Inte vad jag vet. Jag har alla mina smådjur + fåglarna i samma rum, och det är inga som helst problem. Sedan är det förstås sunt förnuft att inte låta sjuka djur ha med andra djur att göra. ;)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

#1 om tex min ena hamster är sjuk ska inte den buren stå i närheten av dom andra burarna då ? Trodde inte att det kunde smitta på det sättet fast det kan kanske inte det ,, det beror också på sjukdomen men tycker ni jag ska flytta buren til ett annat ställe ?
Jag menar mest att om marsvinen har t ex Ringorm - som även människor, hundar och övriga djur kan drabbas av - så ska de inte komma i kontakt med andra djur. Många sjukdomar och ohyror är ju artbundna eller skötselbundna. Råttor som har löss smittar inte marsvin till exempel (fast löss på råttor går över på möss).
Marsvin är egentligen väldigt friska djur, så länge man håller rent i deras burar och ger dem näringsriktig kost och rent vatten. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag har aldrig hört något om att marsvin kan överföra något till andra djur (mer än de vanliga "sjukdomarna"/bakterierna som smittar hejvilt mellan allt), bara att de är mottagliga för vissa sjukdomar från andra djur.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
har ni hört om mycoplasma från råttor till marsvin då?