Marsvin med extra tå på bakbenen???
Hej
Mitt ena marsvin har typ en extra tå på bakbenen, på insidan. Den är alldeles mjuk och ledlös; men har en klo. Mitt andra marsvin har inte denna extra tå. Är det en sådan som man brukar "knipsa" bort vid födseln (har för mig att jag läst att man ibland gör det på hundar (?)). Den fyllar tydligen ingen funktion….
Hoppas någon kan svara!
Jag förstår inte riktigt vad du undrar?
Jag skulle i alla fall inte ta bort den, det gör väl inget att ha den där. I så fall orsakar det bara onödig smärta för marsvinet att ta bort den :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Skulle du kunna ta bild på det? lättare att se vad du menar och pratar om då.^^
Ja, det är såna som är relativt vanliga och som man brukar klippa bort när de är små. Nackdelen med att ha den kvar är dels att marsvinen kan trampa på den (beroende på hur den sitter såklart) och få in klon under tassen, dels att de kan fastna i med den och slita loss den.. ajajaj… Om du ska ställa ut så är extratår inte heller okej.
#3 - Hur är det i pet? Skulle en extratå dra ner på poängen?
Hanna
Ja det gör det. Och i rasklass är det diskvalificerande.
#5 - Även om det är en fullt utvecklad tå eller hur man ska säga, med ben och klo?
Hanna
Ja, det gäller alla typer av extratår (och andra missbildningar).
#7 - Okej :)
Hanna
Ett av mina förra marsvin hade två extratår. En av dem slets bort när hon var cirka 2 år, kan absolut inte ha varit trevligt för henne. :( Ångrar att vi inte knipsade bort extratårna när hon var liten, så jag tycker att ni borde ta bort den.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Hur gammalt är marsvinet förresten?
Mvh Felicia

oj tack för alla svar!
Nä - jag undrade väl bara om det var vanligt med en sån extra tå… den verkar inte störa mitt marsvin ( som för övrigt blir två i år); han trampar aldrig på den.
#12 Okej, vad bra :)
Mvh Felicia