Hon har sneda klor, har dåligt samvete!
Är det nödvändigt måntro :/?
Några av Biggans klor (4 st) är snea…. gör det ont? Hon säger inget och så men man vet ju inte.. :/ kan man "vrida" tillbaka klorna? tacksam för svar :)
Sen en annan fråga, kan man fila på marsvinens tassar?
//Karolina
Så länge klorna hålls i lagom längd är det inget skadligt med sneda klor. Så är det med raka också iofs ^^,
Där jag köpte mina första marsvin sa uppfödaren/djuraffärsägaren att om man klippte klon precis vid pulpan skulle den växa ut och rakrikta sig. Men det tror jag inte ett skvatt på - åtminstone har det inte hjälp för mina marsvin med sneda klor.
Du kan fila bort förhårdnader på tassarna eller fila klorna, men inte direkt på trampdynan.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack för snabba svar! :D
Jag kan ta en bild på klorna. Dom är vridna rätt mycket, antagligen har jag klippt i fel vinkel och sen har hon "gått ner" klorna också efteråt..
#1 Men om man klipper direkt vid pulpan, kommer det inte blod då :S?
Visst kan man pröva, men det låter inte troligt.
Vad filar man bort förhårdnader med? Hur ser en förhårdnad ut?
Usch, vad jag känner mig okunnig. Men bättre än att inte fråga :)
(Kan inte ta bild på klorna just nu då kameran inte är laddad)
vuí har en hona med snea klor, och fick tipset på utsttälning att använd vanlig nagelsax å lipp precis där pulpan slutar, man ser lättare med en nagelsax. så smånigom kommer lorna bli raka.
förhårdnader använder du en vanlig nagel fil till
#4 Ok, kan ju pröva :)
Jaha! Ok :) Tack! Hur ser förhårdnader ut? Jag är helt trött i huvudet idag..
ska finnas en artikel om det har för mig den hter tassar och klor

Du är inte ensam om att känna "dåligt samvete" över sneda klor.
Tror att det är inte helt ovanligt på äldre marsvin?
Min Lovika har det. Dom första åren som marsvinsägare fick jag gå till veterinär för att klippa klorna. Det var inte alltid så lätt att kombinera mina arbetstider samt deras tider.
Ensam kunde jag inte klara att klippa framklorna, så visst växte dom sig ofta för långa och gissar att det är därför som dom blivit sneda. Eller som sagt kanske inte ovanligt på äldre?
Numera har ju mina vänner blivit intresserade av mina marsvin så dom hjälper mig.
Vill tro att det som skrives här om förhårdnader gäller trampdynorna?
Lyckligtvis har samtliga mina marsvin jättefina trampdynor.
Marsvin 4-ever
.
Det är inte ovanligt att äldre marsvin får lite sneda klor och har dom väl blivit sned är det svårt att få dom raka igen, det är väl att klippa väldigt, väldigt ofta och nära pulpan som gäller - inte en chans att jag skulle riskera att klippa i pulpan på mina grisar för att korrigera ett skönhetsfel..
Sålänge klorna inte böjer sig in under tassar eller liknande och verkligen orsakar smärta så är det ingen fara. Båda mina gamlingar här hemma har mer eller mindre krokiga klor på framtassarna.
Hanna
#6 Ok, ska kolla :) tack.
#7 Ja, det är svårt att klippa klorna, iaf på Biggan. Hon hatar att bli klippt.. som tur är hjälper mamma till :)
#8 Skönhetsfel? Nej, smärta tror jag inte hon har. Biggan är då 3 år. Räknas det som gammal :)?
#9 Ja, det är rätt vanligt med sneda klor. Jag hade mest äldre marsvin förut och ställde ut två av dem i Petklass. Det kanske inte säger så mycket, men den ena hade väldigt sneda och böjda klor som verkligen var jättekorta (pulpan var kort), och han fick silverkort och bra poäng på Tassar och klor. Så nog är det inget problem med lite sneda klor allt ^^,
Mvh Felicia
#10 Ok, så det spelar ingen roll om dom har snea klor och blir utställda :) ?
#11 Det beror nog mycket på hur bra man skött klorna utifrån hur de växer och med äldre marsvin har de väl mer överseende. Men nej, det spelar väl egentligen ingen större roll :)
Mvh Felicia
#9 - Ja, sneda klor måste väl ändå räknas som skönhetsfel eller hur? :P
Hanna
Ni svarar ju olika x'D
Haha, tack för svar iaf! :D
#13 Så om din nagel växer neråt ha du skönhetsfel? Nja, kanske det - om man vill kalla det så så ^^,
Mvh Felicia
#11 - Har ställt ut en hona med sneda klor två gånger, första gången fick hon silverkort och kom till final. Andra gången kommenterade domaren att klorna var sneda men att det var vanligt på äldre marsvin (honan är 5 år) och inga poängavdrag blev det.
#15 - Ja, det är det väl då eller? :P
Ett fel som marsvinet inte lider av men som "stör helheten" måste väl ändå vara kallas skönhetsfel?
Enligt svenska ordlistan;
Skönhetsfel, subst. - (mindre) fel i ngt för övrigt fulländat (vackert).
Skönhetsidealet när det gäller marsvinstassar är ju iaf. inga sneda klor.
Hanna
jag har fixat klorna genom att klippa lite i taget ofta och fila klorna var dag, de har funkat. Fila tassar för att få bort fårhårdnader fungerar utmärkt OM man är uppmärksam så man inte filar för mycket då kan de börja blöda!