marsvin i Sydamerika
En jobbarkompis son är för tillfället i Sydamerika och han hade skickat en del foton som han tagit där. Bl a hade han tagit kort på marsvinen som de hade till mat. Att de bodde i husen som husdjur hade jag hört innan.
Men jag trodde att deras marsvin var "viltfärgade". Men på fotot fanns både helvita och ett som var vitt o rött (vad nu den färgen heter.) Storleken var svårt att avgöra.
Bara en liten kommentar om att jag vart förvånad över deras färg…
Hmm, svår fråga.. Dom bilder jag sett på vilda marsvin är dom alltid enfärgade och ganska mörka, typ grå, svart, brun och stickelhårig!
Precis det är såna jag också sett! Men de här var alltså vita o vita-o-röda! Sen var de ju inte vilda då de bodde i huset, men de var ju ändå deras "mat"… o inte sällskapsdjur.

De har även flera olika hårlag ! De har ju hållits som tamdjur/matdjur i tusentals år, precis som grisar o kor och sånt, och de finns ju med i olika färger och hårlag…
/Matsvin.
#2. Okejj! Hm, ja, de kan ju vara som Matsvin säger, att dom har fast dom är vilda, olika hårlag. Hm, men knepigt ändå, för dom enda "vilda bilder" jag sett har vart på enfärgade, som nästan ser ut som teddy färger fast bara mörka o.O
Samma här, de jag sett ser ut som silver agoutisar.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

De marsvin som heter cuy och som används som mat i sydamerika är mycket större än våra vanliga marsvin. De är inte vilda, utan bor, vad jag har hört, ofta på golvet inne hos familjerna. Under alla år man har hållt cuy som mat-/sällskapsdjur har det kommit fram olika färger och hårlag, precis som hos våra tammarsvin. :)
Just det! så var det domhette och dom finns ju som sagt i flera färger. Har för mig att jag sett en uppfödare som faktiskt föder uppdessa. KUL!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Ja, det finns ett par uppfödare som har cuy i Sverige, men de verkar vara vanligare i tyskland och danmark.
Min kompis importerade ett par cuy från danmark, och när hon kom hem till mig för att sova över innan hon åkte vidare så fick jag titta och pilla på dem. Så häftiga! Hanen hon hade vad fullvuxen och jag tog upp honom som ett vanligt marsvin och lade typ över mitt bröst, så han hade huvudet vid min hals.. och han hade nästan rumpan i mitt knä då.. och huvudet vid min hals.. helt enorm var han.
Sen när han bajsade så satt vi i säkert 5 minuter och studerade bajset.. helt enorma korvar! haha, kändes jättedumt, men det var så stor skillnad från vad man är van vid. Han hann även med att kissa ner hela mitt knä, det var inga små mängder urin… ;)
Hahaha
en sån måste man ju se! Hm, undrar om de finns någon cuy uppfödning i Gävle? Hm *fundera* eller åtminstone i stockholm. Skulle bra gärna vilja se en sån 
HA HA HA HA, ja dom är härliga. Även jag skulle vilja se en i verkligheten.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Just det, jag har ju läst om cuy. Hur stora är de?
Här är en bild på ett vanligt fullvuxet marsvin brevid en fullvuxen cuy.
Hittade den på en Dansk site.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Ooh gud! Den var stor :D ska nog skaffa en sån sen, typ en hane :P
Ja du, små är dom ej. Något att hålla i, verkligen. Tycker dom är läckra.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Ja! Läckra allra minst sagt! Hahaha, tänk att ha en sån hemma, vad man skulle få skämma bort den :P
Det var ju rejäl skillnad i storlek! Är det nån skillnad i sätt o temperament mot våra vanliga?
Hm, bra fråga!

#16, de har ju inte funnits som keldjur lika länge som våra vanliga marsvin, så man brukar säga att det inte är några nybörjardjur. Tror man ska pilla och plocka med dem rätt mycket för att de ska bli tama. Vanliga marsvin blir ju tama hur lätt som helst, medan dessa nog kräver lite mer tid. :)
Haha, skulle nog anta "utmaningen" om jag köpte en eller fick en! Dom där skulle ju se ut som en liten griskulting med päls *s* 
Dom är säkert jätte härliga att hålla i tror jag. Lite mer att ta i så att säg :-)
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Precis
det var därför jag skaffade marsvin, hade en dvärghamster, men blev så trött för det gick inte att göra något med den, så sen så köpte jag mina sötbollar
fast innan vi har haft hamster och annat har vi haft marsvin förr också 
Jag har haft dans möss, råttor och hamstrar innan marsvinen. Sedan dess är jag fast!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Haha, marsvin kommer alltid att finnas hos mig, dom är såååå underbara :) funderar på att fixa marsvins uppfödning när jag skaffat jobb och flyttat hemmifrån, har en MASSA planer, ska spara så jag kan köpa en trea nånstans här i Gävle, så kan jag fixa ett marsvinsstall, och ha de i ett av rummen, så ett rum blir marsvins rummet ;) jag menar, jag vet vilka ställen som har billiga och jätte bra saker :D så nog kan jag fixa ett marsvins stall när jag flyttar hemifrån tror jag :P annars får jag nog ta en tvåa, och ha dom i vardagsrummet *s* 
Om du skall ha dom i vardagsrummet så är nog bur skåp bästa lösningen istället för massa burar. Jag skall bygga ett burskåp i framtiden.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Aaa, det var de jag menade med marsvinsstall :) jag tror det är Bejtedejte som har en bild på ett marsvinsstall i sitt fotoalbum :)
Det skall jag kolla in nu.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Gör det :) har sett på www.marsvin.se också att dom har ett sånt "stall" :)
Har kollat och jag gillar dessa burar. Har under hela detta år funderat på att bygga ett själv, men vi får se hur det blir med den saken.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jaoo, de går säkert att fixa villigt material på typ Ikea :D
Jag har tittat där redan så jag har lite idéer om hur jag skall göra.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Hehe, hoppas det blir fint om du gör ett :) jag håller på med finesser på Melvis och Blondies dagbok, med inspiration av dejj :D
# 16 Låter ju troligt, att de är svårare att få tama.
Anledningen till att jag valde marsvin var för jag ville ha ett lite större djur (än mössen) som var ett riktigt gosedjur! O det får man ju verkligen med marsvin! Däremot kan jag inte tänka mig att vara utan möss o råttor… De är bara så underbara! Hamstrar o gerbiler är också underbara men inga djurslag jag kommer fortsätta med. O marsvinen, ja som jag skrivit på andra ställen, så är jag allergisk. Hade det inte varit för allergin hade jag aldrig kunnat tänka mig att vara utan marsvin heller.
Hehe, jag kan inte vara utan marsvin ^^, punkt slut. Jag klarar mejj inte en dag utan dom, skolan är rena pinan och plågan när jag vet att mina grisar finns där hemma och vill kela :P