En tanke som slog mig
är hur gör ni som föder upp marsvin med era hanar, sitter de ensamma i en bur när de inte går med en hona eller har de en burkamrat?
Började bara fundera eftersom så många skriver att hanar börjar slåss om de får gå med hona. Samtidigt skriver väldigt många och påminner/tjatar om att man enligt svensk lag måste ha minst två marsvin.
Räknas marsvin som sitter i en egen bur men väldigt nära en annan bur med ett ensamt marsvin i som två?
Inget viktigt egentligen men något jag bara började tänka på mitt i min sorg efter Gloria…
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Jag har två hanar under ett år som går tillsammans, ingen av dem har gått i avel än, och sedan tre som går ensamma i burar intill andra när de ej går med honor eller liten bebiskille tills de säljs,bebisarna alltså. Det funkar bra men en av hanarna verkar lite ledsnare av att gå ensam, de andra märks det ingen skillnad på.
Jag har inga problem med att ha vuxna avelshanar tillsammans, men ibland när ingen lämplig burkompis finns så går de brevid andra marsvin med ett galler mellan. Det är otrolig skillnad på marsvin som är ensammarsvin och marsivn som visserligen inte har burkompismen kan höra och se andra marsvin. Beteendemässigt alltså. De beter sig helt olika vad gäller matlust, aktivitet o.s.v.
Jag har de lite olika. Naruto är låg i rang och Oban i hög. Men dom två går bra tillsammans trots att jag tar ifrån oban nån månad för parning. Kenji går själv, men här är ju en hel del andra marsvin runt omkring. så han känner doften, hör dem, kan snacka med dem och han får träffa dem på golvet.

Går inte mina hanar med honor, så kan dom få en av sina små söner som sällskap. Men oftast fösöker jag planera så att dom alltid har nå´n hona som sällskap. Fast efter nyår, när förhoppningsvis 4 kullar har fötts, kommer det vara lugnt på avelsfronten ett tag framöver. Om inga små pojkar blir kvar kommer dom ju tyvärr sitta ensama ett tag framöver. Har dock en bur som jag kan dela av så dom kan se och lukta på varann, vem vet kanske det funkar att ha dom tillsammans (men jag tvivlar).
Om mina avelshanar inte går med hona eller har någon bebishane som kan hålla dem sällskap försöker jag få dem att gå ihop med en annan avelshane, om de inte accepterar varandra finns det tyvärr inget annat alternativ än att ha dem själva. Om de bor själva sitter de så att kan se och höra de andra marsvinen i rummet.
Jag har en hane som inte gått i avel än (eller just nu 2 med bäbisen) och en gammal som har gått (och ska) i avel. Det är lite smågnabb, men med mycket gömställen och mat många ställen funkar det hittills iaf och det är jag glad för. Och då står ändå deras bur ca 25-30 cm från en bur med 5 marsvinshonor i. :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Kul att så många har svarat, Intressant också. :-)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Mina hanar går tillsammans. De båda två har varit på parning, men det går bra ialla fall. Det är lite tjafs när de kommer tillsammans igen, men det bli snabbt bättre.
jaghar tre hanar varav två går bra i hopp och den tredje får sitta ensam då han bara flyger på domandra har prövat flera gånger att sätta i hopp dommed det funkar inte. billyh ch rufus har båda parat men inte gulliver så rufusgår med gulliver och billyh ska få en kompis till våren . billyh påde seroch hör domandra