Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 2382 ggr
[Liinda]
0

Hjälp med färggenetik?

Jo jag söker ju efter en choklad/golden hona att para med min choklad/golden hane. Just för att få fram ungar i den färgen. Men det verkar inte vara så lätt att få tag i en hona i den färgen. Så min tanke är att chansen attfå ungar i den färgen är väl lika stor om jag parar hanen med en choklad hona? Eftersom goldenanlaget är väl starkare än choklad anlaget? Så eftersom Konrad är hälften av varje borde det ju bli färgen jag vill?

Någon som förstog vad jag menade och kan säga om jag tänker rätt eller inte? Jag är urusel på genetik så jag försöker bara tänka logiskt :P

Creation
0

Enligt marsvinsfärgskalkylatorn borde det bli så, om jag inte har beräknat helt fel. ;)

aabbCCepepPPSS+aabbCCeePPSS=aabbCCepePPSS
Med andra ord ch/go+go=ch/go :)
Fast om du parar avkomman med golden blir det sannolikt hälften golden och hälften chocolate/golden.

Men det beror förmodligen också lite på vad marsvinen har bakom sig.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Achatina
0

Det är nog enklare om du parar med en hona som är svart/golden med möjlighet till att vara chokladbärare. Eller spara ungar ur den kullen och para de med en hane som är choklad/golden.

Genen för tvåfärgat har jag nämligen för mig inte är så väldigt dominant. Men jag kan ha för mig fel x)

idipidi
0

Att goldenanlaget är "starkare" än chokladanlaget kan man inte säga på något vis, tyvärr. Dessutom är det lite mer knepigt än så. Du måste både ha ett anlag som bestämmer att den röda färgen är golden, ett anlag som bestämmer att den svarta färgen är choklad och ett anlag som bestämmer att marsvinet ska vara flerfärgat.

Håller med #2 om att det bästa vore en tvåfärgad hona, t.ex. black/golden, black/cream eller dyl. som inte är agouti och som bär på choklad.

Alternativt en enfärgad golden, buff, cream eller dyl. med en förälder som är choklad, eller flerfärgad med choklad. Däremot en renavlad self golden är inte en jättebra idé, då de ofta har agoutianlag och inte är garanterade att bära på choklad.

Om du parar med en enfärgad choklad (tror iof inte att det är enklare att hitta?) så får du räkna med mestadels enfärgade choklader, möjligen med mindre goldenfläckar, men inte tecknade typ 50/50. Förutsatt att chokladen är renavlad alltså, om det är blandad bakgrund kan det vara ett vettigt alternativ.

[Liinda]
0

Okej nu blev det mycket att tänka på men jag förstår ungefär hur ni menar. Konrads pappa är choklad/golden och har ungefär samma teckning som konrad så den färgen finns ju bak i släkten. Hans mamma kommer jag inte ihåg bara såhär för jag har inte papprerna vid mig nu. Så vad är bäst att para med då? Är det samma färger fortfarande som ni sagt?

Nej det skulle nog inte vara så svårt att få tag i enfärgad choklad för det är nämligen en uppfödare i samma stad som mig som föder upp det =)

idipidi
0

Jo, det gör ingen större skillnad vad han har bakåt. Eller ja, ju mer blandad bakgrund han har, desto större chans att det även blir andra färger i kullarna. Men det påverkar inte vad det är bäst att para med.

Ok, jag trodde att det var svårt att få tag på chokladhonor. Vad är det för uppfödare? I och för sig, om man inte har rasmässiga krav på dem borde det vara enklare.

[Liinda]
0

Så jag ska alltså helst hitta en 2 färgad hona som har choklad i släkten? Har jag fattat det rätt då?

www.123minsida.se/marwins det är Marwin`s uppfödning

Achatina
0

#6 korrekt, och helst utan vitt har för mig att det brukar slå igenom väldigt mkt..

Synd att du inte skrev detta när jag skaffat fram min hona och gjort min tilltänkta parning x) Mina pettar är chokladbärare, pp bärare, pg bärare osv osv

idipidi
0

Jo, och om du vill få så stor andel choc/go som möjligt så bör honan inte vara agouti heller. Om du ska kunna vara säker på att hon är chokladbärare räcker det inte med att choklad finns i släkten utan det måste vara en förälder som är choklad.

Marwins har väl am. crested? Då har du ju ett vitfläcksanlag också.

[Liinda]
0

#7 När hade du tänkt göra den parningen då? Det är ju inte säkert jag hittar en hona på ett bra tag så :P

#8 Ja dom har am crested, så då funkade inte det heller :P

Magda
0

jag har en hona som är black med liiite golden som bär på choklad som jag parat med en choc/golden, så har du tur så blir det kanske en till dig här ;) men då dröjer det ju visserligen rätt länge innan din kille kan bli pappa :)

[Liinda]
0

#10: Det låter jätteintressant! =) Tålamod har jag så det är absolut ingen fara! När beräknar du att ungarna ska komma då ungefär? :)

Magda
0

#11 tidigast i början av februari, detta är en lakeland + lakeland kull

[Liinda]
0

#12 Jaha okej, lakeland är fina men det är ingen ras jag vill avla på så då måste jag nog ändå tacka nej. Men tack ändå =)

Magda
0

#13 ok, tänkte att det blir ju även släta (pet) i en sån kull, eller du kanske är ute efter ngt annat :)

[Liinda]
0

#14. Okej men om jag sen parar en sådan unge så kommer det inte komma några skinny i kullen då? För annars lät det ju bra men då måste transporten lösas också eftersom du bor i skåne och jag typ vid stockholm :P

Magda
0

#15 nej du kommer ej få några skinnys om du inte parar lakeland + lakeland eller lakeland + skinny Skrattande på djurtransport.ifokus finns säkert folk som åker mellan t.ex malmö och sthlm eller ännu bättre ystad och sthlm men vi får väl se om där blir bebbar först Flört

Magda
0

titta in på www.freewebs.com/viljans om du vill se föräldrarna :)