Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3378 ggr
Bella-R
0

Andas ansträngande

Dolly (99% säker på att det är Dolly, och inte Doris) andas ansträngande, det låter som att hon liksom kippar efter luft. Som ett slags smärtsamt stönande.

Pojkvännen berättade att ett av hans marsvin andades så sekunderna innan han avled, men då hade det marsvinet värmeslag.

Det är nästan omöjligt att Dolly har värmeslag, hon äter, dricker, pratar och sover som vanligt, och det är aldrig högre än 20 grader i mitt rum. Oftast ligger det kring 19 grader.

Någon som vet vad som är fel? Kan hon vara sjuk? Något med lungorna? 

Hon är bara 13 veckor gammal, jag kan aldrig tro att hon är döende på något sätt, när hon förutom andningen är så pigg, kry & matglad :(

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Chippers
0

Ingen aning om vad det kan vara, men det låter allvarligt. Gör hon det även när hon tar det lugnt? Hur ofta händer detta?

Det låter som att hon behöver undersökas av en veterinär snarast. En av mina kaniner (som jag är fodervärd åt) låter också ansträngande när hon andas, hon får medicin för det. Och det är tydligen en kronisk sjukdom. Men om det är samma med marsvinet vet jag inte.

Bella-R
0

Ja, det är oftast i samband med när hon vilar. När hon äter elr dricker låter hon inte så, inte vad jag sett iaf, utan det är när hon ligger o vilar som hon liksom stönar, som att hon har svårt att andas.

Det är inte hela tiden man hör henne låta så, utan det kanske är 1-2 gånger om dagen/varannan dag.

Chippers
0

#2 Okej, konstigt. Jag tycker att det är värt att kolla upp hos en bra veterinär. Hon verkar ju ha det jobbigt.

Bella-R
0

Nu har jag inte hört henne andas sådär på åtminstone ett par dagar. Förstår inte vad det kan vara? :S

Någon som varit med om nåt liknande?

FeliciaS
0

Så lät min abbytant Bindi, vi kom fram till att hon hade luftrörskatarr/bronkit. Eftersom att hennes var återkommande och varade i perioder - kronisk bronkit.

Det kan också vara luftrörsproblem i samband med förkylning. Inget av det är farligt, och veterinärbesök är inte nödvändigt.

(Är lite upptagen just nu, kan skriva mer om en liten stund)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Bella-R
0

#5 Men det låter allvarligt? Kan dom ha detdär, och fortfarande må bra? Förvånad Förkortar det livslängden på något sätt? Hur påverkar luftrörskatarr deras liv?

marsvin2008
0

Jag hade åkt till en veterinär så fort som möjligt i säkerhetsfall. Men även om man far till vet så är det inte säkert att djuret blir friskt…

Min gloria hade jobbigt att andas och från upptäckt tills hon avled var det bara 3 timmar… Dagen innan var hon som vanligt.

Luften som pös ur henne och hon rosslade som en perkulator ungefär…rip

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

FeliciaS
1

#6 Det är inte så allvarligt som det låter kanske… Inget de lider av, inget som gör ont. Jag skriver mer snart om hur du ska göra för att få henne att må så bra som möjligt ;)

Mvh Felicia

Bella-R
0

#7 Det konstiga är ju att hon inte alltid låter såhär, nu har hon inte låtit så på minst 2 dagar, det går i perioder, och det rör sig om flera veckor.

Sen rosslar hon inte, som du beskriver, när hon andas.

Jag kan inte hitta nån info nånstans där det ger en bra och rättvis beskrivning på hur hon kan låta, det är det som är så himla svårt..

FeliciaS
1

#9 Okej, om det är så i perioder är det nog kronisk bronkit. Vet inte någonting annat som det skulle kunna vara. Bindi fick det när hon var ett par år. Det står en del om det i boken "Piggy Potions - natural remedies for Guinea Pigs" av Peter Gurney.

Se till att hålla det 100% dragfritt, förhållandevis varmt (lägg gärna in en flaska med varmt vatten inlindad i ex. en handduk i buren)…

Mvh Felicia

idipidi
0

Överkänslighet mot burspån är inte helt ovanligt och kan göra så att det låter ansträngt när de andas. De behöver absolut inte låta hela tiden utan det kan vara i perioder.

marsvin2008
0

#9 Det är väl bra! Hoppas de går över eller inte alls ät nått att bry sig om dådå. :-)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Bella-R
0

#10 Okey, tack! :) Inget mer man ska tänka på?

#11 Hm, är det farligt? Lider hon utav det? Måste man byta underlag ifall det skulle vara så att hon är överkänslig mot burspån?

Denna kommentar har tagits bort.
FeliciaS
0

#11 Just det! Att jag inte kom att tänka på det Skäms 
Det var ju det jag misstänkte ett bra tag, bytte till Toa-Lätt och aspflis, men det gick inte över. Då uteslöt jag att det var överkänslighet mot spånet…

#13 Om det är det måste du byta underlag, ja. Om du har spån? Det kommer nämligen från barrträd som innehåller terpentin, vilket de är känsliga mot. Testa enbart Toa-Lätt i ca 2 veckor och se om det går över.

Mvh Felicia