Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1077 ggr
FrokenLindgren
0

Tankar kring att sammanföra marsvin.

Jag hämtar hem en omplacering nu på lördag på ca 1 år :) och tanken är att jag ska försöka sammanföra honom med mina killar på 8 månader. Fungerar inte det kommer jag köpa in en unge som kompis till honom så rent krasst är det inte hela världen om det inte fungerar men vore förstås väldigt trevligt. Har läst en artikel om sammanföranden här på forumet som jag tänkt gå efter men det jag funderar på är hur pass snart det ska ske? Jag har aldrig gjort det här förut.

Jag kommer hämta honom från Göteborg så det blir bilåkande i fyra timmar för honom. Jag har tänkt som så att han kommer få vara i sin bur först och ställa in sig på att ha flyttat och vänja sig vid mig, katterna som säkert vill kika lite osv först. Låter det tokigt? Jag vill inte chockera honom alltför mycket direkt. Ska jag ha hans bur bredvid mina grabbar så de kan kika och nosa på varandra under tiden innan sammanförandet sker eller bör de vara åtskilda tills det är mer neutralt som artikeln nämner att det bör vara? Kan man kanske blanda deras spån lite för att de ska vänja sig vid dofterna innan eller blir det tokigt?

Ge mig era erfarenheter så är ni snälla :)

FeliciaS
0

Har inte sett tråden förrän nu. Antar att du redan har honom hemma hos dig?

Jag skulle låtit honom vänja sig lite vid den nya miljön, över natten om du kommer på em/kvällen. Idag (söndag) kan du bada alla tre och introducera dem till varadra, som det står i artikeln. Att ha burarna brevid varandra tror jag bara kommer medföra bråk vid sammanföringen. Det är bättre om du sätter ihop dem på golvet direkt, utan att de har fått känna dofterna av varandra innan. Låt de vara lite lite fuktiga i pälsen och ha några matbitar utspridda på golvet när du sammanför dem. Lycka till ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Kattjazz
0

Hoppas det gått bra med sammanförandet. Jag vill själv skaffa en till kompis till mina killa men blir avrådd här på forumet att ha tre killar tillsammans. Det vore kul om du kunde berätta hur det går för dig.

Katarina

//Katt

sajtvärd på Devon rex ifokus

FrokenLindgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag har haft Algot hos mig sen i lördags eftermiddag. Igår fick Alfonse och Algot träffas en stund och det gick hur bra som helst. De hackade tänder och burrade upp sig någon enstaka gång men värre än så blev det inte. :) Så jag håller tummarna att det fortsätter gå så bra. Gottet som jag spred ut lite här och där var fullkomligt ointressant, varandras bajspluttar och kissfläckar (främst Algots) var mer intressanta.. :P Jag har burarna bredvid varandra så de kan kika på varandra och jag tror det får fortsätta vara så faktiskt, de står snett mitt emot varandra nu. Första natten stod de utom synhåll från varandra. Ska sätta ihop dem senare ikväll också och håller tummarna för att det kommer gå bra det med.

Min syster tipsade om att när de sammanförde möss på hennes förra skola (gick djurvård på naturbruksgymnasium) så gned de in citron i allting samt droppade lite även på mössen så jag har det med som alternativ också. Men so far so god. :)

Dålig bild men det var nyfikna små grabbar när jag satte burarna mitt emot. De pratade riktigt länge med varandra och klättrade mot gallret. :) Jag håller tummarna, men tror det kommer gå bra faktiskt. :) *peppar peppar*

Emma-U
0

#3 Åh, vad spännande!! Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra att sätta ihop dem :) Vi håller alla tummar, tassar och tår som finns här borta :)
Jag har inte hört talas om det där med citron innan, men det kanske fungerar.. Alla idéer är bra - utom de dåliga ;)

I alla fall - lycka till!
Vi tänker på er..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

FeliciaS
0

Skönt att det gått bra så långt ;)
Bor de ihop nu utan problem tro? ^^,

Mvh Felicia

FrokenLindgren
0

Nej, de bor inte ihop än tyvärr. Jag har haft så mycket så jag har inte haft möjlighet att låta dem träffas så värst faktiskt. Algot och Alfonse fungerar det bra med men med Charles är det lite svårare. Algot springer gärna efter för att bita honom i rumpan hela tiden (trots bladpersilja och grönkål på hela golvet :P ). Ska tvätta dem en gång till lite noggrannare och kanske droppa citron på dem också så får vi se. De gör väl upp rangen och så länge de inte sitter ihop får jag väl försöka låta dem göra det men det är svårt ju när de inte kommer riktigt sams även fast de inte bråkar på allvar heller. Men vi gör ett till försök ikväll. Jag har gett mig tusan på att det här ska gå!

FrokenLindgren
0

Nu är Algot och Charles ute tillsammans, nybadade with a splash of lemon :P och det går jättebra. De knatar efter varandra lite och pratar lite, sådär knorrigt men också vanligt marsvinsprat eller hur jag ska förklara, och bryr sig relaltivt lite om varandra. En aningens tandhackande lite då och då men det kan vi alla stå ut med.

När kan jag introducera Alfonse också så alla tre träffas samtidigt? Bör de vara helt kolugna med varandra innan? Alltså att Algot och Alfonse är sams och även Algot och Charles? Alfonse och Algot har träffats förut och det har gått bra då. Vill gärna att de träffas på golvet alihopa innan jag sätter dem i samma bur. Borde vara lugnt imorgon? Då har jag hela eftermiddagen och kvällen på mig med att fixa och rengöra den och tillbehören ordentligt isf. Om jag först tar exempelvis Algot och Alfonse och sen efter en stund släpper ut Charles till dem?

FrokenLindgren
0

Vi ska väl inte ropa hej förrän vi är över bäcken men viska tycker jag går bra. Nu sitter alla tre grisarna i samma bur! So far so good *peppar peppar* Jag kommer behöva plugga hela kvällen till sent så kan hålla bra uppsikt över dem men det kommer vara nervöst att gå och sova sen även om det går så bra som det gör. De pratar mest med varandra och de håller sig på varsinn kant. Algot går fram och plockar en pellets och sen kryper han tillbaka till sitt gömställe och så håller han på. Alla tre har skrymslen att gömma sig i och maten har jag spritt ut i flera högar. Alfonse är mest ointresserad omen hackar tänder om Algot kommer för nära men så älskar han kruskakligröt också. :P

Det är inte världens bästa bilder, jag ville inte störa dem för mycket och buren ser inte alltför rolig ut men till en början, innan jag vet att de kommer sams, får det faktiskt duga. Planen är ju att köpa en 150*85 bur till dem om de blir kompisar. Den de är i nu är 120*60 och den känns liten för tre stycken.

Första bilden är alla tre på golvet och en nyfiken hund som måste kika på dem. :)

FrokenLindgren
0

Riktigt taskig bild men man anar dem iaf. :)

FeliciaS
0

Så bra! Det ska nog gå bra, ska du se :)

Mvh Felicia

FrokenLindgren
0

Ja, jag hoppas det men de jagar runt varandra en del. Främst Charles och Algot. Alfonse håller sig på sin kant. Blir en del nyp i rumpan men misstänker det har med rangen att göra?

Min syster som brukar passa hunden när jag är på universitetet kommer hit imorgon och blir marsvinsvakt också. Jag vill inte lämna dem utan uppsikt när de är så här utifall de ryker ihop rejält. Men då kanske de redan skulle ha gjort det?

Emma-U
0

Har de tillgång till hage? Alltså möjlighet att hoppa ut om det blir för mycket?
Jag vet att Algot gärna gör det nämligen - flyr ut från buren om han kan om det skulle bli för mycket..
Usch, jag vet hur nervös man är när man sätter ihop små skitungar på det där sättet.. Man hoppas så innerligt att det nästan är löjligt liksom ^^
Det är nog högst rangrelaterat - så höll de på här hemma också.. Plus en massa tandhackande..
Men jag måste nog tyvärr säga att bara för att de inte rykt ihop ordentligt redan så innebär det inte att det inte kommer senare.. Så var det tyvärr här hemma :(

Well well, vi håller fortfarande alla tår, tassar och tummar i Götet och hoppas att Algot snart ska få lite lugn och inre ro och njuta ordentligt tillsammans med nya vänner :)
PS. Dina grisar är väldans söta :)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

FrokenLindgren
0

Idag så rök Algot ihop med Charles. De blev som en boll så jag särade på dem och nu är de i varsinn bur igen. De har inte haft tillgång till hage men jag kan ju bygga ihop något. Sambon funderade på om det kanske var rangbråk men det såg illa ut. Blev inga skador eller så som tur var. Funderar på om jag ska prova bada dem igen och fortsätta sammanförandet utanför buren, börja om på nytt, eller hur jag ska göra. Kanske bäst att låta dem vara separerade. Vi får se hur det blir, jag ska strax iväg till universitetet så nu hinner jag ändå inget.

Emma-U
0

#13 Åh, så tråkigt att höra :( Det som verkade gå så bra..
Jag vet inte riktigt vad man ska göra, Algot verkar vara en liten bråkstake.. Hackar de tänder mot varandra mycket eller? Antar att det är som det var hemma hos oss att de inte kunde komma för nära varandra.. Att de hela tiden är på sin vakt - eller hur ser det ut?

Jag tänker lite på stackars Algot - hur mycket orkar han med? Hur mycket orkar ni med?
Man ska inte ge upp för lätt, men jag börjar tro att Algot inte är ett marsvin som tycker om grupplivet.. Inte ett gruppliv som vi har försökt erbjuda honom i alla fall, kanske är han en ensamstöring eller så vill han ha sin egen flock att härska över?!?

Det är ett svårt val och jag förstår din oro och dina osäkra tankar; been there - done that ^^
Man kan väl försöka ett par gånger till, det kan inte vara hela världen om de tjivas lite - eller?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

FrokenLindgren
0

Ja de har hackat tänder lite men det har aldrig blivit värre än så, ett par tjuvnyp i baken i början men sen verkade det gå riktigt bra som sagt. Lite rangtjafs men inte värre än mellan Charles och Alfonse och så det här nu. Nu när han sitter i sin egen bur sitter han ju vänd mot de andra. I det hörnet som gränsar till deras bur. Jag tolkar det som att han ändå vill ha dem som sällskap lite. Kanske är buren för liten för dem alla tre också. Men utvidgar jag till en hage också, med kompostgaller som de kan ta sin flykt till så kanske det kan gå bättre. Det blir ju större yta. Men jag har ju katter och måste ha dem under uppsikt. Det är ju inte bara att sätta tak över hagen heller. Eller så kanske jag bör skaffa honom en egen kompis, en unge, på en gång och inte utsätta dem för mer. Fast är det säkert då att de går ihop? Jag kan inte stå i den sitsen att jag måste utöka med ytterligare en isf.

Emma-U
0

Kommer du ihåg att jag berättade att de hela tiden skrek efter varandra här hemma och att Algot hoppade ut ur hagen och sprang bort till de andra? Han vill väl ha sällskap, men när de väl träffas så skär det sig mellan dem - så gjorde de här hemma också..
Jag tror att Algot skulle må bäst av en egen liten kompis som han kan leka med och härska över ^^ Kanske bäst att ta en ranglåg liten kille till honom - alternativt kastrera honom och introducera en liten hona som sallskap.. Fast då känner dina andra grisar doften av honan och så kanske de börjar bråka istället..
Suck, det är ett konstigt och jobbigt läge, Jenny.. Jag hoppas att du hittar en bra lösning - en lösning som är bra för både er och för grisarna.
Avslutningsvis kan jag bara säga att det inte är säkert att Algot och en ny liten kompis går ihop, men med största sannolikhet kommer de att fungera tillsammans - i alla fall att döma av erfarenheten som finns här inne på sidan :) Men man kan som sagt aldrig vara säker på sin sak.
Tänker på er. Pussa Algot från oss :)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Emma-U
0

Hur går det för er?
Vi är så nyfikna att vi nästan spricker ^^

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

FrokenLindgren
0

Oj, förlåt. Inte meningen att ni ska spricka och vi tackar för julönskningen också.

Nej här har det inte gjorts några framsteg. Jag har haft dem på golvet tillsammans någon mer gång men det blev bara jaga av det. Nu ska jag titta efter en liten grabb till Algot istället men med villkoret att han (nya marsvinsungen alltså) får flytta tillbaka till sin uppfödare om de inte kommer sams. Fast tror inte heller det kommer vara några problem med en unge och han faktiskt.

Så ni här på Marsvin i Fokus får gärna hålla utkik efter någon med en liten grabb, gärna i närheten av Örebro. :)

FrokenLindgren
0

..

FeliciaS
0

Nej, vad trist att det inte funkade! Du kan höra med någon uppfödare om du får ha en liten hane på prov. Det ska nog funka bra med en liten bebiskompis till honom tror jag :)

Mvh Felicia

Rafflan
0

#19 jag vet om 2 marsvins hanar (ungar) som säljs i Örebro, dom är ca 10 veckor nu om jag inte mins fel :D

(dom kan säljas tsm och/eller var för sig, finns andra hanar så den som blir kvar behöver inte gå själv)

PM:a vid intresse kan jag mejla bilder på dom ;) (dock e bilderna gamla)

FrokenLindgren
0

I eftermiddag ska jag hämta hem en liten marsvinskille Glad som förhoppningsvis blir kompis med Algot. Han är 8 veckor nu, snart 9, och det är han med röda pilen över sig. :)

http://i107.photobucket.com/albums/m305/hoppetossa/marsvinsungarhanar108111.jpg