Gå över av sig självt?
Hej!
Någon som vet om urininvägsinfektion kan gå över av sig självt? Eller är det inte möjligt? Vill ha ett svar från någon som är säker, tack :)
Hade nämligen tänkt att åka till veterinären med ett marsvin imorgon (dom har inte haft öppet tidigare denna vecka), då han dom lät när han gjorde sina behov, men sen i måndags har jag inte hört nåt alls… därför undrar jag =)

Du skall absolut ta honom till veterinär.
Urinvägsinflamation är mycket allvarligt på ett marsvin och behöver antibiotikabehandlas.
Marsvin 4-ever
.

#1 Det vet jag mycket väl om. :) Jag undrade mer om det är möjligt att det gått över utan antibiotika. Men jag ska fortfarande till veterinären, förstås.

Det KAN gå över av sej själv, med hjälp av tranbärsjuice. Men en antibiotikakur är att rekommendera.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

#3 Okej, så risken finns inte att det gått över fastän man inget gjort? Ska ju iofs till vet imorrn, så det märker jag ju om han har kvar det eller om det gått över. Konstigt vore det isf. Han kanske har ont fortfarande men är tyst? Hmm.
min hane pep när han kissade ett par ggr, men slutade sen.. eftersom han slutade så rusade jag inte till vet. men nån månad senare kissade han blod. ringde akut men givetvis var det ju lördag och vetrinären tyckte jag kunde avvakta om han var pigg och åt.. sedan kissade han blod igen 2 veckor senare… även denna gång på helgen och det gick över efter halva dagen… ringde vet på måndagen men eftersom han inte hade ont eller kissade blod då skulle jag avvakta… men sedan kissade han blog en tredje gång och denna gång en vanlig vardag. ringde och fick tid direkt. fick baytril utskrivet och sen dess har jag inte sett eller hört något,,,, (ca 3 veckor sen)

#5 Hmm okej :S Tack för att du skrev detta, nu är jag ännu säkrare på att han måste kollas upp snarast. Vill inte att han ska börja kissa blod =/
#6 ja ring och hör med vet ifall det går att göra något fastän han inte har ont nu.. :) bättre att göra något åt det innan det går för långt.. och skulle det vara urinsten så är det bäst att få bort det innan det blir stora stenar som måste opereras ut! lycka till och berätta gärna hur det går, det är bra att höra andras erfarenheter =)

Nu har jag varit hos veterinären. Han sa att det inte går att ställa en fast diagnos utan urinprov, och vill jag ha det måste han lämnas in 4 timmar en dag osv osv. Men jag sa han inte kissar blod, och både han & jag tror på urinvägsinfektion, han fick spruta i nacken (usch vad han skrek då >.<) och sedan recept, och åkte till apoteket och hämtade baytril, 10 tabletter och ska ge en om dagen (som ska blandas med vatten och ges med plastspruta). Så jag hoppas att det försvinner :)
Fick även ett recept för att kunna hämta ut ohyresmedel till staticen, så nu har man det också (har dock inte hämtat ut det än) =) ska ges en droppe i nacken på alla 3 ggr med 4 veckors mellanrum tydligen, och efter 3 månader ska det vara borta.
Och bara en sak, han tog ett hårstrå med en static på och visade mig i microskåp, fy sjutton säger jag bara, det äckligaste jag sett! Ser ut som en liten spindel typ, som låg och "sprattlade" och det var bara EN, tänk då typ över 1000 såna i pälsen när man klappar dom, nej usch, dom ska bort! =P
Undersökningen gick på 400:- och antibiotikan ca 80:-. Sen ohyresmedlet kommer kosta runt 200:- (som räcker till alla 8 då), om någon undrar =P
Får man fråga vilken veterinär du var hos?
Inte har jag hört att man måste göra urinprov för att ställa fast diagnos för urinvägsinfektion…?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#9 Ahlbergs veterinär, Mariatorget. Varför undrar du? :)
#10 Nä, det lät riktigt underligt, därför ville jag inte göra så utan sa att jag ville testa med antibiotikabehandling… jag va ju bombsäker på att det inte är annat, och han sa att att han piper när han gör behov kan bero på många orsaker…?
#11 Jasec e grymt bra jag har stort förtroende till han då det iallafall gäller mina andtra djur. Har peppar peppar ta i trä inte behövt ta dit mina marsvin
#8 - Vad är det för ohyremedel mot staticen? Det låter ju superfiffigt med en droppe i nacken bara ^^' Här sprutades det med frontline i månader utan resultat *usch* Däremot matoljan tog död på allt på en vecka, tro det eller ej :P
Hanna
#11 Aha! Jag tyckte att det lät vettigt och inte så dyrt. Tycker att det är svårt att hitta en sån vet. och vet ju att du bor i närheten. :) Ahlbergs känner jag till.
#13 Jag gissar på Stronghold?

#12 Okej :) Jag tycker att han var duktig och trevlig, men det var just det med att han inte kunde ställa fast diagnos utan urinprov som verkade mysko. Men det kanske stämmer.
Vad menar du med "ta i trä inte behövt ta dit mina marsvin"? :)
#13 Haha.. jag vet inte, ser inte vad det står, typ "Aolvocele" ?? Och han är säker på att det skulle vara borta efter ca 3 månader.
Men hur har du gjort med matoljan? Det skulle jag iofs vilja testa först, så man sparar lite pengar om det nu funkar…

#14 Aha, okej :)
Advocate! Det är första gången jag hör att det skrivs ut till marsvin i Sverige. Jag har läst på danska sidor att det förekommit dödsfall hos marsvin, men jag vet inte mer än så… Kan se om jag hittar det.
Att det krävs urinprov för att kunna diagnostisera urinvägsinfektion stämmer absolut. Alternativt uteslutningsmetoden, alltså man utesluter urinsten med röntgen och kan då säga att det "mest troligt" bara är en infektion.

#17 Haha, så heter det kanske. Men det syns inte på långa vägar vad han skrivit, ser absout inget d eller a, t i namnet xD Men det stämmer nog
Förekommit dödsfall? Du menar att ohyresmedlet inte är bra…? :O
Aha, okej. Då var det som han sa, hade aldrig hört det tidigare nämligen :) Men det låter iofs logiskt.
#15 - Om du får MM så stod det om matoljemetoden i nr. 5 2008.
Jag gjorde bara så att jag såg till att marsvinen som var angripna av static var helt täckta i matoljan (använde rapsolja) med undantag för ansikte och öron. Innan jag tog upp dom ur handfatet så strök jag av lite av den överflödiga olja och satte sedan ner dom i buren. Så lät jag dom gå med det i 3 - 4 dagar innan jag tvättade bort det med YES diskmedel. Ett av marsvinen fick jag upprepa det hela två gånger på då hon inte blev helt täckt av olja första gången (jag mesade lite första gången ^^). Det blir ju lite kladdigt i buren och jag kan ju inte påstå att det blev mycket kel under behandlingen ;) Men det funkade utmärkt.
Hanna
Nu hittar jag inte det där jag läst förut, men gå in på http://forum.mutterne.dk/ och sök på Advocate. De verkar avråda från att använda det på marsvin.
Se t.ex. den här tråden.
#15 Matoljemetoden har fungerat utmärkt för mig och grisarna också ;)
Mvh Felicia

#19 Tack så mkt! Ska absolut testas.
#20 Hmm okej… kan dock inte läsa vad dom skrivit i tråden. Men tack för tipset iaf. =) Verkar ju uppenbarligen inte vara så bra att använda på marsvin. Så jag kör på matoljemetoden =)
#8 en hel baytriltablett om dagen?! jag fick doserat en halv om dagen åt min phille som väger 1100-1200g! hur stort är ditt marsvin? =P men istället för att blanda tabletten med vatten, stoppa ner den långt ner i munnen o se till att han sväljer den istället! mycket lättare….. visserligen brukar mina tycka det är gott med baytril men mycket går till spillo när man ger på det viset!

#23 Hehe, det blev lite fel. Jag ska ge 1/3 dels tablett om dagen! Han väger 890 g. =P Men dom är ju pyttesmå, går inte att bryta av dom på nåt sätt, så igår fick han nog liite mer, ca en halv… och jag stoppade in den in hans mun och tvingade honom att svälja den, för han tyckte det var äckligt! =P
#24 När man delar hårda tabletter med en vass kniv brukar det gå bra.. ;)
Mvh Felicia
Jag botade Trasan med MYCKET gurka. Han fick sitta i mitt knä en hel kväll och gnaska och kissa när han ville. Hade handdukar under honom + en kudde så att han låg skönt.
Vi slutade även med att ge dom kraftpellets, för det är för mycket salt i det.
// Shintaida

#25 Jo, försökte med det, men det är svårt också. Dela på hälften gick, men den är pytteliten tabletten så mer än så är svårt :P
#26 Okej, tack för tipset. Har iofs gett dom pellets förut… hmm får skippa det helt =) Alla är ju vuxna trots allt så det är nog rätt onödigt.
#26 #27 Det beror mycket på vilken pelletssort man ger. Men jag anser att pellets är onödigt till vuxna marsvin som håller sin vikt. Det är bättre med havre och kornkross i matskålen, samt kligröt några gånger/v.
Mvh Felicia

#28 Kornkross? Hittar man vart? :) Och sen vet jag inte hur man gör kligröt. =S
#29 I vanliga matbutiker, vissa större har det. Annars i lanthandlar/butiker där man köper hästmat, ex. Lantmännen/Granngården. Det finns en artikel om hur man gör kligröt! :)
Mvh Felicia
#24 haha oj jaha! nu är det ju så att min killis har kissat blod igen, så jag ringde vet men min vetrinär var inte där idag så dom sa åt mig att medicinera igen, så sa jag att du hade fått ordinerat en tablett om dagen så sa dom att jag kunde ju prova det^^ haha. dock är ju phille lite större än din lille =)
om man har en vass kniv, jag använder en grillkniv, sätter spetsen i mitten och trycker (lägg en handduk över -mellan kniven och tabletten, så far inte bitarna runt :P)