Roan eller dalmatiner???
Halloj!!!
Är min lilla kille roan eller dalmatiner? Det ända jag vet är att han har golden agouti/white som färg.
Känner någon igen honom? Det är inte så att jag har hittat honom, jag menar så som att någon har födigt upp honom och känner till hans föräldrar, någon? Skulle vara kul att få se hans föräldrar, för att det måste ju finnas någon som har födigt upp honom.
Mvh Nanna!!!
Som jag ser det är han varken roan eller dalmatiner, dock e inte jag så jätte duktig på färger ännu (lär mig) men ser iaf inte ut som något sånt :S
Var köpte du honom i från?
Det är inte säkert att han alls är roan/dalm, men visst är det lite "riskteckning". Alltså, för säkerhets skull, para inte med en roan/dalm.
Undrar också varifrån han kommer.
Roan och dalmatiner är f.ö. samma anlag, det är flytande skala vad som är vad. Alltså "tycke och smak" som avgör.
#0 - Tänk på att inte använda för många utropstecken när du skriver, det uppfattas lätt som skrik och kan skapa dålig stämning :)
#2 - Kan ett marsvin vara agouti roan?
Hanna
Jaa… roan och dalmatiner kan läggas "utanpå" precis alla andra färger. (Med mer eller mindre lyckat resultat
)
#4 - Jaha ^^ Jag tänkte att eftersom roan och dalm. är dominanta så skulle dom slå ut den andra färgen? Fast det går ju inte riktigt ihop när jag tänker efter *s*
Hanna
1 och 2 hon har híttat honom så hon vet inte var han kommer ifrån. :)

#4 Jag vet inte om du har sett Rospiggens Pewter (peruan) som Tomas Halld'n hade med sig till Västerås, som jag för övrigt köpte. Men jag undrar om detta med roan kan gälla honom också? Han är silveragouti/white men jag tycker inte det vita enbart är vitt eller vad jag ska säga. Jag kanske bara har tittat på honom för mycket nu så jag har blivit helsnurrig :) Jag antar att det inte är så eftersom man inte har reggat honom så, men jag undrar ändå.
silver augoti, är stårna liksom olika färger, samma hårstrå är både silver och white. sen var den ju white också. men det är lite svårare på långhår för dom blir inte orginal färgen när pälsen är lång. svarta blir ofta grå, buff blir som cream m.m

#8 Jo detta vet jag, jag har en del långhår innan :) Jag tänkte eftersom det ser rätt mixat ut i det vita, men jag kanske är hemmablind nu ;)
#7 Mixat i det vita? =) Vitt är ju vitt liksom. Och det vita ser inte annorlunda ut på en roan, utan det är placeringen av det vita som avgör.
Men oavsett, ja jag har sett honom och nej, han är inte roan. Två anledningar. För det första har han ingen roanförälder. Och för det andra så är silveragouti en sån färg som oftare har vitt mixat med sig utanatt det är roan. om nån vill ha förklaring på varför så kan jag ta det, annars besparar jag er. :p
Förresten, måste fråga. Ska du föda upp peruan också?

#10 Okej, nu är jag övertygad om att jag tänkte helt fel när jag ställde frågan ;) Och jag har ännu inte fått stamtavlan så visste inte. Tänkte att det var bäst att fråga för att vara säker.
Jag har tänkt mig att ställa honom nu så länge det går, och sedan sätta honom med min alpacahona. Jag har alltså fortfarande siktet inställt på lockar :) Anledningen till att jag köpte honom var helt enkelt att jag gillar silveragouti, och eventuellt då att jag kan använda honom till alpacaavel.
#10 Nu får du minsann inte ta och bespara mig på lektionen
Förklara!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#10 Jag är också nyfiken ^^
Helena

#10 Glömde säga att jag också vill ha en liten förklaring :)
Hm, skyll er själva. ;)
I stort sätt kan man säga att röda färger gärna mixar sig ihop med svarta färger, tänk brindle. Vitt lägger sig däremot gärna i fält, tänk dutch. Vita fläckar och röda fläckar kommer av olika anlag, så det är inte så konstigt.
Dock finns det några fall där röd färg är nerblekt till vitt. Alltså marsvinet har vita fläckar, fast de är bildade på samma sätt som om de hade varit röda. :) Och dessa "special" vita fläckar sitter alltså ofta lite uppblandade med den svarta färgen, tvärt emot "vanliga" vitfläckar.
Marsvin i de färgerna som det här gäller kan aldrig vara trefärgade utan de är maximalt svart färg + vitt, eftersom att allt rött blir nerblekt till vitt.
Såna färger är alla vittickade agouti och argente (t.ex. silveragouti), alla typer av zoblar samt magpie.

#15 Tack för förklaringen, även fast det var lite halvsvårt att smälta :)

Förlåt Abico, jag tycker det är kul att använda många ? och ! det är inget nagativt menat med det.
#17 - Men försök att hålla ner på dom, det är så trist när det blir tjafs över en så löjlig lite grej :)
Hanna
#15 Aha, jag tror faktiskt att jag förstår. Tack för förklaringen! =) Det krävdes lite eftertanke, men nu fattar jag.

Jag har köpt Plom (marsvinet) av en privat person, de hade för bara en vecka sedan köpt Plom i Zoo & Fritid i Simrishamn och har inte en blekaste aning om hur hans släkt ser ut. Jag förmodar att Ploms föräldrar bör finnas någon stans i när heten av Simrishamn.
Kan någon berätta för mig vad det är för teckning Plom har? Kanske någon som har berättat det, men jag har inte riktigt förståt i så fall. Rafflan trodde något, men var inte säker, någon som kan svara säkert?
Jag har ingen roan eller dalmatiner hona, så den risken att han paras med en roan eller dalmatiner finns inte hemma hos mig.
#20 Jag skulle säga att han är goldenagouti/white. Jag har det svårt att se hur mixat det vita är med den andra färgen nu när det är långhår och man inte ser hur det ser ut i hårbotten. Så om han är roan eller inte kan jag inte säga.
Ingen särskild teckning. :)

Okej, men hans hårstrån är väldigt mycket mixade har ingen bra bild bara. Pälsen är mer mixad än vad den är hos en som inte har roan i var fall.