Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 6787 ggr
peaches
0

Dessa jäkla djuraffärer!

Nu är jag inte medlem här, men detta gäller främst marsvin i fråga. Jag blev så himla frustrerad idag när jag gick in på Arken Zoo (vars slogan för övrigt är "vi älskar djur") och marsvinen som är till salu, inte nog med att de är bland fåglarna har heller inga gömställen och har sitt hö i en sådan häck eller vad det kallas. Vad jag vet om marsvin så är väl inte det ett ultimat levnadssätt för ett marsvin?

Jag tycker det är skamligt. Någon som har samma erfarenheter av djuraffärer?

olina95
1

Jag har inte sett hur marsvinen lever, brukar inte kika på dom så ofta, då jag bara vill ta hem djuren som är i burarna, pga. att dom är så sööt:D men råttorna däremot, jag tycker dom har det bra, fast dom är nog lite väl många i en bur. Dom har iallafall hus, (tror marsvinen har det i sundsvall också.) och en hel stor kopp med mat, och vatten. och städat hela tiden. Jag tycker dom borde kanske ha en större bur, men annars tycker jag råttorna verkar ha det bra:)

Emelie-E
0

Jag var inne i en djuraffär idag och kollade lite på djuren. I en bur var det kanske 4 kaniner och ett någorlunda vuxet marsvin.
I nästa bur, där var det några kaniner, minns inte hur många, och tre marsvinsungar på ca 2 veckor och ett lite äldre marsvin. Som knappast kunde vara deras mamma, den var inte stor alls.

Och första gången någonsin, så blev jag riktigt arg på en djuraffär. Såna små marsvinsungar med större kaniner och utan mamma.. Det är ju bara fel:S
Och att det andra marsvinet bara fick gå med kaniner och inte med de andra 4 marsvinen.

Fiona
0

Usch det är hemsk djurhållning i en ganska stor del av djuraffärerna! Där jag bor bor fåglar i samma rum, vilket betyder aldrig lugnt för marsvinen. Det r det värsta. Sen bor dom ihop med kaninungar, fast när ninungarna är såpass små så kan dom väl inte åkomma en allt för stor skada på marsvinen. Men jag tycker ändå att man ska hålla dom skilda. Om jag var du så skulle jag ifrågasätta ägaren till affären om förhållandet till dom stackars marsvinen!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

olina95
0

Det kan ju ha varit så att dom slogs, men isf. så måste dom ju fixa en kompis åt den, den kan ju inte bara gå med kaniner..
dom har ju många marsvin på en djuraffär, så detr borde ju finnas någon. Nä tacka gud för uppfödare! Där har marsvinen det bättre (iaf hos dom som inte vanvårdar djuren) än på djurffär, dom får tillsyn varje dag, mat, utrymme, vatten, bra burar, hus, och kompisar som dom trivs med:D

Binajis
0

2# Hur visste du ålder på ungarna?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Emelie-E
0

#5 För det första, de var verkligen jättesmå.. Och sen stod det att de var leveransklara om ca 2 veckor. Så de var inte gamla..

[lillbrun]
0

Sist jag var på arken zoo hade dom två marsvin tillsammans med en kanin som tryckte in ett marsvin i ett hörn och sparkade ett flertal gånger med bakbenet på den.

När jag såg kaninen sparka lilla marsvinet i huvet skrek jag rakt ut! Så får det ju inte gå till, kunde ju göra illa sej x(

peaches
2

usch va hemskt. Jag pratade med butikschefen får någon månad sedan eller jag frågade lite snällt varför marsvinen inte hade några gömslen och då svarade han att de rengjordes, tydligen ljög han ju då. Egentligen borde man maila regionansvarige eller något då de på sin hemsida skriver att marsvin ska ha hus(dock skriver dem också att man ska ta bort det i början).

[Liinda]
0

Jag brukar tycka dom flesta djuraffärer sköter sig jättedåligt, Men det finns en djuraffär som jag verkligen älskar dom gör inga fel alls! Och det är Arken Zoo i eskilstuna på tuna park. Dom köper in från uppfödare och säljer med stamtavla på dom flesta. Säljer bara marsvin 2 och 2 och dom har djur där som dom har kunskaper om. Och dessutom så är alla jättetrevliga och kunniga =)

Binajis
0

#7 Blir lite nyfiken… menar du att kaninen trängde in marsvinen i hörnet och vände sig om och sparkade dom..? Ta inte illa upp, men jag har svårt att tro att kaniner skadar marsvin på det sättet med vilje.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Fiona
0

#8 jag tycker att du ska maila vad det nu heter! Sen tycker jag att det är fel att ta bort huset dom första dagarna också..

#7 Om kanien blir irriterad på marsvinet så är det inte konstigt om den sparkar den me flit ..:P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Binajis
0

#11 Ursäkta, men en kanin sparkar inte ett marsvin om den blir irriterad :')

Det är inte ett försvarssätt för en kanin.

[lillbrun]
0

#10 jag kan inte annat än  berätta vad jag såg

säger inte att den gjorde det för att vara elak, min teori är att kaninen ville skutta runt och leka som kaniner brukar men det var för liten bur och marsvinet trängdes in därför.

Har aldrig sagt att kaniner är elaka medvetet. Men dom kan skada marsvin med sina starka bakben när dom försöker skutta runt. Ett sk "glädjeskutt" kan lätt skada ett marsvin

Binajis
0

#13 Då är jag med :)

Achatina
0

Jag anmäler djuraffärer som inte sköter djuren. Var inne i en djuraffär för några veckor sen som hade två stycken 5 månader gamla guldhamstrar i samma bur som jag tror iaf är olaglig att ha en guldhamster i. Guldhamstrar ska splittras och bo ensamma från det att de är 8 veckor gamla. Dessa hamstrar var såriga och blodiga och bråkade mitt på ljusa dagen.

De hade även blandade kön hos marsvinen som dessutom var 6-7 veckor gamla. Ironiskt nog tyckte inte djurskyddsinspektören som tog emot samtalet att det var så big deal. -.- Då skulle hon se de misstags parningarna som skett med ungar som varit 3-4 veckor gamla!

Den djuraffären blev som sagt anmäld.. Var inne i en djuraffär i förrgår som var bra, förutom på en (eller egentligen två) punkt. En miniduna bur innehöll ett 20-tal möss av blandade kön alla vuxna. Mushanar är precis som guldhamstrar - de ska bo var för sig för att inte slita varandra i stycken. Punkt två var att de hade två ganska stora guldhamstrar ihop, men de kan ju vara yngre än 8 veckor, frågade inte. Den djuraffären anmälde jag inte, men ska nog göra det om det är likadant nästa gång jag är där.

peaches
0

#15 det gjorde du rätt i då! jag tog och mailade regionschefen får vi se vad hon svarar.

#13 Min kompis kanin brukar hålla på så när han är uttråkad och vill leka  och sparkar bakut, stackars marsvin som komer mellan där.

FeliciaS
0

Det ser jag nästan varje gång jag besöker en djuraffär - flertal brister i djurrummet. Nu mera blir det dock väldigt sällan, jag köper varken spån, hö, kraftfoder, leksaker etc. där. Jag har i princip bojkottat djuraffärer, p.g.a deras sätt att ta hand om djur. Istället håller jag mig till andra butiker om jag vill köpa mat, eller djuraffärer som inte säljer levande djur. Jag tycker det är helt oacceptabelt hur djuren behandlas både innan de kommer till affären och när de väl är där… Usch…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Rafflan
0

Arken Zoo har det ganska bra där jag håller till, dock har dom kanske 2 stora hus till typ 5 marsvin (dom ska ju ha 1 var) men alla får ju plats att gömma sig in husen samtidigt så. Sen har dom inga sitt hyllor till kaninerna :/

Typ det jag kan komma på nu

HarAld1997
0

#16 Vilket "Arkens zoo" var du på?

HarAld1997
0

jag menar arken zoo

peaches
0

I Kalmar var jag. jag har också haft bra erfarenheter av arken zoo innan då jag hade akvarium, men då boddejag i växjö.

svampi
0

gud vad störande att dem inte tar hand om djuren ordentligt!

FeliciaS
0

Jag har sett många brister på två olika Arken zoo, det i Växjö resp. i Sisjön.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Olofsberg
0

Det finns en bra djuraffär i Kristianstad som heter Zoo Hörnan. De som äger den har själv en uppfödning och de ger varända köpare en fakta lapp om djuret de köper. De säljer även marsvin som går ensamma för lägre pris för att den ska få en kompis. De har inte heller fåglarna i närheten av marsvinen eller de andra gnagarna, men jag är inte helt säker på om de har några heller. Jag tycker den är bra, men sen så är det inte säkert att alla andra tycker det förstås.

[Tootikki]
0

När jag var och kollade på marsvin på ZooCenter på frölunda torg i gbg (kan absolut inte tänka mig att köpa från djuraffär, men tänkte gå dit och titta lite eftersom de e ju så söta) så hade de marsvinen i samma rum som alla andra djur, det vill säga att fåglarna också var där och det lät helt sjukt mycket. De hade också 3 stora kaniner och 6 marsvin i en liten bur (ca 50x100/60x120). Det var helt sjukt trångt och alla marsvinen satt och kurade i ett litet "hus" och rykte till jättemycket varje gång kaninerna sparkade eller skuttade, vilket de gjorde ganska ofta. Det såg helt hemskt ut för marsvinen.

När jag för några veckor sedan var i en annan zooaffär på Linnégatan i Göteborg hade de 1 ensamt marsvin tillsammans med en kanin. Borde inte lagen omatt man måste ha minst två marsvin gälla också för djuraffärer. Har varit där flera gånger och marsvinet är fortfarande ensamt. De stog också tillsammans med fåglarna och när man öppnade dörren in till det lilla djurrummet så slog dörren lätt i buren. Det lät jättehögt.

oj hej..vad långt det blev xD

Rafflan
0

Asså, tror djuraffärerrna får ha marsvisn själva då man kan liksom gå ditt å köpa en som sällskap om en av dom dör och dom tex har 5 honor i en bur och 2 hanar i en bur och sen vill en kvinna köpa ett nytt marsvins kompis till sin hane då bur kompisan dött blir ju den andra hanen ensam ;)

Om du förstår hur jag menar? :P

Ang det trängs och det, fan vad synd om djuren :( :( :(

Bim
0

#1 menar du i sundsvall? Där har råttorna det SKIT! Dom har inte rätt strö, mar och deras vatten är full med onödigt c-vitamin… :/ Och marsvinen där har små burar… :/ och dom bor med kaniner.

Binajis
0

#27 Jag tycker inte marsvinen har överdrivet små burar med tanke på att dom är där i max en vecka. Råttorna därimot bor nog där lite längre.

Bim
0

#28 Jamen det är ju inte bra ändå, spec när som bor med kaniner… :( Och det är ju inga bra förebilder heller..

[lillbrun]
0

Djuraffärer säljer så stora fina burar så dom borde ju använda samma burar som dom rekomenderar andra att göra… Jag menar, det är ju meningen att dom ska ha kunskap om djur och att man ska kunna komma till dom för råd…..

Dom borde föregå med gott exempel :)

Achatina
0

Djuraffärer som inte sköter djurhanteringen ska anmälas till komunen som djuraffären ligger i. Finns knappast någon mening att skjuta upp det om det inte är något som inte är så jätte akut.

olina95
0

#27, som sagt jag brukar inte kolla in dit, och när jag gör det så är alla råttorna ihopträngd inne i husen.

Jag föredrar hellre att öpa djur ifrån uppfödare,

då dom mår bättre, och det är mindra chans att

dom är sjuka.

Mina kompisar har köpt 5 råttor därifrån, till en

början 2, ena dog, och växte ingenting medans den

levde. (levde bara nån vecka)

och den andra lever än. Sedan köpte dom 3 till,

ena har ett sne vridet huvud, vet inte om det är

en tumör eller en sjukdom..:/

olina95
0

min dator blev knäpp så det blev konstig text ;S