Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2081 ggr
[Tootikki]
0

Tänk om jag tröttnar...

Jag ska snart skaffa marsvin och det ska bli jätteroligt! Jag har tidigare bara haft hamstrar.  Jag har haft två hamstrar som nu är döda och en somfortfarande lever. Det låter kanske hemskt..men det är först när hamstern jag har nu är död som jag ska skaffa marsvin. Jag älskar visst min hamster men hon är gammal så jag tror inte hon kommer leva så mkt längre :'(

Jag har funderat på att skaffa marsvin i ca ett år och sen i oktober har jag tatt reda på allt jag kan hitta om marsvin. Men jag har nu börjat oroa mig för om jag skulle tröttna på marsvinen. Usch vad hemsk jag känner mig men tänk om det händer. Är det vanligt att man tröttnar på dem och vad kan man i så fall göra för att få tillbaka intresset? Jag vill ju bli en så bra matte som möjligt så jag hoppas på många tips och råd :)

emelie92
0

Jag tror att alla marsvinsägare känner sig lite trötta på sina djur då och då, när man har mycket att göra med skolan, kompisar osv. Du kanske tröttnar efter någon vecka eller så kommer du att ha marsvin i hela ditt liv, det är svårt att svara på. Att ställa ut marsvin på utställningar är något som är väldigt kul, så det kan öka ditt intresse.

FeliciaS
0

Jag tycker du bör tänka om. Är du rädd för att du ska trötta på marsvinen kanske det inte är någon idé att skaffa några? Hur länge har du haft hamstrar - har du tröttnat på dem?

Marsvin är inga leksaker som man kan lägga ifrån sig om man tröttnar. De är levande varelser med känslor och behov. Bara det kräver en hel del från ägaren ;) Innan man skaffar dem tycker jag man verkligen ska fundera på om man verkligen vill ha marsvin. Inte bara för stunden, utan kanske så mycket som 8 år framåt. Är man beredd att offra vissa aktiviteter och annat man tycker är skoj, för sina marsvins behov? Orkar man städa buren ca 2 gånger/veckan? Jag tycker man bör fokusera på allt det där som kan verka tråkigt också, inte bara på själva marsvinen.

Har man bestämt sig för att man vill skaffa marsvin, får hem dem och lär känna dem binder man med tiden starka band till dem. För marsvin ÄR lätta att älska, det kan jag lova :)
Då blir det också så att man gärna gör det där lilla extra, som städar buren, sopar spån, skär massa grönsaker och plockar hår ^^,
Det finns mycket roligt man kan göra med marsvinen, både för att man själv har något att pyssla med och för att de inte bara ska få sitta och ha tråkigt instängda i sin bur. Man kan träna tricks och konster med marsvinen, åka på utställning, gosa…, listan är lång.

Jag känner inte dig, men jag tror inte du kommer tröttna på marsvin. De är underbara små påhittiga varelser som blir glada för lite (alla har ju förstås sin egen personlighet - bara det gör dem väl värda att älska sååå mycket). Jag har haft marsvin i 8 år. Fick mina två första när jag var 8 år gammal, alltså fortfarande rätt liten och helt utan ansvar för att kunna ta hand om marsvin helt själv. Visst var inte intresset lika stort alltid, det kom och gick lite. Men de senaste åren har det bara vuxit och vuxit, och fortsatt ännu mer i det hållet efter att jag började åka på lite utställningar och diskutera marsvin här inne (hade inga direkt kompisar som var marsvinsälskare som mig).

Köp dina marsvin från uppfödare, eller ta hand om dem från omplaceringshem. Jag avråder dig definitivt från djuraffärer… :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Tootikki]
0

Ok. jag har haft hamstrar sen jag var …7 tror jag. Mamma var allergisk så jag kunde aldrig ha större djur sommarsvin eller kanin men jag har alltid velat ha det. Men våren 2005 dog min mamma i cancer men jag har haft en till hamster sen dess. Jag har inte tröttnat på dem men jag har ofta önskar att de var lite mer keliga och personliga. Det var hamstrar från djuraffärer och de har alla varit extremt springiga i benen så man har inte kunnat sitta och klappa dem. De har inte heller blivit så jätte personliga. Jag har spenderat mycka tid med dem och försökt få demtamare men det har inte riktigt funkat.

Det är bland annat därför jag vill ha marsvin..alltså för att de är keligare lugnare och lättare mer personliga. Jag tror jag ska adoptera två från eragons omplacering och i morgon ska jag dit och hälsa på så det inte visar sig att jag helt plötsligt e alergisk (har passat marsvin förut).

Jag tror jag ska skaffa och jag ska göra allt ör att inte tröttna. Om jag tröttnar periodvis ska jag självklart ända se till att de får den vård och kel de behöver:) HAr redan bestämt mig för att ge upp mina aktiviteter så jag har mer tid till både djur och skola.

emelie92
0

Det låter som en bra sak att skaffa från Eragons, för jag vet att Eragons tar tillbaka marsvinen ifall man inte kan/vill ha kvar marsvinen.

tantnett
0

När man läser ditt inlägg #3 så ser man ju att du har bestämt dig för att skaffa marsvin.

Du har fått ett enormt bra skrivet svar på din fråga av FeliciaS.

Det enda jag vill tillägga är att sätt dig ner och skriv två listor: En lista där du skriver ner alla negativa sidor med att ha marsvin.

Samt en lista med kostnaderna för att ha marsvin.

Läs och läs igenom dessa listor innan du tar steget att bli marsvinsägare.

Var ärlig mot dig själv då du läser igenom listorna, och märker du att det negativa blir för jobbigt för dig. Stå då över.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[Tootikki]
0

#5 Jag gjorde som du sa och gjorde listor och jag var helt ärlig mot mig själv.Glad Jag lät också min pappa läsa igenom listorna och både jag och han tyckte att sakerna på emot-listan inte var så farliga så det var värt att strunta i det hela.

Jag har nu betsämt mig. ag ska verkligen skaffa marsvin. Jag har verkligen läst på och tror att jag kommer klara det. Har lösningar på alla frågor som: Vem passar när man reser bort? Var kan man låta marsvinet springa löst? (Hela lägenheten passar nog inte  i början eftersom vi har ganska mycket sladdar, men mitt rum är ganska stort och jag har en enkel lösning som gör att alla sladdar är ognagbara)  Har jag tid och ork att städa buren 1-2 ggr varje vecka? och Var ska buren få plats?

Ska dock inte köpa riktigt än men snart Skrattande

tantnett
0

Det låter som du verkligen tänkt igenom allt.

Önskar att alla som skaffat marsvin för att sen tröttnat gjort detsamma.

Du kommer säkert att bli en toppen marsvinsägare. Det finns många övergivna små marsvin som behöver omtänksamma ägare.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

Jag tror inte att du kommer tröttna. Marsvin verkar vara precis perfekt :) Vad jag vet är Irene mycket bra på många sätt och vis, och kunnig vad det gäller adoption av marsvin. Jag tycker du verkar ha tänkt igenom det väl, du ska inte oroa dig för att du kommer tröttna ;)

Det räcker med en yta på ca 2x2 m att låta de springa löst på, en hel lägenhet är mycket att upptäcka och visst är det skoj, men det behövs inte :) Bara den är minst 2-3 burar stor så är det tillräckligt med rastning för marsvinens del.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Cuyi
0

Vad kul att du ska skaffa marsvin :D
Du har ju i princip fått svar på dina frågor..
Hoppas det går bra :)

Stormviskaren
0

jag har haft marsvin i 12 år och har aldrig tröttnat ;) Tror inte du kommer bli besviken direkt. Dom är underbara och jag har inget intresse mer än djuren, så mina är ganska bortskämda men det är dom värda.