Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbilderfilmer
Läst 1195 ggr
idipidi
0

Julgris på nytt sätt...

Länk till videoklipp.

Kanske ska varna känsliga också…

Stormviskaren
0

vill bli vegeterian. Men får inte för föräldrarna. Men ja, visst detta är ju livets gång. så kan de va. men de måste va Cuy dom har för ett marsvin kan väl inte räcka till 8 pers!?

Abico
0

En sån på 8 personer :O Det tror jag inte på, nog måste det väl ändå gå minst en gris per person?

Hanna 

idipidi
0

Tyckte mest att det var lite humor att de lyfte fram det som ett alternativ till julskinka. Även om det var rätt vidriga bilder så är det ju ingen direkt nyhet att folk äter marsvin.

#2 Ja jag funderade också. Kanske om man bara ska ha det som en del på julbordet då? Tungan ute

Abico
0

#3 - Ja, det kan väl funka. Eg. spelar det ju ingen större roll för mig då jag inte har tankar på att byta ut mina bönor och linser mot marsvin i år heller ;)

Frågan är om inte dessa matmarsvin har det bättre än grisarna som föds upp till mat? Har för mig att jag läste en ganska intressant artikel om cuyarna som käkas neråt i världen och hur uppfödarna ändå planerar den aveln någorlunda och har hyfsad koll på marsvinen, även om dom ska till mat…

Hanna 

idipidi
0

Nä, här finns heller inga planer på att äta djur. Men tänk vad bisarrt om det skulle bli en ny tradition att äta marsvin på julen.

Jag är tveksam till om de har det så speciellt bra. De föds ju upp ungefär som höns gör här. De som bor som "gårdssvin" hemma hos nån har det nog okej, men hoss köttproducenterna? Nja…

trocadero
0

Nej särskilt mycket bättre tror jag inte heller dom har..

http://www.youtube.com/watch?v=hW2UjKq4kfI

Creation
0

#2 Deras grisar blir ju 3-5 kg, så det är lite skillnad från våra enkilos ;P Tror verkligen inte att en person skulle kunna proppa i sig en hel cuy själv *s*

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Hamzter95
0

Asså har inte läst allt elr en kollat på videon eller så .. men fyfan va människor blir äckliga ;S ta och börja äta människor snart ?

marsvin2008
0

Får Kväljningar… och ja jag är köttätare ändå.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

FeliciaS
0

Jag skippar nog att se på videon ;) Verkar förstå vad den handlar om.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Caspia
0

Men Ida, vad är det för hemsk antydning i rubriken? Ingen vill väl äta Julgrisen, snacka om att få hår i maten.

Envishet och drömmar

Sandra-B
0

HahaSkrattande

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

parsley
0

Sett samma inslag på tidningen GP:s hemsida, men med lite annan speakertext.

Om 8 personer äter 200 g kött var så räcker 1,6 kg cuy till dessa, så det stämmer nog att en en cuy räcker till 8 personer.

I Sydamerika kan marsvin/cuy hållas under ganska enkla förhållanden i uteburar / inhägnader och utfodras med en stor andel gräs som inte behöver köpas in. Tror att "produktionen" ofta är ganska småskalig och att cuyuppfödning är en kompletterande inkomstkälla för småbönder.

Hade det inte funnits köttmarsvin så hade det inte funnits sällskapsmarsvin heller.

Även Jesus åt cuy (1600-talsmålning från Katedralen i Cusco). http://agro.biodiver.se/wp-content/uploads/2008/04/cuy.jpg