Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1333 ggr
Manda1
0

Sätta ihop hane med hona efter kastrering?

Jag undrar om våran 1åriga pojke skulle fungera med en tjej om vi kastrerar honom?

Jag utökade din rubrik så vi får ett tydligare forum med en väl fungerande sökfunktion. /Felicia, Medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

Jag skulle i första hand skaffa en liten hane som sällskap. Kastrering är ett mycket riskfyllt ingrepp, något man bara bör göra i absolut nödfall tycker jag.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[lillbrun]
0

Marsvin är svåra att söva och risken finns att dom inte vaknar upp efter operationen :/

Som ovanstående säger är det bäst att du skaffar en så ung hane som möjligt och sätter in till han, då ska dom nog trivas ihop :)

Manda1
0

Slåss dom inte då?

Mari
0

De kan slåss. Jag satte nyss ihop två unga marsvin med min snart 6 årige hane. De tjaffsade väldigt de två första dagarna men nu har de lugnat ner sig och ligger faktiskt och sover bredvid varandra ibland :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Manda1
0

Är det bätre med hanar en honor och måste dom kastrera sig när det gäller hanar ihop?

Mari
0

Har man hanar ihop så behöver  de ej kastreras, de blir inte som tex. kaniner och hundar lugnare utav det utan de klarar bara inte av att få barn.

Jag tyckte det gick lättare att sätta ihop mina honor, de tog det lugnare och accepterade varandra direkt och då var alla över 1 år.
Hanarna bråkade ju som sagt de två första dygnen så jag fick sära på dem på nätterna.
Men det är väl från marsvin till marsvin.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#3 Nej, hanar funkar lika utmärkt ihop som honor. Däremot finns det undantag, och det ärhänder att hanar inte accepterar andra hanar. Det brukar dock vara om man har en vuxen hane och sätter in en jämngammal - då brukar det bli väldigt mycket uppgörande kring rangordningen. Men med en som är 1 år och en som är 2-3 månader borde det inte vara några problem så länge man sammanför dem utifrån bästa möjliga förutsättningar (Läs artikeln "Att sammanföra marsvin").

Kastrering behövs inte, marsvinshanars beteende är precis detsamma innan som efter kastrering.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Crania
0

#3 Jag har sju hanar och dom går i grupper om två, två och tre. Dom första två rök ihop och slogs ordenligt så den ena fick blödande riv och bitmärken (han är en nakenfis). Efter det så skaffade jag små bebisar till dom och det gick jättebra. Den ena hanen visade att han bestämde direkt genom att rida på bebisen, men efter ett dygn så lugnade han ner sig. Dom är jättebra kompisar nu. Den andra har aldrig försökt rida, men uppvaktar däremot sin kompis med rumpgung och knorranden. Dom är också jättebra kompisar nu och ligger tillsammans och sover. Dom här paren har bott ihop sen maj -08.
Den andra gruppen med tre stycken är tre, fyra och sex månader så dom har inte riktigt gjort upp om vem som bestämmer än.

Så det går alldeles säkert jättebra om du köper en kompis till din kille. Försök få tag i en riktigt liten, fem veckor brukar dom vara när uppfödaren släpper iväg dom. Jag skulle inte riskera en kastrering om det inte är nödvändigt.

Lycka till!