst 100x50 till två stycken.
#34 Dom kommer inte bo i en 80x50 bur pga ändradringar har jag nu plats för större, har 1 tråd här och på fler andra sidor där jag letar större bur billigt!!
Men shit, nu börjar jag bli sjukt trött på denna tråd!!!!!!!!!!!!
**
DETTA BLIR MITT SISTA SVAR SEN VILL JAG ATT NI LÅSER TRÅDEN, ALLA MER FRÅGOR TA DET VIA PM!!!!
**
Allt började med att jag fick hem en omplacerings kanin och ett marsvin, försökte sära på dom då jag vet att dom inte ska bo ihop. Men marsvinet "Winni" skrek hela nätterna, han vägrade äta och dricka under 3 dagar, jag försökte tvinga honom men det gick inte. Så efter 3 dagar gav jag upp. Han fick bo med kaniner "Jolle". Sen skulle ju Winni en kompis, köpte marsvins hanen Sebbe. Sen fick även Jolle en kompis, Phelia, då jag upptäckte att hon också hade mått dåligt själv (dock bryr nog inte ni er om det) När Sebbe, Winni, Phelia och Jolle gick bra ihop försökte jag sära på marsvin och kanin igen. Samma vissa denna gång, Winni blev galen, gjorde allt för att skada Sebbe, jagade honom, bet honom, sen skrek han som förra gången efter Jolle, vägrade äta å dricka trots tvång, Sebbe vart olycklig då han hela tiden blev mobbad, jagad och biten, man såg på honom att han inte mådde bra (bodde i en bur som var 75x80= 0.6 km2) så efter 5 dagar fick dom gå ihop med kaninerna igen. Sen dog Winni, nu tänkte jag att nu kan Sebbe bo utan kaninerna, men han var så fäst vid kaninerna att han bara låg i huset och rörde inte mat, vatten eller grönsaker på 2 dagar, han fick flytta in till kaninerna igen. Nu bor även Sammy där, men märker om jag bara tar ut kaninerna och Sebbe är kvar själv i buren (med Sammy) börjar han gå runt och pipa och leta efter dom.
Tanken var om honorna skulle flytta till kaninerna finns det inte risk att kaninerna börjar må dåligt då dom inte kan prata med marsvinen kanske dom inte märker någon skillnad? (har ju aldrig provat så vet ej)
Och att Sebbe kunde bo själv med Sammy, men har ju provat detta genom att ta ut kaninerna, funkade inte, då han letade efter kaninerna så fort dom försvann och blev orolig L
Särar inte på dom då dom kommer DÖ, hellre levande marsvin som bor med kaninerna är sorgsna marsvin som kommer dö pga. att par personer som tror dom vet allt och kan allt och alltid vet bäst bara för att det står på många sidor och andra säger det!
Marsvin är individer!!! svårt att fatta, Sebbe trivs inte utan kaninerna, det är han som individ!!
Kan ni även fatta att det har vart sjukt jobbigt för mig att se mina marsivns må så himla dåligt utan att jag har kunnat gjort nåt?
Därför har jag inte tagit upp detta innan, sitter nu och gråter när jag skriver detta då ni själva kan väl fatta hur hemskt det är att se ert djur må så fruktansvärt dåligt :'(
LÅS TRÅDEN NÅGON! :'(