sätta ihop två isärtagna hanar?
hej, jag har två marsvinshanar som stog i en bur "uppepå" en dräktig honas bur. Dom började slåss så jag tog isär dom. Men enligt lag får man inte ha dom isär, trots att dom kan nosa på varandra genom galler.
Men kan jag då sätta ihop dom igen, fast dom slåss? många säger det.. :S
- Ellen
errare humanumest ignoscere divinum.
Nä om de slåss så ska de inte vara tillsammans..
Det fungerade för mig att flytta mina hanar jag hade förr till ett annat rum så de varken hörde eller kände lukten utav damerna, då slutade de att tjaffsa.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Men alla säger typ att jag bryter mot lagen och att dom inte får vara själva..:S
- Ellen
Jag har inte lagen i minnet just nu men går marsvinen inte ihop så ska de inte gå tillsammans, det är ju en säkerhetsfråga. Fast det är väl meningen att man ska prova sig fram tills det fungerar med nya marsvin om det ej fungerar med de du har nu.
Eller så testar du att kastrera hanarna och har dem gående med en eller flera varsina honor det brukar aldrig slå fel :)
Fast jag tycker att du kan ju testa att sätta ihop dem igen och gör så som folk rekomenderar att man ska göra + att sätta dem i ett annat rum kanske om du har honor så de inte hör eller ser dem, det fungerade som sagt för mig.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

okej, tack för tipsen! :)
- Ellen

Ett tillägg till den sk lagen, säger att hanar i könsmogen ålder inte bör hållas tillsammans…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

man akn dom gå isär då? många sa till mig en gång att det avr mot lagen och typ fick damp..:/
- Ellen
jag´har tre hanar var av två går i hopp å en går ensam.han som går ensam startar alltid bråk med den ena hanen, jag kan inte ha dom två på golvet i hopp äns utan får sära dom då dom bråkar. men båda funkar med små bebisar. har försökt hitta vad det står i lagen men hittar det inte.