Är mitt marsvin sjukt?
Mitt marsvin Åsa piper när hon kissar och på natten låter det typ som om hon har lite svår att andas. Jag undrar om jag kanske borde gå till veterinär med henne men mamma och pappa säger att det säkert inte är något och att det är dyrt med veterinär. 
Har någon ett bra svar? Eftersom jag vill att hon ska ha det bra.
Om hon piper när hon kissar så kan hon ha urinsten. För det är ju något som är fel för de ska inte pipa när de kissar.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Håller med #1. Det låter inte bra. Jag skulle ha tagit henne till en veterinär, tala om för dina föräldrar att det är tecken på urinvägsinfektion/urinsten och att marsvinet måste ha antibiotika. Så mycket kostar det inte för en undersökning och antibiotika, och tar man på sig ansvaret för ett djur har man faktiskt skyldighet att ta dem till veterinären och inte låta de lida.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hej Lollo! Du måste absolut se till att ditt marsvin kommer till veterinär. Jag tycker det låter som hon har ont. Instämmer med Felicia: Förklara för dina föräldrar att hon är en levande varelse som inte förtjänar att lida. Hon har inte bett att få hamna där hon är. Det kan inte vara så kul för dej heller. Ett veterinärbesök kostar inte SÅ mycket. Några hundralappar, skulle jag tro. Lycka till!

Jag var iväg med min ena hona idag, då hon för andra gången har fått urinvägsinfektion (tror vi, samt veterinär, då hon är röd i vulvan). Besöket, plus medicin, gick väl på runt 1300kr. Då tog de extra för att vi fick komma på en jour tid. Och det får de vara värt! Mina djur är bland det viktigaste i mitt liv, de förtjänar det bästa. Jag fick ont i hela kroppen imorse när jag såg henne sitta och pipa, så det var bara att slänga sig på telefonen och ringa veterinären.
Lycka till, och som de andra säger, hon förtjänar inte att ha ont. Har själv haft urinvägsinfektion, och det är inte kul!

Usch jag blir så ledsen. Hur kan föräldrar bete sig så illa. 
Marsvin 4-ever
.

En av mina hanar låter också när den gör sina behov, han står helt stilla, ser koncentrerad ut och piper (dock kommer det inget blod, som tur är). Han har alltså ont. Vi ska åka till veterinären med honom på fredag eller måndag. Visst är det rätt så dyrt, men ett måste.
Säg till dina föräldrar att hon förmodligen har urinvägsinfektion som gör mkt ont och att marsvinet måste få antibiotika. + att om ni väntar kan hon få urinsten, vilket är betydligt svårare att bota och så blir det dyrare.

Okej jag ska prata med mamma och pappa tack för svaren!

Fast vi känner några som har gått till veterinären och dom fick göra någon speciell operation som var dyr och den funkade inte. Sen så har jag inte pengar till veterinären eftersom jag har precis köpt en sak. Så mamma och pappa måste betala men mamma säger att om det är allvarligt så skulle vi märka det.

#8 Det är en mycket allvarlig åkomma han har.
Först och främst har han oerhört ont när han kissar. Därför piper han.
Detta är heller inget som går över av sig själv. Alltså måste han till veterinär.
Marsvin kan under lång tid se friska ut trotts att dom är mycket sjuka.
Därför händer det ofta att marsvin dör helt plötsligt utan synbar anledning.
Ditt marsvin lider och jag med den.
Marsvin 4-ever
.
Till skillnad från t.ex. katter och hundar så är marsvin bytesdjur i naturen. Det gör att det i naturen är farligt för dem att visa att de är sjuka eller skadade. Marsvin gör därför allt för att dölja att de är sjuka. Ofta upptäcker man därför inte att de är sjuka förrän de är dödssjuka och inte går att rädda. Det som verkar som små obetydliga problem är i själva verket ofta allvarligt. Tyvärr funkar marsvin på det sättet. :-/

#8 Det behöver absolut inte ha gått så långt med ditt marsvin att den fått urinsten och måste opereras. Jag har fått avliva ett marsvin med urinsten, för att jag inte upptäckte detta förrens han blödde massa när han kissade. Jag mår väldigt dåligt för det, hade jag bara upptäckt det i tid hade han levt än.
Att han visar symtom på att han piper när han gör sina behov är bara början, ni måste åka till veterinär snarast. Åker ni nu innan det blir värre blir det inte så dyrt, kanske max 400-700:- om ni bokar en tid.
Låt inte marsvinet lida…
min phille pep och kissade blod, åkte till vet och fick baytril utskrivet. allt gick väl på 500kr typ med medicin… så nu får man bara hoppas att baytrilen hjälper! hon tryckte o kände och kunde inte k'nna några (större) stenar iaf….
har du saltsten i buren ?
#8 Ta kontakt med en kunnig veterinär. Det är många veterinärer som inte kan mycket alls om marsvin eller smådjur, och de kan ta fel på sjukdommar etc. och göra fel ingrepp.
Klart ni måste ta honom till veterinären, det är för guds skull djurplågeri annars… Hur kan någonting vara värt mer än ett liv? Nog skulle väl dina föräldrar ta dig till sjukhuset oavsett kostnad, om det vore för att rädda ditt liv?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus