Tvätta marsvinens saker!
Asså jag håller på att bli tokig på allt sågspån som fastnar i marsvins bädden, i mysrullen m.m inför tvätten.
Hur gör ni för att få bort allt sågspån, eller slänger ni bara in det som det är i tvättmaskinen? Kan tilläggas att vi bor i lägenhet och därför delar tvättmaskin med många andra, så man vill ju inte att det ska bli massa sågspån i maskinen. :/
Hitills har jag försökt ta bort det med fingrarna och en borste, går vel sådär, men det tar tid!
Och hur gör ni när ni gör rent hus och dyl. skrubbar ni dom bara med vatten eller använder ni nåt medel när ni gör rent dom?
Hur ofta brukar ni göra rent dom?
Mina hängmattor är lite fluffiga så de fastar spån i dem, jag går ut och skakar dem så hår och länge jag kan för då lossnar mycket, sen blir det tyvärr att plocka för hand tills man inte orkar längre. Då tvättar jag men tar och tömmer tvättmaskinens skräpfack och om det råkat hamna spån inne i maskinen så ingen annan ska klaga :)
Har inget hus men rör. tegelstenar och hyllor (som blir som hus när de ligger under) och när de blir äckliga så tvättar jag av dem med vatten och såpa. Är de riktigt grisiga så får de ligga en stund insmord i såpa och sen skurar jag av dem riktigt ordentligt.
Jag gör rent sakerna när jag tycker att det behövs, oftast en gång i månaden fast nu blir det nog oftare då jag har ännu flera marsvin som delar på sakerna.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag kör en marsvinstvätt en gång i månaden och då tvättar jag alla marsvinshanddukar (jag använder galet mycket handdukar till marsvinen ;P). Handdukarna är inte spåniga med hemskt håriga och då är klädrullarna mina bästa vänner (fast dom från IKEA är inte bra, då använd inte dom *s*).
Tygsaker som legat i burarna skakar jag av och sedan rullar jag av dom också.
Husen och andra plast/ trägrejer tvättar jag nästan aldrig. Men när jag gör det är det diskmedel och hett vatten som gäller.
Hanna

Husen och tegelstenar m.m skurar jag vid behov rent med såpa och vatten. "den gröna såpan".
Sen har inte jag spån i burarna mer än i toaletthörnorna så jag är inte så illa drabbad av spån på gosesakerna som bäddar m.m.
Jag har tidnigar i botten samt halm ovanpå.
Marsvin 4-ever
.

Lägg inte spåniga grejor direkt i tvättmaskinen. Det blir spån kvar i tvättmaskinen och det kommer ut spån i avloppet som riskerar att täppa till det. Not so fun. Vill man tvätta i maskin så lägg grejorna i ett gammalt örngott och knyt ihop det. Då stannar böset i örngottet.
På Kistamässan skrev Marsvinshjälpen att om det kommer sågspån på mysrullen kan man borsta bort det med en karda(tror jag det var…). :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Såg nu att det står på deras hemsida också:_
"Har det fastnat mycket spån och hö på vetbed-fällen kan man ta t.ex. en karda och borsta ur rullen innan tvätt."_
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.