Blivit marsvins ägare
Jag har nu tagit hand om en missköt marsvinshona.. Hon har vart själv störe del av sit liv och dom 1½ 2 senaste åren så har hon nästan inte als haft någon kontackt med mäniskor så såfort man närmar sig buren så springer hon runt o sträsar sönder sig.. Hon har inte set hö på hur länge som hälst och är mycke under vicktig.. Har tänkt att i framtiden försöka säta ihop henne med ett annat marsvin
Så nu väntar närings rikt foder
Vad bra att du tagit hand om henne!
En kompis kan lugna henne så vänta inte för länge, det kanske snarare är lättare att få henne lugn om hon har en trygg kompis.
Tänk på att vänja in all mat mycket långsamt nu, marsvin har känsliga magar.
Hanna
Vilken tur att du tagit hand om stackarn! Stor eloge till dig :)
Jag måste bara tipsa dig om att ge henne mycket energi och kostfibrer. Oxbowpelletsen är jättebra, det skulle nog göra henne gott :) Kligröt med lite linfrön också. Se till att hon har många gömställen i buren och mycket hö.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 jag jobbar på de ^^
Som abico säger så kan en kompis hjälpa till och lugna ner henne.
Inte för att försöka pracka på dig något, men iris är en lugn och snäll tjej som tar hand om sin flock. Du kan ta över henne och se hur det går? :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
#5 Per har sakt tvär nej.. Men jag håller på att be arbeta han.
#6 sen ska dom enligt lag vara minst två tillsammans
#7 och så fins de spesiela fal som det kan va men jag ska försöka fixa en kompis om hon skulle kuna gå med ett annat marsvin.. Efter som vart själv så länge så kan hon "glömt" hur marsvin beter sig.. Jag tog hand om en råtta som var sån.. han hade glömt bort hur råttor beter sig så han gick inte att ha med andra råttor..
#8 Honor går oftast att sätta ihop. Iris hade gått själv länge när jag tog över henne och hon passar utmärkt i flock.
Säg till Per att det är lag på att ha marsvin två och två. Kan ju även säga till honom att det inte blir mer jobb eller mindre utrymme med 2 då dom delar bur.
#9 har jag sakt.. Men de luktar ju mer har han fåt för sig.. några tips på hur man kan banka vät i huvet på han? Han säjer med att har hon vart själv så länge så kan hon va de nu med.. dum som han är..
Det finns faktiskt ingen anledning till att bara ha ett marsvin, tro mig :) För det första är marsvin flockdjur och bra mycket lugnare tillsammans med andra marsvin. Dessutom finns det en lag som säger att marsvin måste bo minst 2 och 2. Sedan så behöver inte buren vara större, mer mat går knappast åt, inte mycket mer tid heller (ett ensamt marsvin måste man ju vara med ständigt, hur kul är det att sitta ensam i en bur dagen lång?). Luktar mer gör det definitivt inte. Marsvin luktar i regel lite, så jag förstår inte riktigt vad han kan mena med att det luktar? Har man en lagom stor bur som städas lagom ofta luktar det knappt någonting, om marsvinen hålls rena.
Fråga honom om han hade velat sitta inlåst på toaletten för resten av sitt liv, utan att aldrig få träffa någon annan människa! ;)
Mvh Felicia
#11 han säjer att ju fler destumer lucktar de.. vet inte vad han få de ifrån..
det gäller i så fall bara hanar…
jag har märkt att de hanar jag har som går två kissar lite mer kanske…
men framförallt om marsvinen hålls rena o buren städas en till två ggr per vecka luktar inte honor något i princip!
Hälsa Per att jag har 11 vuxna så jag borde veta vad jag talar om!
kanske med råttor o möss är det så att de luktar mer om de är fler!
#13 jo han dra helatiden upp att råttorna jag hade lucktade så illa

#14 vi har råttor på våran skola o de tycker jag luktar mer än mina marsvin. Marsvin luktar som sagt nästan inget, så de spelar ingen roll om du har 1 eller 2 marsvin för de luktar lika lite. Men de bästa är ju om du övertalar honom att de inte luktar lika mycket som råttor så du kan köpa en hona till. för de luktar faktiskt inte mer ara för man skaffar ett marsvin till. Jag har 9 marsvin o de luktar bara trå för jag använder inte spån som underlagg utan pellets. Visst de e dyrare men de luktar absolut inget (förutom trä då).
Varför är han så dum och envis.. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ
Jag säjer till han att hon mår 100 gånger bätre om hon får en kompis då säjer han jag mår 100 gånger bätre om jag får 10 miljoner på banken..
Hur gammal är han? Låter så barnsligt att hålla på och tjura och vägra så där…
Sen undrar jag vem är han, din kille/sambo/man? Även om han är det så har han ingen rätt att bestämma över dig och dina val glöm inte det. :-) Om du vill ha ett till marsvin så skaffa ett inte mer med det… Är han däremot din pappa eller annan förmyndare så kan de va svårare att få bestämma själv.
Lycka till! Och tjuriga gubbar kan va värre än småbarn det har jag lärt mig med åren… *haha*
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#17 Larvigt… =/ Är du vuxen?
Visa honom detta.
Mvh Felicia
Dom säjer att han sak av 26 men ibland undrar jag.. han tycker han betrar hyra så han bestämer vad som kommer in.. har sakt till han att han kan få en hundring i månaden så hyr jag hörnet i köket men nej de går inte. Han tar igäl ett marsvin om jag tar hem ett till.
Han är min envise sambo som ska va 26 men beter sig om 15 ibland..
Jo jag har märkt de
Han säjer att han litar inte på vad folket säjer här.. De är ju bara idioter här säjer han..Vet inte hur många gånger jag har sakt att på dena sidan är de kunigt folk
Nu börjar jag bli ireterad på han ..
#19 jag är 20 o han 26.. Men han anser jag betalar hyra jag bestämer vad som kommer in i lägenheten. Den länken är ingen ide att visa för de bryr han sig inte om hon har ju kunat va själv så länge så då kan hon va de nu med :(..
Du kanske borde ta och läsa på vad som gäller när man är Sambo. Är du du också vuxen? Din sk kille (ursäkta påhoppet *haha*) är ju på sandlådenivå att prata sådär som du skriver här.
Om han fortsätter var som du skrive så respekterar han varken dig eller ert förhållande, kanske du borde fundera på vad som är viktigast, en kille som är som han eller dina egna val och faktiska möjligheter…
Lämnar tråden för jag känner att jag blir så uppretad på sånna där maktmissbrukare som han verkar vara genom dina ord… *suck*
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#22 jag är 20.. De var inga såna här problem inan jag hade råttorna som han tycker luckar hämskt så nu tror han att alla djur lucktar så.. han är livrädd för att de ska luckta så om marsvinet..
jag har funderat på att flyta hem ett tag för att markera att nu är de nog!! kanske daks att göra de nu..
Han tycker att jag är barnslig..
Han är mycke dominat och hur trycker man till en dominat sambo.. några tips?
s*x strejk? (A)
nej men säg till på skarpen att hon mår bättre av sällskap och du bara vill hennes bästa och han behöver ju inte sköta om dom så varför bryr han sig?
#26.. lukten de luktar ju mer om dom är 2 och så är han tjurig och envis han har sakt att jag får 1 och inte mer.. jag skulle gjärna börja föda upp men de är ju helt strycket från listan i nu läget.
Han diskrimenerar väldigt mycke i mällan åt.. att de är käring göra visa perioder är han sån.. Och jag har så dålig självförtroende så jag blir osäker på vad jag ska säja och göra för bli strk i mig själv..

#25 Lyd ett gott råd. Lämna den karlen!
Han kommer aldrig att ändra sitt beteende. Ta du ditt marsvin och flytta hem till dina föräldrar ett tag.
Det finns tusentals verkligt fina killar, som med tiden när du känner att du är mogen väntar på just dig.
Marsvin 4-ever
.
Jag har inget imot att städa och så hema men då ska han inte hålla på o tjaba o låta mig ha djur..
Men han anser att hund o katt räknas som huvsdjur och rästen är "hohyra"..
Men han borde respektera att jag tycker om dom djuren som han ser som "ohyra".
Sak flytta hem till mamma ett tag o se om han fattar gör han inte de så tar vi de då.

Det är enbart du själv som kan avgöra om du vill ha en kille som:
Ger dig dåligt förtroende.
Bestämer över ditt liv.
Tydligen har dig som hushållerska. Du skriver att DU städar.
Samt som inte har någon empati över vad du vill och känner.
Kort sagt kör över dig och kräver att du skall underkasta dig hans viljor.
Det är enbart du som avgör.
Tro mina ord när jag skriver att han aldrig kommer att ändra sitt beteende.
Nu kommer inte jag att skriva något mer om detta! Du väljer själv.
Marsvin 4-ever
.
Säg till honom bestämt att ska du fortsätta leva ihop med honom ska ditt marsvin ha en kompis, och därmed basta! :)
Mvh Felicia
#32 dåligt självförtroende hade jag LÅNGT inan hans tid
Jag ska bo hos min mamma ett tag o skafar dom marsvin o djur vill ha o klarar av att försörja.. vill han då att jag ska komma tillbaks så får han akseptera mig och mina djur..
Först och främst, en karl som är beredd att ha ihjäl ett djur och utnyttjar sin position som försörjare ska man inte stanna hos, om dom inte inser och accepterar sina egna beslut! Är dom beredd att göra illa ett djur kan dom lika gärna gå på sin sambo när man gör fel saker! *talar med egen erfarenhet*
Råttor luktar mycket mer än marsvin, särskilt hon marsvin! Jag bor nu i en etta med 8 marsvin visst luktar det, men inte alls som med råttor och det är mest hos hanarna det luktar.
Säg till om du behöver hjälp att ta dig hem, jag kan köra mot bensinpengar så länge det är innan 10 januari. :)

Bra val att bo hos din mamma ett tag! Hoppas allt löser sig :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Jag har sju(!) marsvinshanar i mitt sovrum - så jag lovar att dom stinker inte! Då hade dom i alla fall inte fått bo i mitt sovrum, det kan jag lova!
Jag har sju(!) marsvinshanar i mitt sovrum - så jag lovar att dom stinker inte! Då hade dom i alla fall inte fått bo i mitt sovrum, det kan jag lova!
Jag har fyra marsvin just nu och när jag byter 1-2 gånger per vecka så luktar det ingenting! :-) Däremot så luktade min lilla Gloria (vila i frid) lite kiss men hon var långhårig.
Igår sa jag till han på skarpen o växte lite i mig själv när jag gjorde de… Hon SKA ha en kompis sa jag då började han ok men du får inte ha dom här jo dom ska va här och de gickan med på.. så vi har gjort en prtat lite så om 1 månad komer de in en kompis..
#42 - Vad skönt att höra :)
Hanna
#41De är vad jag ska bevisaför han att jag kan ha flera utan att de lucktar.
Hon har gjort framsteg. o är mycke lugnare än förut.. nu är hon inte licka stirig i buren. de är om man öppnar buren som hon börjar gå runt lite o kola på mig med vakande blick.. förut sprang hon runt som ett yrväder.. jag sträker in handen o håller den still till hon är lugn och går farm till min hand då sträker jag mig försiktig mig mot henne o tar henne ^^.. Och hon är helt avslpnad i knät men ändr de för mycke runt så blir hon lite narvös..
Vad duktig du är! Verkligen jättebra att du står på dig! :)
#45 Åh vad bra! ;)
Mvh Felicia

Vad skönt att det har löst sig! Skriv gärna här när du har fått hem hennes kompis. Kul att hon börjar lita på dig 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#47 de ska jag..
De är skönt att hon börjar slapna av.
Just nu är hon lite spänd för målaren håller på i badrumet så hon siter spänd o lysnar.. Tänkte ta upp henne o se om hon käner sig trygare hos mig..
#48 Okej, ja det gör hon säkert. Marsvin är ju flockdjur och om du försöker lugna henne är nog tryggare än att vara ensam :)
Mvh Felicia
#49 hehe hon började prat deräkt när jag sate mig ner med henne knät ^^.. Hon är SÅÅ söt =D
#50 Naw <3
Väntar med spänning på att se bilder på henne :)
Mvh Felicia
#51 när min kille eller jag köper ny kamra.. min är sönder o hans är helt skum men ska se om jag får hans att funka..
kan inte fatta hur man inte kan tyckta att hon är fin.. Hon är ju så mysig.. Mitt första marsvin ^^
Hahaha när jag hostade så prata hon ^^

Håller alla tummar för att allt går väl för både marsvinet samt dig.
Marsvin 4-ever
.
#54 tack =)