Löst bajs, Hjälp tack!
Någon av mina tre honor har halvlöst bajs, inte rinnande men som koblajor (hoppas alla förstår konsistensen) De luktar f*n och fasntar överallt i buren och på tassarna.
När Agnes och Signe kom hit var åtminstone en av dem (vet ej vilken) lös på samma sätt men det vände efter ett par dar… Nu är de så igen så jag misstänker någon av dem igen.
Vad det beror på får jag försöka utreda själv, börjar med att plocka bort foderblandningen och minskar mängden grönsaker.
Det jag vill ha hjälp med är i första hand förslag på hur man snabbt vänder detta så bajset blir lika fast och fint som killarnas och innan. förslag på orsaker kan också va bra… finns säkert massor av sånna här trådar men jag orkar inte söka.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
..jag tror jag skulle ge bara hö och vatten ett tag framöver och se om det blir bättre, ev lite morot så småningom, men ingen frukt!
Om det har kommit plötsligt och inte allt bajs är löst (alltså inte alla marsvinen) kan det bero på att någon av dem har känsligare mage. Har du gett dem någonting nytt eller något i stor mängd på sista tiden? Se till att de äter hö och ge de grönsaker som de är vana vid, men du behöver inte minska mängden.
Marsvin kan precis som människor ha mer/mindre känslig mage, och just honan som är lite lös i magen kan ju ha det. Det kan vara något så litet och enkelt som att tarmarna spökar lite, inget att oroa sig över så länge hon är pigg och äter samt det inte varar för länge.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
De brukar få en grön vindruva ibland när vi tar upp dem i famnen och förutom de så har de inte fått någon frukt på länge.
Mest får de vitkål och grönkål, idag fick de lite krukpersilja. Hmm funderar, de har druckit mkt vatten och ätit massa marsvinsblandning (me fröer å sånt där onyttigt) så jag ska plocka bort det ett par dar.
Ja de var ganska plötsligt omkring tre dar men det var först igår det var så där ännu lösare och kladdigt. Ska hålla stenkoll så jag ser vem det är.. Misstänker Agnes den äldsta just nu.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#3 - Vitkål är ju den snällare sorten av kål så den ska nog inte vara någon fara om dom är vana vid det.
Hanna
Du kan doppa gurka i potatis mjöl och ge henne. Det gjorde jag när Fix hade lös mage, tyvärr så klarade han sig inte. :'(
Annars kan man ge hö vatten också, det ska stoppa upp magen.

Tänkte också tipsa om att doppa en gurkbit i potatismjöl och ge dem. Det har funkat när jag har testat det.

Som FeliciaS skriver så kan ju vissa marsvin ha känsligare magar. Kan det vara så med Agnes?
I ditt fall tror jag det är psykiskt relaterat.
Kommer mycket väl ihåg att du hade detta problem när du fick hem tjejerna. Då var det ju en stor omställning för dom som ju lätt ställer till det lite i en känslig mage.
Nu har du fått hem Gloria, även det är ju en omställning för "dom gamla".
Detta slog mig då jag läste din tråd. Du har nog en liten "överkänslig" dam bland dina tjejer. Fniss.
Så följ foderråden du fått så skall du se att när nyhetens behag lagt sig så blir den lilla magen lugn igen.
Marsvin 4-ever
.

jag brukar blanda upp höet med lite (finkvalité)halm, det funkar jättebra på hästar, och mulle verkar inte må varken sämre eller bättre, kanske är onödigt ^^
men lite mindre grönsaker och hö och mat och vatten, det är väl det bästa…
Oh tack alla. Det är inte roligt att se alla tre tjejer med bajs på fossingarna hela tiden och inte roligt att "klösa" bort det heller varken för mig eller dem antar jag.
#7 Ja det stämmer precis som du skriver, någon av den (troligen Agnes) är känsligare i magen.
Eller kan det vara så att hon är sjuk på nått sätt för hon har blivit så "grinig" mot de andra två och jagar dem, och vaggar me rumpan och försöker jucka på dem eller mest Signe för Gloria är för snabb.
Dessutom har Agnes börjat bli svår att ta upp från buren helt plötsligt, hon kutar runt som en dåre i buren och vill inte bli fångad" Tidigare har hon nästan hoppa upp i händerna på mig så fort jag öppnat luckan…
Ska testa med gurka i potatismjöl, men hur mkt/många gånger? Räcker det med en snutt och en gång…?

Fortsätt att ge tills bajset blir normalt är min rekomendation. Du kan säkert ge gurka + potatismjöl varannan timme.

#9 Låter snarare som att Agnes vill ta över ledarrollen i gruppen, än att hon skulle vara sjuk.
Tror inte du skall vara orolig att hon eventuellt skulle vara sjuk.
Säg till henne i stället att sluta tramsa, det är inte nyttigt för hennes känsliga mage. 
Marsvin 4-ever
.
#11 Tack, dina ord behövs när matte är orolig. :-)
Alla fem grisarna har fått varsin gurksnutt med potatismjölk på och fast de var misstänksamma i början så slank de ner tillslut.
Ang rang, hmm jag trodde att hon redan var bossen… fast hon kanske vill visa det extra tydligt nu när hon har två att bestämma över. Eller har hon PMS? *tihiii*
#12 Potatismjölet lär väl ha en tendens att göra avföringen lite hårdare, och då bör du nog inte ge det till de som inte är lösa i magen. Deras rangordningsperioder kommer och går ;)
Mvh Felicia
#13 oj fan! Men eftersom jag inte vet vem av tjejerna det är så blir det svårt om jag inte ska vakta dem hela tiden som en hök..

#14 Men märker du inte det om du har dom en och en en stund i knäet?
Tycker dom pluppar ständigt när man har mysstund man får ju ofta skaka handduken. fniss.
Marsvin 4-ever
.
om det inte går över har vetrinären Critical Care och bio-lapis som stabiliserar magen, har använt det själv och tycker det funkar bra! bio-lapisen var lättast att få ner, det är som vatten, medans critical caren är mer grötig i konsistensen när man blandat ut det…….
#15 nej de brukar inte lämna pluttar när vi har dem i famnen, kissa däremot fast de har bliivt minder de me. Fast när jag rastar dem på golvet, ja då är pluttarna överallt fast jag nyss osopa up pdem… *hehe*
Va smart du är, jag släpper ner dem en å en på golvet och ser vem som "koblajjar" Känner mig som en nollåring i tanken… varfrö tänkte jag inte på det de är ju den ultimata kontrollen. Va klok du är!
Okej nu vet jag, efter tantnett´s briljanta ide… Efter knappt femton minuter så fick jag svart på vitt att det Är Agnes som "koblajar".
Det verkar ännu lösare nu, tyvärr. Kanske borde boka tid hos en vet eller, hur länge hade ni väntat och testat "huskurer"?
Lägger in bilde rfrån igår och idag. (hon bajsade jsut när jag tog upp henne så bajset var kvar i rumpan så jag tog ett papper och tog bort det själv, det ser ut som riktig diaré och har ändrat färg till lite grönare…
förmodligen kommer vetrinären ordinera Critical Care, men jag hade nog ringt och frågat. marsvin är väldigt känsliga med mage och tarmar o allt det där, så jag hade ringt för säkerhets skull, dessutom är det ju helg nu, hellre en fredag en en lördag^^ ;)
kanske är bäst att börja fråga nån vett om hon inte blir bättre. :/ Är absolut inte bra om hon får diarré som rinner…

Ser det ut som det du skrivit "direkt från rumpan" så hade jag ringt veterinären imorgon. Eller rättare sagt idag Fredag.
Jag har hela tiden trott det såg ut som "kobladdan" på den första bilden.
Men har det blivit värre efter gurka med potatismjöl?
Du har ju inte sagt något om att det skulle vara diarée.
Marsvin 4-ever
.
När jag torkade bort bajset som satt kvar på rumpan så blev det smetigare eftersom jag "nöp" ihop pappret för att få/ta bort det. men jag tycker det mer ser ut som på koblajan…
Tycker inte att det blivit bättre med gurka och potmjöl… Men däremot så verkar det inte lossna lika lätt utan "hänger" kvar och det kanske är därför det smetas ut så mkt…

För säkerhets skull med tanke på att det strax är storhelg m.m så hade jag nog gjort som findusen skriver i inlägg # 19.
Samt har inte Agnes svarat på gurka med potmjöl så är det nog idé att ge henne Critical Care.
Hon har ju trotts allt gått nu med "kladdig" mage rätt länge? och även om hon är pigg och inte visar någon nedsatt funktion så är det ju inte bra i längden, förr eller senare så kan ju något slåss ut i tarm och magfunktionen.
Marsvin 4-ever
.
marsvin brukar ju inte visa sig sjuka förräns dom i princip är dödsjuka =S
Oj, det där ser inte särskilt bra ut… Jag har varit med om en del marsvin som varit lösa i magen längre perioder. Håller hon vikten? Är hon pigg eller sitter hon hopkurad?
Ge henne risavkok via pipett i munnen (koka ris och häll av vattnet i en skål och låt svalna, ge det sedan till henne).
Från Peter Gurney's Guinea Pig Health Guide:
"The number one rule is that if the diarrhoea is fluid and has the added symptoms of the guinea pig's coat being fluffed up and it is sitting in a corner looking thoroughly miserable then it is a major problem. It must be taken to a vet P.D.Q., for it will be in need of an antibiotic, and quickly!. There are several diseases that guinea pigs can suffer from which can prove rapidly fatal and the symptoms I have just described are indicative of them.
If the diarrhoea is fluid but the guinea pig is alert and though not eating as well, at least interested, the first thing to do is give it half a tablet of Diocalm, powdered down and given mixed with a small amount of water. This is a product formulated for human beings who have diarrhoea which is very safe and effective for use upon guinea pigs. The next thing to give, and this is very important, is a tablet of Buscopan, powdered down in the same way as the Diocalm. This is also a human medicine, which is a gut relaxant and analgesic. This eases the griping pains as it relaxes the gut spasms, which makes the animal feel better, which is half the battle.
Repeat the Diocalm every ten to twelve hours but as soon as there is a sign of things beginning to firm up, stop the treatment. Usually two to three half tablets are sufficient.
If there is a general softness of the pellets then just one half tablet of Dioclam will usually clear things up and the Buscopan will not be necessary.
In cases where this kind of diarrhoea lingers or is spasmodic, the powered astringent and delmucent herbs such as Slippery elm, Carob, and Shepherds purse can be used more long term. If the latter is available to be picked fresh then feed it to the guinea pig direct.
In all serious cases of diarrhoea it is essential to keep up the body salts with rehydration preparations. A quick comparison between those formulated for human beings and those licensed for animals quickly shows that they are almost identical, for we are, after all, both mammals!. The big difference of course is in the price, the veterinary products, as usual being far more expensive. There are several on the market, Rehydrate and Dioralyte being just two. Give little and often.
There can often be a flushing out of the gut flora which is vital for the guinea pig to be able to digest it's food so it is always wise to give some form of probiotic to help reseed the gut. Avipro is the one I use, available from most large pet shops. Just a pinch in a small syringe of water once a day for two to three days.
DON'T TAKE CHANCES WITH DIARRHOEA. IF YOU CAN'T NIP IT IN THE BUD WITHIN THE FIRST TWENTY FOUR HOURS OR THE GUINEA PIG APPEARS TO GET LISTLESS IT NEEDS DEEPER INVESTIGATION."
Mvh Felicia
Så länge det inte totalt rinner eller de äter dåligt så brukar det inte vara någon större fara. Men så fort de börjar se "ruggiga" ut och mest ligger stilla och inte vill äta - då måste man reagera för då kan det gå fort! Dock såna allvarliga diarrér brukar vara av typen som i princip rinner helt, alltså inte "bara" vara kladdiga.
Plocka bort alla grönsaker och allt kraftfoder och ge bara hö och vatten. Det är ingen som helst fara för dem att leva på hö i ett par dagar!
Ge risavkok eller gurka med potatismjöl, det har samma effekt och brukar fungera bra. Det är stärkelsen man vill åt. Det räcker inte att ge någon enstaka gång utan upprepa.
När det har ordnat sig gäller det att introducera grönsaker och kraftfoder försiktigt igen. Kan du inte beskriva vad du brukar ge dem att äta under en dag?
Kan säga också att det veterinären brukar göra är att i lindriga fall (så som jag definitivt tror att det här är!) så rekommenderar man att enbart ge hö och vatten, eventuellt bio-lapis eller liknande produkt med "snälla bakterier", eventuellt b-vitamin, men det brukar främst ges för att öka aptiten och det är mest aktuellt vid allvarligare fall.
Vid allvarligare fall brukar de ge b-vitaminsputa samt dropp för att hindra att de blir uttorkade. Så mycket annat kan jag inte komma på att jag hört någon vet. som gjort vid diarré.
Risavkok? Jag gav vår Totte det när han hade en aning kladdigt bajs….tog en sån där spruta o dutta in lite i munnen då o då…gick jättebra.
Potatismjöl är väl bra men jag undrar över den vattning grönsaken gurka…..av min uppfödare fick jag tips att låta bli vattniga grönsaker en tid. Men det kanske blir annorlunda när man doppar i potatismjöl då?
Vatten är inga problem! De ska få i sig vatten, det är bara bra. Största problemet vid allvarlig diarré är att de förlorar för mycket vätska.
Förstår inte hur vattenrika grönsaker i liten mängd skulle vara något problem. Det är ju inte direkt så att de äter en hel gurka utan det handlar om några skivor. ;) Jag har i alla fall kört båda varianterna, risavkok och potatismjöl på gurka. Har inte märkt någon skillnad.
Men allt som anstränger magen ska man ta bort till att börja med. Hö och vatten är det bästa.
Nu blir jag ju nervös igen… :-( Stackars Agnes!
Har inte ringt vet än men jag kan lova er att om jag tycker det behövs så kommer jag ringa och fara dit även om det så kostar 1miljon pga att det är julhelg.
Agnes äter och dricker som vanligt, hon (och Signe) har alltid ätit lite hö tycker jag som jämför med mina killar som äter hur mkt som helst men däremot så älskar Agnes gurka och kraftfoder. Tjejerna dricker mkt mer än vad killarna gör det kan gå nästan en hel flaska per dag medan det bara går två tre cm i killarnas.
Agnes Har ändrat sitt beteende på så vis att hon:
- verkar orolig när man kommer för nära magen.
- inte vill bli upplyft från buren eller golvet
- är inte lika alert på att få uppmärksamhet och verkar "trött"
- bajsar koblajje kladdigt vått stinkande bajs!
- gnager på gallret från höger/vänster/höger/vänster osv.
- verkar grinig på sina burkompisar.
- vaggar me rumpan och kurrar/kuttrar.
Däremot så är hon fortfarande:
- gosig när jag klappar henne
- glansig i pälsen
- äter med full aptit
- går upp bra i vikt varje vecka
Beskrivning på hur en vardag kan se ut:
- nytt vatten varje morgon och kväll!
- nytt hö morgon lunch middag och kväll varje dag!
- grönsaker morgon och kväll varje dag!
(efter säsongen nu grönkål och endel vitkål, broccoli gurka) - ofta extra grönt under dagen 1-2 gånger som munsbitar.
- Spånbyte och bottenskurning varje fredag och oftare vid behov.
När Agnes och Signe flyttade hit var någon också lite lös och de var säkert Agnes då också, Men de var bara ett par dag och sen dess har hon varit bra som alla andra, men nu är hon dålig i magen igen och jag hoppas hon kryar på sig!
Ska testa risavkok och andra saker som ni rekomenderar men gurka och potmjöl verkar inte funka även om det bara gått ganska kort tid sen jag testa… Jag vågar inte ta bort alla grönsaker :-( Om
Jag tror faktiskt att de får lite för mycket grönt. Alla marsvin klarar ine av det. Det är inte så mycket som de behöver faktiskt. Tänk på att 80% av maten ska vara hö!
Testa och ring en veterinär om du känner dig säkrare så. Det första de brukar säga är att ta bort alla grönsaker och ge bara vatten och hö. Varför vågar du inte ta bort grönsakerna?
#31 för att så många sagt att de måste ha grönsaker för att få i sig cvitamin annars blir de typ döende… och med tanke på hur lite hö hon brukar äta så är jag rädd att hon ska "svälta" ihjäl.

Marsvin är otroligt bra på att bli bortskämda. Om de får grönsaker så äter de hellre grönsaker än hö och då kan de bli sjuka! Tarmfloran störs och magen arbetar sämre. Irene på eragons har skrivit bra om det här har jag för mig.
Man måste alltså tvinga dem att äta hö. Marsvin svälter absolut inte ihjäl! Om det inte finns något annat så kommer de att äta hö. De kommer pipa efter mat och få dig att tro att de svälter ihjäl i några dagar tills de vant sig. Marsvin är mästare på att manipulera sina mattar och hussar. :)
Och angående c-vitaminbehovet så är det rejält överdrivet. För det första klarar de sig i flera dagar helt utan c-vitamin, även om det inte är idealt såklart. För det andra är det otroligt lätt att täcka c-vitaminbehovet med lite grönsaker, och då menar jag lite. Titta på bilderna på eragons om du inte gjort det så får du se hur lite som krävs. Så länge marsivn inte är dräktiga eller digivande behöver de absolut inte få grönsaker mer än en gång per dag och då inte i några kopiösa mängder.
#32- Ge dom små, små portioner (en knapp näve hö/ gång) hö många,många gånger om dagen - på så sätt blir höet aldrig tråkigt. Det är ju lika spännande varje gång det kommer hö och det tar slut på nolltid om man ger småportioner. Jag brukar använda den här metoden i de burar där höet alltid blir liggande om man ger större portioner, på detta vis försvinner varje strå innan dom får nytt hö :)
Hanna
Har inte sett något löst bajs i tjejburen igår eller idag… Agnes och Signe fick lite vitkål igår och mumsade som dårar. Idag har de också fått lite och nu fick dem dela på en mandarinklyfta. *peppar peppar*