3.5 årigt marsvin som bara tappar i vikt!
Hej,
Vi behöver hjälp med vårt (min dotters egentligen) marsvin. Han är nu 3.5 år, har haft tandproblem som vi åtgärdat hos veterinär. Klippt framtänderna och slipat kindtänderna för ca2 veckor sedan. Dock är han "kräsen" med maten. Det verkar som han kan äta men han vill liksom inte. Pellets äter han samt clementin och väldigt sällan morot. Hö verkar han inte vilja ha hur mycket vi än försöker. Som sagt så verkar han verkligen kunna tugga och bita ordentligt nu men äter ändå inte ordentligt. Han är pigg men har fortsatt att minska i vikt sedan tänderna åtgärdades. Han väger nu ca 680gr och vi vet inte vad vi ska göra! Vi har stödmatat honom med Critical Care innan tänderna blev fixade och lite efteråt men vill ju helst inte hålla på att ge honom det eftersom det innebär att hans tänder inte slits om han bara äter det. Vi tror inte att han klarar av en narkos till, vilket är nödvändigt utifall hans kindtänder växer och skapar problem för honom igen.
Nej vad synd!
Måste säga att problemen liknar mina marsvins. Tyvärr klarade dom inte av det.. det är så svåra beslut man måste ta :/ jag vet inte riktigt hur du kan fixa problemet, låter någon annan svara på det…
Hoppas allt går bra! 
har ni provat att ge marsvinet kligröt? mest för att få upp vikten och så att han får energi, Kruskakli + vetegroddar + vatten ev smaksatt med ngt han gillar.. lite clementin saft kanske om han gillar clementiner? jag brukar ha i lite torkade nässlor i min kligröt.. mkt nyttigt och uppskattat av grisar..
persilja är bra för att få i knepiga marsvin det c-vitamin de behöver.. många marsvin gillar persilja
höproblemet hoppas jag att ngn annan kan hjälpa er med…
vi håller alla tummar och tassar för er!