Mina bokhylleburar
Så här blev resutaltet… ganska nöjd men det är mer som ska fixas. (bilder kan även ses på hemsidan)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Vad fina burar!
Nu blir jag avis :(
Vill också bygga bokhyllebur men då är det ju ett problem.. var ska vi ställa den?
Hur stor är den :D?
Som sagt, jättefina!

Vart har du köpt dom rullarna?
#2 Det är en Flärke bokhylla från Ikea, 171x59cm, kanterna är ca 20.
#3 Som med gallerburarna, jag har köpt ett öskärl som man brukar ha till att tömma vatten från båtar med. Går jättelätt och den rymmer massor. När spånet är borta så torkar jag ur med en trasa angligen. Platsburarna sköljde jag i badkaret men d går ju inte me bokhylleburarna…
#4 På Ikea, barnavdelningen och det är egentligen förvaringsburkar som jag har klippt bort botten på. Man får tre i en förpackning för 29kr. Bra plastigt tyg som inte spån fastnar på.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

oki tack så mycket!
Jag sk någ ta mig en tur till ikea ochköpa en sån bokhylla och dom där tunnlarna ;)
Kanman lägga bokhylleburen direkt på golvet?
Åh, vad fint det blev!
Ett riktigt marsvinsparadis.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#6 Nja, det är inte någon bra ide tror jag för bokhylleryggen är bara en tunn pappers/plastbit. Fast det kanske går ändå om de ligger plant på golvet men vi ville ha våra på hjul för att underlätta städningen bakom och så får jag för mig att om det drar på golvet så är det bättre om de är en litne bit upp…

oki tack så mycket!

dom är nog lyckliga ^^
Ja de är dem…
Jättefint blev det ju!
Jag blir bara mer och mer sugen på att dra igång här hemma så att jag får min bokhyllebur på plats, men jag får nog räkna lite på pengarna först ^^
Vad använde ni för träskiva i bottnen?
Hanna
spånplatta 10-15mm. fick en stor skiva som räcker till två flärkehyllor och så blir det över en bit, för under 90 kr.
#0 Jättefint!
Hoppas bara städningen går så lätt som du tror!
Tänk när jag får se en bild på Natti däri!!
#14 Ja fast hon kommer nog mest bo i min famn *ler och längtar* Och namnet är då ett annat ;-)
Åh - jättefint! De där bokhyllorna känner jag igen, finns en uppe i mitt rum ^^,
Det är faktiskt jätteenkelt att rengöra bokhylleburar, själv har jag en foderskopa - bara att ösa ner i sopsäckar ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jättefint! :D
Håller med om städningen, det är jättelätt och rena drömmen att städa bokhylleburar jämfört med gallerburar tycker jag. ^^

Ser mys ut!
Så du använder en spånplatta som underlag, under spånet? Hur sätter du upp det på kanterna? Vart fick du tag i spånplattorna?
Hehe mycket frågor, men jag planerar att skaffa såna bokhylleburar, så försöker ta reda på så mycket som möjligt om vad man behöver etc :)
#18 bakom bokhyllan sitter en plastrygg fastspikad, bokhyllan ligger lös på en spånplatta, under spånplattan sitter 6 hjul fastskruvade.
I bokhyllan har jag tejpat (med matttejp) fast vaxduken. Det var krångligt men skam den som ger sig. ;-)
Spånplattan köpte vi på byggmax här i Luleå. :-) Finns not på alla byggaffärer

konstig fråga kanske XD
Men hur mycket kostade allt sammanlagt??
#20 för två bokhylleburar har det hittills kostat.
- 2 Flärke bokhyllor 338kr
- Genomskinlig vaxduk 195kr (140x5 meter)
- Spånskiva ca 85kr
- Matttejp ca 60kr
- 12 st hjul 87kr
Totalt 765kr för två stora bokhylleburar
(1 vanlig 120x59cm gallerbur kostar ca 700kr)
Burgallret till en ovanstående storlek passar perfekt att ha på bokhylleburen om man vill stänga in dem och ett av hyllplanen (är 4 tot/hylla) kan man sätta brevid så har man en 120s bokhyllebur med galler ovanpå. *haha*
Det var inte så dyrt tycker jag och dessutom så var det roligt att fixa och marsvinen gillar det. Sen ska vi köpa plexiglas och det är dyrt men det spelar ingen roll, det ska vi ha som förhöjning på kanterna runtom så ingen kan smita och tjuvpara sig eller nått.
Jag har en ca 12 mm tjock plywoodskiva som botten till marsvinens Flärke bokhylla :)
Mvh Felicia
Playwood är dyrare ä spånplatta ;-)
#23 Vi hade en lagom stor plywoodskiva hemma så det gör inte mig något ^^,
Mvh Felicia
Jaha då är de förstås bästa möjliga