Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 3101 ggr
irma
0

Hormonförändring efter födsel?

Har en hona, Ursula, är renrasig peruan, alltså långhårig, som fick två bebisar den 17 september. Ena bebisen vägde 140 gram och den andra nästan 100 gram. Den senare var väldigt klen och hade väldigt dålig balans så jag handmatade den i två veckor, tyvärr hände något i söndags natt och den lilla söta dog måndag kväll.
I alla fall så har honan fått väldigt tunn päls (har alltid haft jätte tjock päls), har kala fläckar här och där, största kala fläcken är under hakan på bringan.
Har hon någon brist på något ämne i kroppen efter att ha fått en sån stor bebis på 140 gram som har tagit det mesta i näringsväg både för sitt syskon och mamma?
Eller är det helt enkelt en hormonförändring?

Har badat både hona och unge i Dermocan hundschampoo eftersom jag ville se om hon har någon Ohyra, huden ser jättefin ut och vare sej hon eller ungen kliar sej något.

Någon som har någon erfarenhet av detta? 

så blir jag jätte gladSkrattande

Diana61
0

Vem pratar vi om här som fått tun päls. Ungen som dog eller mamman? Jag tror du pratar om mamman ?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

irma
0

jo det är mamman som har fått tunn päls och några kala fläckar,, den största kala fläcken är den på bringan,,

Diana61
0

Det är troligen bristningar om magen är väldigt stor och inget farligt. Har du inga foton så man kan se hur det ser ut.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Foton kan vara bra att se. Hm, hoppas det inte är Ohyra, det är lätt att få på marsvin som sagt. Och det är inge kul när marsvinen får det. Men de låter ju som Diana61 säger, att det kan vara bristningar, eftersom det är "direkt" efter födseln.

irma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon var inte så tjock när hon var dräktig, svårt att få bra bilder på de kala fläckarna.  Lyckades få en skaplig på ena sidan av magen, den under hakan var svårare att få synlig, men den är lite mindre än den på magen som ni ser på bilden.

I övrigt är pälsen fin men den har blivit väldigt tunn, från att ha varit en tjock kalufs. 

Jag kan inte se några småkryp men dom kan ju finnas där ändå eftersom dom är väldigt små. Men huden är inte sårig utan är slät och fin och inte röd. ursula är pigg och äter bra.. hon har gått ner i vikt efter hon fick ungarna så hon behöver all mat hon kan få.

Hon kliar sej inte heller och det brukar ju vara första tecknet på Ohyra, bäbisens päls är blank och tät, och den kliar sej inte heller.

Men det finns hårsäckskvalster som inte kliar utan den lever i hårsäcken men då brukar dom bli väldigt kal + att det blir inflammerat  och rött på huden. Hade en hund som råkade ut för det och hon såg hemsk ut.

Läste att det kan bli hormonförändringar på marsvin som nyss fått bäbisar och det skulle det bli kalafläckar av, jag tror det är det, men vill ändå höra vad ni tror det kan vara… och om någon här haft erfarenhet av detta förut…

Kiddoo
0

Hm, då kan det vara hormonförändringm eller bristningar. Huden såg ju bra ut :)

Hur blev det med hunden då? Behandlade du den med Dermocan eller vare något annat medel? Och blev han "frisk"? :)

Diana61
0

Nu är jag inget proffs på detta område med vad som kan hända vid födslar, men jag tror att det bara är en hormonrubbling som hänt och att det ej är något att oroa sig för. Det du berättat om att det ej finns kvalster och att hon ej kliar sig mm så kan jag ej se det annat som en rubbning av hormonerna. Jag hoppas någon mer van vid uppfödning kan svara på detta, men jag skall undersöka vidare och se vad jag kommer fram till.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

irma
0

#6 tycker också att huden ser bra ut,, såg nu att bäbisen var lite kal bakom båda öronen, marsvin brukar ju vara det men jag har tvättat dom åter igen i Canitex och skurat hela buren.. jag hoppas det räcker med det om det nu är Ohyra,,, ska leta fram lopp kammen och kamma pälsen över ett vitt papper så kanske jag får se något som krälar..

Ang. hundens behandling så fick jag bada henne i något medel som jag inte minns namnet på… det var inte alugan utan nått annat receptbelagt..lukta starkt och illa.. jag badade henne 1gg/veckan + att jag åkte 1 gg/veckan i 3 veckor hos veterinär och fick spruta mot rävskabb,,, efter dom 10 veckorna med bad så var jag tvungen att hålla efter med badet 1gg/månad och det så länge hon levde.
När hon fick detta så tog det 2 månader innan vet. hittade felet. Hunden var flint på huvudet,,helt kal på framsidan på alla fyra benen + hel kal bringa. Vet. trodde det var sköldkötelsfel (struma) så vi gav henne levaxin + att vet. skickade in blodprov..var inte det felet.. så hon åt pencellin och kortison länge.. blev inget bättre..det blev värre och hon fick infektioner… jag ringde i aug. (det hela började i maj) och sa att det måste vara nått ohyra… då kom han på hårsäckskvalster..åkte dit och kollade i mikroskåp och det var det. Kortisonet hade gjort det hela värre..hårsäckskvalster älskar kortison…
Jag fick tillbaka allt hår på hunden..vet. blev förvånad :-) är man envis så… men som sagt..hårsäckskvalster blir man aldrig fri från utan det är bad 1gg/månad livet ut efter den första 10 veckors intensivbehandling… detta var 2001…i augusti 2002 avlivade vi henne pga juvertumör…
opps blev lite långt…

Kiddoo
0

#8. Okejj. Men marsvin ska vara "kala" bakom öronen, de är båda mina marsvin :) fast det brukar inte synas på riktigt rufsiga marsvin, men tittar man noga så ser man :)

irma
0

#7 jag tror också att det är hormonrubbning..men eftersom jag tvättade dom förra lördagen så gjorde jag om samma procedur i dag..med bur och allt… utifall att… hjälper inte detta så måste jag nog ta veterinären till hjälp..men Ursula har blivit väldigt mager och jag kan snart ta bort bäbisen då det är en hanna och börjar bli könsmogen..han är 3 veckor i morgon.. väger över 300 gram..då ska Ursula få vara själv och äta upp sej lite…

#9 jo, dom brukar vara kala där bakom öronen men jag tyckte att det såg ut att vara lite större kala där bakom än sist jag kollade.. men nu när jag badade honom gick jag igenom pälsen och den har inga andra kala fläckar mer än just bakom öronen så det är kanske i sin ordning i alla fall….

Diana61
0

Marsvin är kala bakom öronen så det är inget fel. Jag är med i en grupp på Yahoo för marsvin och där har en hona fått bristningar på magen där pälsen lossnat och hon är stooor och skall föda när som helst. Detta är tydligen inget farligt då andra har svarat att dom varit med om det. JAg har nu slängt in en fråga om pälen kommer att växa tillbaka.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4