Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1407 ggr
pau
0

Hur stor bur behövs?

Hej hej :)
Jag har två marsvinspojkar, en på fem år och en på tre. Känner att jag skulle vilja ha ett till, de är ju så otroligt mysiga! Men jag har nog inte tid till fyra, alla ska ju ha sin egna tid, och jag har inte plats till två burar. Så jag undrar, kan man ha tre marsvin i min bur? Det är en vanlig marsvinsbur på 120 x 60 cm. Vad tror ni? Känns kanske lite trångt? Vill ju så gärna! Har redan hittat en liten parvel som jag har fastnat för.

ElinLi
0

hmm jag själv tycker att det e alldeles för trångt. Köp en 140x70 (?) istället :)

Ireth
0

Jag tycker det låter för riskabelt att sätta in en till hane när du, som du säger, inte har plats för en extra bur. Det är inte alls säkert att det fungerar. Jag tycker att du i så fall borde vara beredd på att ha en till bur och kanske bli tvungen att skaffa ytterligare ett marsvin som kompis till det som blir ensamt.

Jag är inte emot att prova, men man får vara beredd på att allt inte alltid går som man vill :)

FeliciaS
0

För det första tycker jag att 120*60 cm är för litet för tre marsvin, för det andra skulle jag inte köpa en till hane om du inte har plats för en till bur. Det finns inget som säger att dina nuvarande hanar kommer funka tillsammans med den tredje, och då är det inget annat att göra än att köpa en till bur… Det kan dessutom hända att dina nuvarande hanar inte funkar tillsammans efter ett de fått en tredje hankompis. Så mitt svar på din fråga är nej, det verkar mer dumt än förståndigt att köpa en till hane.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

CamillaS
0

Som dom andra säger så försök att skaffa så stor bur som möjligt.
Om du ska köpa en liten unge från en uppfödare kanske du kan komma överräns med denne om att du vill prova och se om den lilla bebisen går ihop med dina och om inte få lämna tillbaka ungen igen.

VikkanSpike
0

Enligt lagen L80 så kan man ha 4 marsvin i en bur med måtten 120*60

och i en bur med måtten 140*70 får ma ha 6st men håller som sagt me att ju större desto bättre lagen handlar ju om minimi mått.

http://web.comhem.se/idefix/burstorlek/

Ireth
0

#4 I värsta fall så kan det ju sluta med fiendskap även mellan de hon redan har. Och i så fall så spelar det ju inte så stor roll om hon får lämna tillbaka den lille, det är ju ändå två burar som gäller då. Bara en parantes :)

marsvin2008
0

Mina burar är 120x60 och i ena har jag två hanar och i den andra två vuxna honor och en unghona. Klart det är trängre i tjejburen än i killburen men finns det hjärterum finns det stjärterum ;-)

Jag tycker inte en 120x60s bur är för liten för tre marsvin OM marsvinen får komma ut och golvrastas minst 1 timme per dag. Jag tycker att ALLA marsvin oavsett storlek på bur behöver minst 1 timmes rastning utanför buren.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

[findusen]
0

mina två "första" (denna omgången marsvin alltså) blev ovänner när jag satte in en tredje. har nu två burar med två i varje, för dom tål inte varandra………

pau
0

Nu kommer jag säkert att få en massa arga kommentarer, för jag köpte honom iaf. Klarade inte tanken på att om inte jag köper honom, så kommer antagligen någon liten unge få honom i julkapp och sen kommer han sitta där ensam tills de tröttnar på honom :/

Han sitter med de andra två nu, och det har gått bra. Emellanåt är det lite irriterade ljud, men mest är det glatt kurrande. Jag har en extrabur ifall det skulle skita sig helt. Tittade även ut en större bur som jag ska köpa efter jul.

marsvin2008
0

Lycka till!!

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

[findusen]
0

#9 jag gjorde likadant :P kunde inte med tanken på att någon annan skulle få dom jag tittat ut! dessvärre dröjde det tills dom var ca 6 månader innan bråk uppstod…. den första har dock lugnat sig nu efter han fyllt ett år, men den andra, som blir ett år nu, han är fortfarande hatisk mot dom båda andra!

ElinLi
0

#7 men sen handlar det inte bara om att dom får plats utan att det kan uppkomma allvarliga bråk om det blir för trångt för dem.

Rafflan
0

#12 det är väl därför vi ha L80, minsta måtten, för att det inte ska bli för trångt? Dock är aldrig större fel ;)

ElinLi
0

#13 L80 har så ja men det e deras rekomendationer och att ha tex 4 hanar i en 120 kan leda till myyyycket allvarilga bråk.

[Liinda]
0

Jag hade 2 hanar och köpte sedan en till det fungerade jättebra i ungefär ett halvår och sen small det ordentligt kan jag säga. Så illa att den ena hanen hade livshotande skador. Så utrymme för hanar är jätteviktigt!

[findusen]
0

#15 känns igen. tror den där halvårsgränsen är vanlig.. =S båda mina yngsta har blitt stökiga vid den åldern och börjat bråka och försöka ta över rangen i buren =S

det både roliga och tråkiga va att när jag tog hem mitt fjärde marsvin, som kompis till mitt första (då minstingen förut lagt beslag på den andra burkompisen) så gick helt plötsligt alla 4 bra ihop!!! den då näst yngsta som hatat den äldsta så pass att han huggt honom i munnen och i örat så pass att det varat sig osv, tillochmed han gick bra ihop med den äldsta (och då läkta) hanen! jättekonstigt det där.. precis som att bebisen neutraliserade det hela! men sen vid ganska exakt sex månaders ålder blev han jäklig och skulle ta över rangen (den näst yngsta va då bossen i buren, så han tryckte ner honom och eftersom att han är ganska stark själv så blev det inte jättelyckat^^)

sen beror det väldigt mkt på individerna. min äldsta hane är supersnäll och bråkar aldrig, trots att han gick själv tills han var 2,5 år (av lite okunskap från mig) han går ihop med alla. även min näst äldsta är supersnäll och går ihop med alla. så om mina två äldsta hade gått ihop och man hade satt in en lika ranglåg unge, (vilket man iofs inte vet förräns dom är äldre) så hade det varit lugnt, tror jag. men så är inte fallet idag, därav 2 burar!

pau
0

Jag får väl hålla tummarna för att det fungerar i framtiden med, men jag tror inte att det blir problem, och blir det det, tja, då får jag ju lösa dem då. Har passat min kusins marsvin innan, då mina var fyra respektive två år, och min kusins hane var ockå två. Det var inga problem då, så jag tror att det ska gå bra med lillen med :)
Lillen är så liten nu, och innan han blir ett halvår så kommer jag ha en större bur… Så ni kan vara lugna ;)