Vad är detta för sjukdom? :S HJÄLP
Jag har 3 marsvin där alla tre har fått nån mystisk sjukdom. Der ser ut som dem har någon slags mjäll i pälsen och så tappar de pälsen, mest vid rumpan och delar av ryggen, dessutom kliar de sig så de får stora sår. Jag har prövat att bada mot Ohyra men det har inte hjälpt och marsvinet som fick detta först (Mysan) fick sprutor hos veterinären som snart förhoppningsvids är frisk.
Eftersomde sprutorna gick på ett par tusen så har jag inte pengar för tillfället för att ta de andra 2 till veterinären så vert ni något tips man kan göra för att marsvinen ev kan bli friska utan de är sprutorna, eller vet någon vilket sjukdom det är? (Kan lägga in bild om ni vill)
TACKSAM FÖR SVAR!!
Låter som det som min förra kanin fick, tror det hette mjällkvalster men det kan ju så klart vara nått annat!
Men för att få dem friska så borde du ge sprutor till ALLA som har det för eftersom alla har fått det så smittar det säkert och om de andra två är sjuka så blir nog aldrig den tredje frisk och då har du kastat dina pengar i sjön med de där sprutorna.
Men tycker att det låter konstigt att det kostar ett par tusen för sprutorna :S Sa inte veterinären vad det var när du var dit och fick behandling?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Selnic skulle jag tro! Det e myyyycket svårt att få bort. Du måste åka till vetten med alla tre såatt vetterinären kan skriva ut pencelin.
Låter som sellnick, alltså marsvinsskbb. Det är väldigt plågsamt för marsvinen så de måste få behandling så snart som möjligt. Alla marsvinen måste behandlas, annars kommer det bara att komma tillbaks. Tyvärr.
Det enda som hjälper är ivomecsprutor eller ett medel som heter Stronghold som också är receptbelagt. Behandlar man inte marsvinen så kan de dö.
Ett par tusen låter ganska mycket, men visst kostar det…

Det var sellnic han hade.. Han hade flera såna sår på kroppen, och jag jämförde med en marsvinsbok jag hade här hemma. Det såg likadant ut i boken som det är på min bild.
#6 Det är mycket möjligt. Jag säger bara att det inte är det vanliga att de ser ut så. Jag har sätt många marsvin med sellnick och det vanliga är pälsavfall, skorvig och irriterad hud och i senare skede även sår. Vanligast verkar vara att det startar på magen, men det kan visa sig på andra delar av kroppen också.
Schyst förrsten med bild på sellnick i marsvinsbok. Vad är det för bok?

Ja, skorvig och irriterad hud hade han, och sen blev det sår. Han höll på att klia hela tiden.
Vad boken heter kan jag inte svara på just nu. Hittar den inte. Men vet att den har pratats om här på mif.

Mitt husdjur marsvinet av Mia Winge, heter boken
I den står det att symtom på sellnic kan vara håravfall på magen, eller att marsvinet kliar upp sår.
Elvis kliade upp sår.
Finns en bild på magen och en på ett sår. Såret är ju inte precis som det Elvis hade, men man ser iaf likheter. Inte från bilden jag la in kanske, men från hur han såg ut då.
Stackars marsvin! =/ Jag har aldrig varit med om det, men utav vad jag läst och hört är det mest troligt att marsvinen har fått Sellnic. Men det är klart du måste ta de till veterinären, som djurägare har man sådant ansvar och måste ta hand om sina djur. De kan ju inte få lida.
Mitt marsvin hade mjällkvalster för lite drygt ett år sedan, och av veterinären fick vi Stronghold (Selamectin) utskrivet. I en förpackning är det 3 tuber och vi har 2 st kvar (oandvända/oöppnade) som går ut i Januari 2009. Du kan få de om du vill… Man ska dela upp en tub på alla marsvinen. Sära på pälsen i nacken och spruta ut 1/3 av innehållet på huden i nacken. Låt sedan marsvinen vara enskilda i en timma (så de inte slickar varandra eller busar så medlet gnids bort). Upprepa samma sak efter en månad igen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#10 Kanske inte är så bra att erbjuda läkemedel när de inte verka veta vad det är för sjukdom ännu, det kan ju vara farligt att använda fel läkemedel till fel sjukdom
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#1 den som är frisk (Mysan) sitter i en egen bur just nu och är fortfarande frisk ;)
Men jag lägger upp en bild inom kort på hur det ser ut så kanske ni vet ;)
#10 Menar du mig? :O Det hade varit jättesnällt! :D
#12 Vad bra :) Men om det är sellnic så smittar det väldigt lätt.
Vad sa veterinären att det var när du fick medicin till Mysan?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#11 Det är mjällkvalster, ringde veterinären som jag var hos och hon berättade att det var mjällkvalster :/
Men det fanns väl inget som hette mjällkvalster? Var det inte en diskussion om det någon gång? Eller är jag ute och cyklar? *S*
Hanna
#10 Hm, ska man dela en kapsel på alla marsvinen oavsett hur många marsvin man har? :) Vilken styrka är det du har på kapslarna?
Varför upprepa efter en månad? Stronghold är ju känt för att vara en engångsbehandling. Det står även om man läser om preparatet på vet fass.
#17 Det är i alla fall ingen vanlig marsvinsåkomma. Däremot kallar ofta veterinärer sellnick för antingen marsvinsskabb eller mjällkvalster. Oftast gissar veterinärerna bara när de ser pälsavfall. Det spelar kanske inte så jättestor roll, tack och lov är behandlingen den samma i vilket fall.
#18 - Okej, då vet jag :)
Hanna
#5, så ser det ut på mina marsvin fast lite mer mjäll aktigt och att de har det på ryggen.. :/
Som sagt, det är viktigt att du tar dem till veterinär!
#11 Fast symptomen är ju samma och Stronghold är till för utvärtes bruk på huden…
#14 Ja, dig! ;P Mina marsvin lär ju inte få det innan januari…
#16 #17 Sera fick diagnosen mjällkvalster 2 gånger… Var tydligen något kaniner och hundar (och andra djur? *tänka*) kan få också.
#18 Ja, jag sa ju till vet. att jag hade två andra marsvin helt utan symptom. Det var 3 (nu 2) tuber på 0.25 ml (15 mg) vardera.
Hrm, nu när du säger det så… Jag måste fått något om bakfoten, för jag hade ju 3 tuber och 2 är kvar. Så ja - en engångsbehandling ;P Det där med efter en månad var nog bara om det inte hade försvunnit, nu när jag tänker mig för.
Mvh Felicia
#22 Men det är dumt ändå att behandla när man ej har vart till veterinär och konstaterat sjukdomen….
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#23 Javisst, självklart. Det är ungefär så jag har sagt till henne i ett pm, antingen om hon kan lägga upp bild så vi kan konstatera om det är sellnick eller om hon får diagnos från vet.
Mvh Felicia
Hur går det med marsvinen? Har de fått behandling ännu?
Varför svarar du inte på mitt pm…?
Mvh Felicia
# 25 sorry för att jag int svarat, har inte tänkt på att logga in x) Iallafall, jag har läst att alovera (utan andra medel i) alltså bara alovera ska hjälpa, så det är tanken att jag ska pröva det några veckor innan jag drar iväg till vetrinären igen eftersom de hade en endaste aning om vad stonghold var så jag visste inte vad jag skulle göra.. men jag ska ringa tll andra djursjukhus och se om det vet vad det är..
För jag tycker att det är ju mycket konstigt att de inte visste! xD
Okej, hoppas de blir friska snart! :)
Mvh Felicia