viktnedgång..tacksam för svar!
Jag fick ju en kull 28e dec. och hanen i kullen har minskat från 91 till 66 gram på 5 dagar, kan jag vänta och se elr. vad tycker ni? han är pigg i övrigt men de lever i flock o jag vet ej om mamma ger tillräckligt med di till de små- när bör jag stödmata och hur mycket?
han springer omkring och mår bra vad jag kan se. Bör han inte börja öka i vikt nu tycker ni?
Jag har ingen direkt stor erfarenhet av avel och ungar, men 91 gram är inte mycket och att minska såpass mycket som 25 gram låter väldigt mycket. Jag skulle i alla fall stödmatat honom så han ökar i vikt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hade det varit min unge hade jag börjat stödmata direkt!
De flesta ungar brukar vända redan efter 2-3 dagar, och eftersom lillkillen minskat 35g på 5 dagar tyder det på att han inte får mat eller iaf inte tillräckligt i sig.
Har du tur är det bara så att han inte får tillräckligt, håll koll i buren och se om han diar. I sådana fall kan det räcka med att man stödmatar någon gång per dag bara.
Vad väger syskonen? Är det så att han halkat efter dem mycket i vikt är det sannolikt att de är för stor konkurrens för honom, 66g är inte mycket.
Att han är pigg är jätte bra, så vänta inte på att han ska bli sämre, då den stora viktnedgången redan tyder på att han inte får tillräckligt med mat.
Blir han sämre blir det bara svårare för dig eftersom du då kan behöva tvinga i honom maten, vilken ökar risken att han ska sätta i halsen!
Vid stödmatning/handmatning brukar jag använda mig av fortimell med skogsbärs smak, som man köper recept fritt på apoteket.
Lycka till och hoppas att han klarar sig!=)
Men kära nån va de går ner i vikt. Har inte erfarenhet av marsvinsbebisar precis men när mina vuxna gick ner 0-50gram/st blev jag orolig fast många sa att de inte var nån fara.
Är det bara hanen som går ner i vikt? Jag tycker du kan stödmata (va de nu är och innebär) :-)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#3 stödmata betyder att man handmatan ungen men ersättnings mjölk så den får lite extra vid sidan om det den diar från mamman ;)
Tack alla!
jag har fortimel hemma så jag testar det idag då!
#3 nej, de andra ökar och han var ju störst o mest framåt så han kan nog behöva lite extra nu då!
#2 syskonen väger 55 och 82 idag och är mindre från början men de har ej tappat så markant som hann, den största var ju död vid födseln elr. dog just då.
mina ungar brukar väga mer och de brukar ej tappa i vikt utan bara stå still o sen öka så jag tror clara är lite dålig på att amma dem!
svårt hålla koll när de går i flock men hon är med dem ibland och går undan ibland
ska jag ha dem för sig själva? jag vill ej riskera tox. elr. annat och de små trivs med de andra damerna, bland annat mormor, men de har ju ingen mat åt dem förstås!
inom 2 veckor föds en till kull..
nu har jag stödmatat, hanen åt tacksamt 1 och en halv ml. hur mycket ska de ha?, han somnade nästan efteråt så han var nog hungrig ja. tjejerna fick lite oxo men var inte alls lika glupska!
Vart köper man fortimel och kan det vara bra att ha hemma även om man inte har små marsvinsbebisar?
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#8 Jag köpte på apoteket och fick beställa men oftast har de hemma, ja det är bra för all stödmatning även av sjuka vuxna marsvin eller de som ej vill äta eller behöver gå upp i vikt. Det är en näringsdryck för människor eg. så ni kan ju också dricka den. Dock håller sig öppnad flaska 24 timmar i kylskåp bara och de är rätt stora för mig som bara matar "småisar" men jag får väl sörpla resten själv eller ge nåt annat av mina djur…
Jag köpte 6- pack o de går ut i mars så…
Men "Natti" älskar det och luktar nu godis hela tiden!
#9 Vet du vad man kan göra, för att få det att hålla längre?;)
Jo man tar en sådan frysåse som är till för att frysa isbitar i och heller i fortimellen där, och in med det sedn i frysen.
Sen varje gång man ska mata brukar det räcka med en sådan "isbit", som man värmer i micron tills den blir ljumen innan man börjar mata.=)
Kommer nog bli otroligt dyrt för dig annars.
#10 tack för tipset, ska frysa in all min kvarvarande nu då,
annars hinner det ju bli dåligt!