uppfödare eller zooaffär?
Var har ni köpt era marsvin? Vad tycker ni om att köpa djur i zooaffär?
Båda mina marsvin kommer från zooaffär. Men det är en tillfällighet att det blev så. Jag hade inte bestämt var jag skulle köpa marsvinen men när jag kollade på burar och tillbehör så föll jag pladask för Sabrina! Så hon o Vanessa fick följa med hem o jag har aldrig ångra mig. Roy, som jag fick när Sabrina dött, kommer också från zooaffär från början.
Självklart är det en fördel att köpa av en seriös uppfödare då man ju vet mer vad man får s a s. Men ibland kanske man inte har möjlighet att ta sig till en uppfödare o kanske man då hellre väljer att köpa i zooaffär än att inte köpa alls.
Vad tycker ni o hur ser ni på detta med zooaffärer?
Alltså, mina två är köpta i zoo affär, och båda dom kommer från privata uppfödare tidigare som inte har haft tid att ha dom i uppfödningen, Blondie t.ex hon hade kommit in dagen före jag köpte henne från en uppfödare, och Melvis hade vart på zoo i 2 veckor från att tidigare vart hos uppfödare. Så det beror på hur marsvinet är hos zoo't. Vissa zoo-n kan ju ha jätte fina friska marsvin, men vissa inte. Så man ska alltid kolla hur zoo't anpassar sig till amrsvinet, lixom tid och engagemang. Och oftast tycker folk att man inte ska köpa från zoo'n eftersom dom vet inte lika mycket om bakgrunden och sånt :) det är vad jag vet ungefär :)
Detta är en känslig fråga som kräver ett genomtänkt svar (och jag hoppas kunna göra det). Jag har alltid tidigare köpt från Zoo utan några större problem med dom, men under den tiden villa jag bara ha marsvinen för dom var söta och brydde mig ej om renrasiga djur. Det händer dessutom ofta att djuren som kommer in till Zoo butikerna är för det första oftast för små, då de tagits ifrån mammorna för tidigt, för Zoo butikerna vill ju sälja små söta ungar för de stora går ej att sälja. Är dom riktigt små när dom kommer till Zoo så finns det ju tid för Zoo att hinna sälja dom innan dom blir stora. En annan sak är också att det ofta händer att dom kommer till butikerna i dåligt skick, sjuksomar mm för massuppfödarna struntar i djuren utan vill bar ha pengarna för dom.
Men, det finns bra zoo butiker som faktiskt har koll på dessa saker cch som även har skrivit ner "stamtavlor" över djuren, där man får info om uppfödaren av djuret och tele + adress. Även händer det att det står ras och färg samt djurets föräldrar. En gång fick jag även med mig ett informationsblad om skötsel!! Trode knapt mina ögon. Så det finns seriösa zoo butiker.
Nu på senare tid så har jag börjat intressera mig mer i de olika raserna och vill då vara säker på att jag får det jag vill ha och att dom har blivit rätt behandlade ända från födseln, så jag har köpt två av mina från uppfödare, men den tredje kom från Zoo (Goldie). Jag kunde bara ej låta bli att köpa henne för hon var så bedårande. Fick reda på att den ungen kommer från en tjej i Enköping som ofta kommer ner med sina ungar till dom och är känd för fina djur. Så det kändes bra, och Goldie är vår ögonsten här hemma.
Så det hela är ju upp till var och en hur man vill göra, men tycker man att stämningen och konditionen på marsvinen verkar "fel", så undvik att köpa marsvin där. Varför göda folk som skadar djuren? Köp istället där det känns rätt. Det är vad jag tycker.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag har fått infoblad för mina också :D
Kiddoo, det är ju hur bra som helst! 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Japp! Dom ligger i säkert förvar i min "marsvinsgarderob"
vet du, jag hittade ett par pellets idag (Lottie heter dom) som jag läste innehållet på, ingen melass! Det här innehåller dom (det finns tre sorters Lottie pellets, Havre & Vetekli, Äpple & morot och Linfrö &maskros. Själv valde jag Havre och Vetekli): Havre, lucern, korn, vetekli, soja, mineraler
och dom här vitaminerna: Vitamin A, D, E, K3, B1, B2, B6, B12, Pantotensyra, Folsyra, Niacin, Biotin, Vitamin C och selen! 
Infoblad ska väl alltid vara med när man köper i zooaffär? Men inte alltid jag fått det. Iofs vet de i zoo här att jag redan har djur hemma (då det ibland händer att jag köper möss där) så de vet att jag har kunskapen. Men man undrar ju ändå hur noga de är med att skicka med infon? Men hoppas det funkar
Jag håller med om att man ju ska gå efter hur djuren verkar må o ha det! Det ska vara seriöst!
Japp, jag vet ett helt oseröst zoo här i Gävle, men komme rinte ihåg deras namn, lägger inte dåliga ställen på minnet, men där har dom jätte trånga burar åt marsvinen, och det kan vara 5 -8 marsvin i en bur!
kan bara tala av egen erfarenhet. Jag har fått en del kunder som tidigare handlade från zooaffär och dom kan aldrig tänka sig att handla från affär något mer. Men ni har ju helt klart hittat en seriös affär och då tycker jag det är helt ok. Lite beror det ju också på vad man ska ha marsvinen till.
Ska man satsa på avel/utställning så ger jag rådet att gå till en uppfödare.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Ja, precis :) Jag tänkte köpa från uppfödare, men de blev helt enkelt inte så, å bäbisarna jag köpte hade precis kommit från uppfödare :D

Jag brukar ta omplaceringsmarsvin, alla jag har nu är omplacerade. Jag tar både från uppfödare (för gamla för att gå i avel längre) samt från privatpersoner som tröttnat. Helst tar jag djur med stamtavla, de är vanligen snällare mot varandra, samt att jag nästan aldrig tar in abessinier eller abykorsningar (de är stöddigare)! Jag vill helst ha marsvin från 2 år och uppåt, men har tagit i alla möjliga åldrar, tom riktigt gamla som inte haft långt kvar :-)
/Matsvin.
Jättebra med människor som kan tänka sig omplaceringsdjur, även om de är äldre. Roy kom ju hit när Sabrina dog o både han o Vanessa behövde kompis. Han var 4½ år då o kan ju ha flera år kvar. Jag har aldrig ångrat att jag tog honom istället för en unge!
Underbart att de finns människor som är så :) jag skulle gärna tatt ett par äldre, faktum är att innan jag skaffade mina bäsar så kollade jag på marsvinskillar som var 2 år, men dom hade redan sålts sa hon som jag ringde till. Men men, mina bäsar är underbara :D
Tja jag har köpt från både djuraffär och uppfödare. När jag fick mitt första marsvin var det bara djuraffär som gällde, jag visste inte att det fanns uppfödare. Var djuren i djuraffärerna kom ifrån tänkte jag inte över alls. Men i alla fall, idag skulle jag också kunna köpa marsvin från djuraffär. Men jag tänker till lite extra, frågar var de kommer ifrån och tittar mer på djuren, om de är små osv.
Av mina marsvin är en, möjligen två från grossist. Två till är köpta i djuraffär men de kom från registrerad uppfödare från början. Av de gamla marsvinen jag haft var två från djuraffär (grossist) och en tog jag över som omplacering. Han var uppfödd i hemmiljö, antagligen av någon vars marsvin råkat vara dräktigt eller liknande.
Djuraffär: kommer marsvinen från grossist kan de vara tagna från mamman för tidigt, de har allt som oftast någon form av Ohyra (tror tex aldrig jag sett ett marsvin i djuraffär som inte haft static), klorna kan vara långa, de är inte hanterade, man vet inget om deras bakgrund. Inget vidare att avla på om man är intresserad av rasavel. Men ur tamhetsperspektiv blir inte grossistmarsvin mindre tama, allt beror på deras personlighet och hur mycket tid man lägger ner på att få dem tama. Det kanske bara tar lite längre tid.
Seriös uppfödare: marsvinen är ohyrefria, fått bra mat, man vet bakgrunden. Är uppfödaren storskalig är tyvärr inte alla marsvin välhanterade, men de brukar i alla fall klippa klor, rensa öronen och bada dem innan de åker till sina nya hem. Man brukar få en lite bättre start med sina marsvin om de är från uppfödare.
Matsvin: Så det stämmer att virvlarna är kaxigare än övriga marsvin. Jag har läst detta på olika forum men eftersom jag ej är förtjust i dom så har jag aldrig haft en och fått uppleva detta fenomen. Intressant .
VIlken ras är du den lugnaste? vet du det?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Hahahahah
mina två grisar är virvlar *asg*
Jag älskar virvlar, dom ser så vilda ut, och dom har verkligen lust att prata jämt! Fast dom kan faktiskt vara stöddiga mina två, kaxar sig när jag säger fy, och sånt där, och ibland på varandra, du, Diana, du och jag pratade ju för nån dag sen att mina två småbråkas ganska ofta, de kanske är för att dom är virvlar? 
Nej då, det är ej för att dom är virvlar men det kan ju vara så att dom är lite extra kaxiga av naturen 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Sabrina var ju virvel-korsning o hon var helt klart tuffare o kaxigare utan att vara aggressiv på nåt sätt. Roy däremot är en riktig raring o har inget kaxigt alls över sig fast han också är virvelkorsning.
Men jag märkte en klar skillnad i sättet mellan Vanessa o Sabrina. Om det sen berodde på virvelanlaget i Sabrina eller bara på olika personlighet ändå…
Haha, mina är lite små kaxiga. Å du! Diana, nu istället för att tjafsa ligger dom och gosar *aaaw* :)
How sweet! aaaw :-)
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jaa :) verkligen gulligt, men nu har det blivit annat :S

Vilka söta :) är det teddysar? Om jag har fel vet jag inte, jag är inte ett dugg bra på raser :P
Lugnaste marsvinen måste väl ändå vara långhåren som oftast sitter stilla och bara äter……..

Jag har köpt 3 marsvin på zoo affär och dom var ok. Den sista jag köpte på en zooaffär hade så himla långra klor så dom var på väg att vika sej under tassarna så jag klippte dom på engång när jag kom hem. Det var Spike, han var ca 1 år när jag köpte honom.
Om man ska kolla på priset i alla fall där jag bor så är det billigare för mej att åka en bit och köpa av en uppfödare då zoo affären här är dyra på dom. Dom tar 395:- för en hona och 275:- för en hanne. Om jag skulle lämna mina marsvins bäbisar dit så får jag inte just några pengar, får foder eller nått annat och zooaffären tjänar en hel del på detta. Plus att jag inte vet vart mina bäbisar hamnar hos för människor. Så jag är glad att jag hittills har kunnat sålt mina bäbisar själv och dom har alla hamnat hos jätte bra människor.
Mina första 2 marsvin fick jag av mina föräldrar (hm… mamma egentligen) när jag var 7 år gammal år 2000. Jag hade alltid älskat djur och blev överlycklig när vi köpte tvillingbröderna Cocos och Cacao, 2 abessinier från en zooaffär i Göteborg. Mamma hjälpte mig mycket i början men jag lärde mig allt eftersom.
Cacao fick någon sjukdom och över natten till den 29/1-04 dog han. Cocos blev mycket ledsen och gick ner i vikt, åt lite och det ända han tyckte om var yoghurtdrops och morotspuré. Hans livslust var som bortblåst. Efter en veterinärundersökning 15/11 samma år konstaterades det att han hade ett fel i munnen som hade varit dolt när han var yngre, och hade svårt för att äta. Jag hade då cyklat hem från skolan mitt på dagen varje dag i drygt ett halvår för att mata honom med krossad pellets blandad med morotspuré. Cocos avlivades och vilar nu i frid utan ont och betar på gröna ängar av gräs…
Samma år 1 oktober hade jag övertagit min kompis marsvin, Cavatina´s Buena Sera och Cavatina´s Calypso. Sera var dräktig och som plåster på såren födde hon ungarna mitt framför ögonen på mig 18/11. Den sista ungen hann inte få hål på sin "hinna" och dog… Ungarna såldes 29/1 året därpå till ett par i Göteborg som verkade jättesnälla och jag hoppas de trivs. Förresten - resultatet blev 2 finfina Coronethanar.
Jag har inte nämt att Sera är en Sheltie och Calypso en Coronet. Just nu äter de hö i sin stora bur bakom mig! (Sera är nu klippt och fyllde 3 år igår och Calypso kastrerad och fyller 3 år 21/10)
Med det vill jag säga att uppfödare är bättre enligt mig, ingen inavel och få sjukdomar! 
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus