Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1290 ggr
Camilana
0

När klippa klorna?

Har två 5veckors gamla ungar hemma. Undrar om det är förtidigt att klippa klorna redan nu? De är så sylvassa! Tänkte om jag klippte dem så kanske de blir lite "bättre"? Någon som vet?

Abico
0

Du kan ta lite i topparna på dom om du vill, men ta det väldigt försiktigt så att du inte klipper för långt :)
Tveksamt om det hjälper så mycket dock, men lite.

Hanna 

Camilana
0

Ja, det gäller att vara försiktig vid klippningen. Hade marsvin för 15år sen, men kan inte påminna mig om att de var så vassa när ungarana var små! När är det annars lämpligt att börja klippa?

Abico
0

#2 - Okej :)
Jag tycker att man kan börja klippa när man själv tycker att det är lagom, det tidigaste jag klippt är en 4v unge som hade sylvassa klor. Fick höra för ett tag sedan att djuraffären informarade om att det var farligt att klippa när dom var så unga, men det stämmer inte.

Hanna 

[starlights]
0

Brukar klippa första gången runt 5 veckor på mina ungar. De klipps iaf alltid innan de flyttar.=)

Camilana
0

Tack för svaren. Kanske ska försöka mig på en liten klippning då. Får bli när barnen har lagt sig.

Jag måste fråga en annan sak. Det är två killar, bör vi kastrera dem?

Abico
0

#5 - Kastrerning innebär en mycket stor risk för marsvinet, det är inte ovanligt att marsvinet inte kommer igång med att äta efter sövningen och dör en tid efter. Till skillnad mot tex. hästar så förändras marsvins beteende inte alls efter kastrering utan det förhindrar bara att dom kan göra fler marsvin.
Så nej, du bör inte kastrera dom sålänge dom funkar fint ihop.

Hanna 

Camilana
0

#6 Okej. Vi funderade nämligen starkt på att kastrera eftersom vi tänkte på hur våra grannars två kaninkillar höll på.

Creation
0

#7 Kastrering förändrar inte marsvinens temperament, så om de bråkar ihop som okastrerade bråkar de även ihop som kastrerade. Men två marsvinshanar fungerar oftast bra ihop, till skillnad från kaninhanar. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

MammaMonica
0

ang. Kloklippningen, då de är så små kan de kanske bara räcka med att fila ner dem lite med en vanlig nagelfil.

Mina två Piff & Puff lider tyvärr av förhårdnader, då de inte har blivit ordentligt omhändertagna, å dessa förhårdnader filar jag och smörjer, smörjer åxå de jag ser det är en början till en rodnad under deras tassar. Mycket forvård e de, men vad gör man inte för sina små, Helmut misstänker jag inte är så gammal, för hanses tassar e inte lika illa tillgångna, mera hans klor, sneda och vinda.

Abico
0

#9 - Förhårdnader är inget ovanligt, det är snarare ett undantag om marsvinen är utan några förhårdnader då dom kommer över året.
Jag har mer eller mindre förhårdnader på alla mina förutom de två yngsta som är ett halvår gamla. För mig är det lika självklart att hålla efter förhårdnaderna som klorna :)

Hanna 

MammaMonica
0

#10. Jasså e de så, trodde att de kom av att man inte smörde dem, då man upptäck rådnad, tänk man lär sig något varje dag.

Men e de då ett tecken på ålderdom eller? Jag har ju ingen som hällst aning hur gamla mina små *gisar* är??!!!

Abico
0

#11 - Tecken på ålder är det inte, men jag har märkt att det kommer först efter ett års ålder på mina. Det är möjligt att dom kan få det tidigare om dom går på smutsigt underlag.
Rodnande ska tassarna inte vara, det skulle jag säga är ett tecken på att dom går på smutsigt underlag eller något som irriterar tassarna - hur länge sedan var det du tog över dom?
Jag tycker att du ska läsa artikeln om tasar och klor, den kanske kan svara på några frågor :)

Hanna 

Creation
0

#12 Menar du att de tidigare kan få förhårdnader, pga smutsigt underlag? *s* Eller missuppfattade jag nu?

Abico
0

#13 - Det vore väl möjligt? Men vad vet jag, mina går inte på smutsigt underlag ;)

Hanna 

Creation
0

#14 Jag har ingen aning, kanske det gör, har bara mest hört att det orsakas av hårt underlag. ;) Eller så är det något jag inbillat mig, bara för att jag tycker att det ser ut som att det orsakats av att tassen blivit väldigt "nertrampad". Tänkte också att eftersom feta marsvin ofta får det, kan det ju bero på att det är mer tyngd på tassen(den blir ännu mer tillplattad, nertrampad).

Men förhårdnader skulle jag inte säga är något ovanligt, jag heller. Mina grabbar på 9 månader har redan fått någon liten förhårdnad var och på senaste utställningen var det flera under året som hade det.

Dock finns det ju ovanligare fall, där tassarna inte blir hemsökta av förhårdnader trots hög ålder. Min ena gamla tant på 7 år fick inga förhårdnader under hela sitt liv. ^^ 6åringen fick väl någon liten, som aldrig utvecklades(vi behövde aldrig klippa). Men så hade hon lite känsligare, torra tassar.

Abico
0

#15 - Fast om underlaget är blött och smutsigt så blir det ju inte alls lika mjuk att gå på, så det kanske hänger ihop?

Hanna 

Creation
0

#16 Iofs, det kanske det gör, ja. Men jag har som sagt ingen aning. :p

FeliciaS
0

När klorna är såpass små är det ingen idé att klippa dem. Det blir bara ännu värre tycker jag. Min 5,5 mån marsvinsflicka har verkligen bebisklor på framtassarna (visst, jättesött) och jag behöver väldigt sällan klippa dem, de växer knappt. Men när jag väl gör det blir de ännu vassare. Ska du göra något, fila möjligtvis lite längst ut. Men är de inte långa är det ingen idé att göra något åt det alls, du får hålla ut ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sandra-B
0

Mina bebisar brukar vara 5-6 veckor när jag klipper klorna på dem för första gången.

Förstår att du tycker att de är sylvassa (antar att de aldrig är klippta?) så det kan nog vara dags att klippa av spetsen nu:-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Camilana
0

Om någon undrar så klippte jag av spetsen. Blev faktiskt bättre. Visst är vissa av klorna fortfarande vassa, men inte så sylvassa- Ska prova att fila lite nästa gång. Den ena har tre svarta tassar så det är lite svårt att avgöra var man ska klippa. Jag tog bara yttersta spetsen nu för att vara säker, för det var väldigt tydligt just var babyklorna slutade.

Angående kastreringen igen. Killarna är bröder och verkar trivas ihop. Men om de nu inte skulle göra det i framtiden och kastrering känns nödvändigt, ska man ta både då eller bara en av dem?

FeliciaS
0

#20 Jag tycker inte du ska tänka så på framtiden. Tänk att de håller sams och var nöjd med det *ler* Kastrering är definitivt bara en sista utväg och långt ifrån så okomplicerat som det är med hästar och katter etc. Även om de nu inte skulle samsas, tycker jag att man innan funderar på kastrering, ska skaffa annat pojksällskap åt dem. Hellre varsin bebispojke, än varsin kastrering och därefter varsin flicka om de klarar kastreringen…

Mvh Felicia

Camilana
0

#21 Tja, vi får hoppas de är sams, för fler marsvin tror jag blir svårt att motivera för sambon!Flört

FeliciaS
0

#22 Det gör de säkert :) Men hur hade du tänkt ha det isf? Om de bråkar, och de kastreras kan du inte ha dem ihop. Kastrering ändrar inte beteendet - de kommer bråka lika mycket efteråt i så fall.

Mvh Felicia

Camilana
0

Eftersom jag inte är så kunnig inom området, så frågade jag här. De verkar tycka om varandra och leker bra ihop. De övar lite parning på varandra emellanåt och det var nog då tanken om kastrering dök upp. Både jag och sambon tänkte att de kanske blev lugnare på den fronten om de kastrerades. Jag hade från början tänkt köpa två honor, men det blev inte så. Nyfiken fråga: Varför kan man inte ha två kastrerade hanar ihop?

idipidi
0

Kastrering ändrar väldigt lite på marsvinens beteende, ofta ändras faktiskt beteendet inte alls. Kastrerade hanar kan gladeligen fortsätta att para honor, fast det blir inga ungar förstås.