Banan till marsvin ?
kan marsvin äta banan jag gav min en bit och han älskadfe verkligen det !

Marsvin kan äta banan. Men det är väldigt mycket fett. Eller det är vad jag har lrt mig(:

okej då ska man nog inte ge dom det i mängder .. Men jag har ett litet marsvin som är jätte smalt kan jag ge henne lite extra banan så att hon lägger på sej lite ´?

Ja antaglien(:
Jodå marsvin kan äta banan :) Men inga större mängder då det är väldigt sött, mycket socker i alltså. Fett tror jag inte att det är…
Hanna

nej detär ju en frukt dom brukar väl ändå inte vara feta ^^

Okej, det är jag som kan vända och byta ut saker ibland^^
Fast frukt kan ju vara fett också :)
Avokado är ju full med nyttiga fetter, fast jag har väldigt svårt att se hur man skulle få i ett marsvin det ^^
Hanna

Innan det blir fel här: hoppas alla vet att avokado inte är bra för marsvin! Även om det det är nyttig för oss människor så är den giftig för våra små.
Banan är ok men bör ses mer som godis.
#9 - Jo, precis. Det var ju dumt att jag drog upp det kanske ^^'
Hanna

Jag gav mina banan som godis första dagen de var hos mig och oj vad de tyckte det var gott. Nyss fick de en liten bit att dela på och det märks att det ääälskar banan. Jag läste dock på humlans marsvinssida om någon som gett sina en banan att dela på och de dog tydligen av det. Kanske blev det förmycket av något som finns i bananer, så lite försiktig kanske man ska vara. Godis är ju bäst i måttliga doser för
alla av oss.
//Katt
sajtvärd på Devon rex ifokus
Banan är väldigt sött men visst kan du ge det, inte för ofta dock.
Söta saker med mycket energi omvandlas till fett i marsvinskroppen. Det är bra att ge när de är hårda i magen också ^^,
#10 Japps, då det är giftigt för marsvin ;P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Okej , ty
citat: Banan är en frukt som innehåller många olika näringsämnen. Den är också energirik, och ju mer mogen bananen är desto mer socker innehåller den. Marsvin kan smaka banan som godis, men det bör inte ges i någon större mängd då detta kan vara farligt för marsvinet. Jag har läst på en engelsk marsvinssida där en marsvinsägare lät sina två marsvin dela på en banan, vilket fick dödlig utgång för båda marsvinen. slut citat.
källa: www.humlansmarsvin.se

#14 Och dom har kollat att det var bananens fel? Det känns ju riktigt skrämmande att en frukt kan skada så mycket i för stora mängder…
hmmm det vet jag inte, men jag skulle tro att marsinen nog blev dåliga direkt efter så då avr det nog banen.

Men det finns en film på youtube då ett marsvin äter mycket banan helt själv, kanske en hel… Men sedan kan ju det där bero på dålig banan, dålig pellets, möglig (annan) frukt osv.
Jag tycker att det låter helkonstigt att marsvinen skulle dö pga. att dom delat på en hel banan.. Kan det varit så att dom blev dåliga i magen av den då och dog pga av diarrén eller något liknande?
Att marsvinen bara skulle gå och tvärdö pga. en banan.. Jag vill inte tro att sånt är möjligt ^^'
Hanna
#18 Håller med. Tror inte det kan vara bananens fel annat än om den var rutten/mögligt eller väldigt omogen etc. men då lär marsvinen inte ha ätit av den. Det verkar otroligt konstigt om de dött för att ha delat på en banan! ;P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#18 jag tror att det är som du säger Abico, att dom dog pga att dom blev dåliga i magen av bananen och på så sätt dog. jag tror inte att dom åt bananen och sen trillade av pinn, men jag har som sagt ingen aning^^'
#2 om du vill få upp i vikt är morot bra t ex som pure men även vanlig!

#14 Min lille syster gav mina marsvin en hel banan förut dom är två dom dog inte ..
kan man ge pumpa?

Är dom inte syrliga eller pratar jag persilja.
#24 - Nej, banan är inte syrligt :)
Hanna
Mitt förra marsvin, Bengan, var helt vild i bananSKAL. Inte fruktköttet alls, utan just skalet. Våra nya två töser tycker om bananköttet, speciellt vår Rakel.
Det var en väninna till mig som sa att hennes marsvin åt endast bananskalet.
Är det någon som vet något om detta? Givetvis sköljde vi skalet innan vi gav Bengan.
Saga äter ca 1/3 banan var dag, hon älskar det. hon värkligen kränger. Hon hade kunnat ätit en hel om hon själv fått välja ^^

# 23. Det hjälper nog knappast att skölja av, så besprutade som bananer är.
Envishet och drömmar
Här har den traditionella julbananen just serverats, kladdiga sågspånsmustascher i alla burarna nu ^^
Hanna